Oletko laittanut laminaatit hampaisiin? Oletko ollut tyytyväinen, entä hinta?
Tehtiinkö sinulle myös hampaiden valkaisu? Tuntuivatko laminaatit oudoilta aluksi?
Kiitos kun jaksat vastata, itse yritän vertailla netissä yksityisiä hammaslääkäreitä mutta aika nihkeät hintatiedot ainakin Helsingissä sijaitsevilla on esillä.
Kommentit (134)
jos on rako etuhampaiden välissä, niin voiko sen paikata laminaatilla?
Miksi laminaattien omistajilla on mustat hammasvälit. Oksettava näköistä
En ainakaan muista, että olisi tuntunut mitenkään oudoilta. Mulle ei tehty valkaisua koska mulla oli/on vaalea hammasluu ja halusin luonnollisen lopputuloksen. Mulla on jäänyt semmonen luku mieleen kuin kakkonen, että olikohan se sit se väri mikä mulle tuli. Toivottavasti oli apua ja löydät hyvän hammaslääkärin.
ja minä kerroin siis omasta kokemuksesta, että olen tyytyväinen, eikä mulla ole mustat hampaanvälit tms. En kyllä polta ja huolehdin hampaista ihan normaalisti.
Mulle laitettin 8vuotta sitten neljään etummaiseen hampaaseen laminaatit ja olen ollut todella tyytyväinen sijoitukseeni. Tuli tosi kaunis ja luonnollinen rivistö. Hampaat laitettiin Tre.lla ja maksoi 1600€.
Olen nyt kolmekymppinen ja kävin pari kk sitten lekurissa tarkastuksessa. kysyin laminaattien kunnosta ja kauanko ne kestää ja mulle hammaslääkäri sano, et jopa hautaan asti. En tiedä sitten, mutta ainakin vielä mun hymy saa kehuja minne menenkin :) Suosittelen.
Juttelin yhden yksityisen hammaslekurin kanssa ja hän sanoi että n. 500-700 saattaisi maksaa per hammas,, ja mulle täytyisi tehdä se valkaisukin, hampaat ovat kellertyneet ikävästi :/
Mutta tuntuu todella vaikealta löytää juuri se oikea paikka, osaisiko kukaan suositella hyvää yksityistä Helsingissä?
ap
Mulle laitettin 8vuotta sitten neljään etummaiseen hampaaseen laminaatit ja olen ollut todella tyytyväinen sijoitukseeni. Tuli tosi kaunis ja luonnollinen rivistö. Hampaat laitettiin Tre.lla ja maksoi 1600€.
Olen nyt kolmekymppinen ja kävin pari kk sitten lekurissa tarkastuksessa. kysyin laminaattien kunnosta ja kauanko ne kestää ja mulle hammaslääkäri sano, et jopa hautaan asti. En tiedä sitten, mutta ainakin vielä mun hymy saa kehuja minne menenkin :) Suosittelen.
Oliko ihan erikoistunut hammasestetiikkaan?
Olen 14 vuotias ja etummaiset alahampaani ovat aina olleet pinnaltaan rosoiset, pienet ja erittäin rumat. Ennen eivät ole aiheuttaneet kipua suussa, mutta nyt sitä on ilmennyt ja alahampaat tuntvat heiluvan ja ien on kipeä ja toisin kuin ennen nyt tuntuu, että ne eivät istu hyvin suuhuni. Olen miettinyt laminaatteja, vaikka ovatkin kaalliit. Osaako kukaan sanoa minkä ikäiselle nuo laminaatit voi laittaa ja sattuuko niiden laitto? Kiitän vastauksesta etukäteen:)
Olen 14 vuotias ja etummaiset alahampaani ovat aina olleet pinnaltaan rosoiset, pienet ja erittäin rumat. Ennen eivät ole aiheuttaneet kipua suussa, mutta nyt sitä on ilmennyt ja alahampaat tuntvat heiluvan ja ien on kipeä ja toisin kuin ennen nyt tuntuu, että ne eivät istu hyvin suuhuni. Olen miettinyt laminaatteja, vaikka ovatkin kaalliit. Osaako kukaan sanoa minkä ikäiselle nuo laminaatit voi laittaa ja sattuuko niiden laitto? Kiitän vastauksesta etukäteen:)
hampaat heiluvat, voi menettää ne ientulehduksen vuoksi. Käyhänterveyskeskuksen hammaslääkärissä hoidattamassa hampaat. Heiluviin hampaisiin ei kukaan hammaslääkäri laminaatteja pistä. Suun pitää olla kunnossa ennen esteettistä hoitoa.
ientulehdusta en usko sillä erityisesti noita alahampaita olen hellästi ja tarpeeksi harjaillut, mutta joo taidanpa varata ajan hammaslääkäriin, jos ne vaikka jotkin näille kuitenkin vois tehä:)
mulla ihan sama ongelma ollut rautahampaiden puhkeamisesta asti paitsi että eivät tunnu heiluvan niin että kertokaahan ihmeessä minkä ikäiselle laminaatit voilaittaa ja sattuuko se
ja siellä hinnaksi annettiin hiukan vajaa 1000e per hammas..että kallista touhua on!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:22"]Älkää kajotko hampaisiinne, ongelmia tulee.
[/quote]
Eiköhän meillä, jotka asiaa harkitsemme, ole ongelmia hampaiden kanssa muutenkin. Itsellä pahat kiillevauriot ja kulumat etuhampaissa
Eli laminaatit auttavat kiillevaurioihin (ja niistä johtuvaan hampaiden vihlontaan)? Mitä muita vaihtoehtoja on?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:31"]Eli laminaatit auttavat kiillevaurioihin (ja niistä johtuvaan hampaiden vihlontaan)? Mitä muita vaihtoehtoja on?
[/quote]
Empäs tiedä... Onhan niitä suuvesiä ja tehofluorauksia, mutta itsellä tilanne niin pitkällä, ettei juurikaan hyötyä. Oma hl suositteli, että parin vuoden sisällä laminoisin etuhampaat. Ja hän ei ole est.hl. eikä itse operaatiota tekisi, joten ei ajattele kommentilla kukkaroaan..
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:22"]Älkää kajotko hampaisiinne, ongelmia tulee.
[/quote]
Eiköhän meillä, jotka asiaa harkitsemme, ole ongelmia hampaiden kanssa muutenkin. Itsellä pahat kiillevauriot ja kulumat etuhampaissa
[/quote]
Olen hammashoitoalalla ja tiedän että syy NRO 1 laminaattien hankkimiseen on esteettiset asia, kuten lievät virheasennot yläetualueella. Omia hampaita kuitenkin joudutaan hiomaan laminaatteja laitettaessa, eri määriä, riippuen purennasta ja hampaiden asennosta, vaihdelleen vähäisestä tosi rajuun. Kyseessä on ehdottoman peruuttamaton toimenpide ja kaikkien hammaslääkärien & hammasteknikoiden kädenjälki ei ole esteettisesti tyydyttävää.
Laminaattien saumat reikiintyvät siinä missä hampaat yleensäkin, jopa enemmän, koska saumakohtiin kertyy bakteereja joitaei välttämättä kotikonstein saa tarpeeksiusein kokonana häädettyä. Jos ne on asennettu purennallisesti hankalasti, voivat ne irrota. Osa hammaslääkäreistä ei kiinnitä laminaatteja niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla aineilla, vaan tavallisilla paikkausmuoviaineilla, koska eivät osaa/jaksa käyttää oikeita aineita, tuloksen arvaa, irtoavia laminaattej ajoita kiinnitellään aina uudestaan ja uudestaan, samalla hioen aina omaa hammasta alla, laminaatti ei enää istu kunnolla.
Jos laminaatteja kiinnitettäessä ien vuotaa verta, voi verta joutua sidosaineiden sekaan laminaattien alle, kiinnitys on tällöin heikko. Riippuen hionnan laajuudesta, tällainen huonosti kiinnitetty laminaatti voi pahimmillaan katkaista koko jäljellä olevan hampaannysän. Kaikki on kyllä vuosien varrella nähty. Toki on osaaviakin tekijöitä ja onnistuneita laminaatteja, sekä esteettisiin että muihin indikaatioihin tehtyinä.
Pahat kiillevauriot ovat todellakin hyvä syy laitattaa laminaatit, mutta useimmat kiillevauriot havaitaan sen asteisina, etteivät ne tarvitse fluorausta kummempaa hoitoa, kunhan vaurion aiheuttaja eliminoidaan. Kaikki limut ja mehut pois, samaten vitamiiniporetabletit ja muut happamat juomat ja ruuat minimiin. Kiilteen eroosiovauriot kyllä pysähtyvät jos asialle tehdään jotakin, oli se sitten ruoka- ja juomatapojen muutos, tai vastahappolääkitys. Laminaattien reuna kärsii eroosiosta myöskin, samaten se sementti siinä reunan tuntumassa. Happamien harrastaminen laminaattien kiinnityksen jälkeen tuhoaa edelleen muita hampaita ja laminaattien saumoja.
Kiitos asiantuntevasta kommentista 52!