Miten saan miehen korjaamaan jälkensä?
Siivosin kaikki nurkat. Nyt alle vuorokaudessa mies jättänyt likaset sukat makkarin lattialle. Puhtaita ja puolipitosia vaatteita levittänyt sängylle ja keittiön tuoleille. Laatikko ja pussi täynnä epämääräistä sälää keskellä lattiaa. Likaset astiat pöydällä ja vauhtiraidat wcpöntössä.
Asiallisesti sanominen, maanittelu tai rähjääminen ei mikään auta. Silti mies haluaa, että olis aina siistiä.
Mitä teen?
Kommentit (19)
Kasvatus siisteyteen pitää aloittaa alle 3-vuotiaana. Tee reklamaatio appivanhemmille.
sanoin että jatkossa romu löytyy herran sohvalta. oppi kerrasta.
komppaan vitosta. voiko sen palauttaa? tuote on selvästi rikki.
Aika kumma tyyppi, jos valittaa sinulle sotkuisuudesta, vaikka on itse sotkenut. Eikö hän tajua omaa sotkuisuuttaan? Vai olettaako hän sinun naisena olevan tarkoitettu siivoamaan hänenkin sotkunsa mukisematta? Sanoisin varmaan tuollaiselle miehelle heipat aika nopeasti.
Meillä ongelma on enemmänkin se, että kun se ei haittaa. Se, että lautanen jää siihen pöydälle, ei haittaa... Ei se muakaan haittaa, mutta sitten kun on monta "ei haittaa" juttua ympäriinsä, se alkaa haitata mua...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:53"]toi on helppo, jos mies kerran haluaa että on siistiä. yleensä nämä sottapytyt ei häiriinny epäsiisteydestä.
ota jätesäkkejä käsille ja käy kämppä läpi joka aamu tai ilta ja kerää kaikki ylimääräinen lattioilta säkkiin, ja säkki jätesäiliöön. helppoa ja nopeaa.
[/quote]
Loistava ehdotus! Äkkiä varmaan oppii.
Mies on sottapytty. Silti se, että on sotkuista on aina jotenkin MUN vika. Jatkuva napina, että pitäs olla siistiä. Mutta ei auta, että vaan jätän siivoamatta. Mies ei silti tee mitään ja lopulta koti on kuin kaatopaikka.
Ap
[/quote]
Jos ongelma on tuota luokkaa, pysäytystaktiikka sen olla pitää. Peset pöntön niillä sukilla, laitat ne sille likaiselle lautaselle, kaadat kuumaa vettä päälle ja myttäät ne levitetyt vaatteet istuintyynyksi. Sitten kutsut herran syömään soppaa.
Vaihtoehtoisesti lähdet viikoksi lomalle, ja kun tulet takaisin, pidät semmoisen valituskonsertin siivottomuudesta, että ääni on viikon käheä.
Järkytysmomentti se on mikä tehoaa paatuneeseenkin. Pitää käydä ilmi, että turhautumisesi voi nousta siihen mittaan, että siitä on koko ikäviä seurauksia.
Mun mielestä tässä kaivataan nyt suoraa keskustelua sen lisäksi, että keräät miehen romut jätesäkkiin tms. Minkä takia hän käyttäytyy niin kuin asunnon siisteys olisi vain sinun vastuullasi? Ettei vaan olisi kyse siitä, että kotona on mamma siivonnut kaiken ja olettaa, että sinun kanssasi sama jatkuu?
Ollaan keskusteltu asiasta ja monesti. Miehen mielestä niin kauan, kuin mulla on joku sotku jossain en ole mikään sanomaan hänen sotkuista.
Miehen mielestä mun sotku on esim kirjapino pöydällä.
Mies on sitä mieltä, että sitten, kun asunnossa ei ole yhtään sotkunurkkaa, kuten vaatehuone on nyt kaaos, niin sitten hän siistii omat juttunsa. Mutta en vaan pääse sen vaatehuoneen kimppuun, kun aika menee muualle syntyvien sotkujen perkaamiseen.
Lisäksi miehen tavaroiden pitää olla esillä niin että hän näkee ne. Kamala huuto, jos joku tavara on kaapissa, kun eihän hän jaksa sieltä katsoa, tavaran on oltava siinä missä hän keksii sitä tarvita, vaikka viimeksi olisi käyttänyt sitä 3 kk sitten.
Ja jos tavara ei ole siellä, missä hän nyt sitä tarvitsisi, syy on mun. Saan huudot ja mies jatkaa monta päivää asian napisemista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:03"]
Kasvatus siisteyteen pitää aloittaa alle 3-vuotiaana. Tee reklamaatio appivanhemmille.
[/quote]
Ja vaihda mies sellaiseen, jolle siivous on opetettu. Takuu ei taida olla enää voimassa ja pahemmaksi se vielä menee, jos anoppi tulee teille siivoamaan.
Mitä mies vastaa sinulle kun asiallisesti kysyt, miksi hän vaatii vain SINUA siivoamaan? Kehtaako tuo tunnustaa ihan suoraan, että piikana sinua pitää.
Shokkihoitoa on sekin, että siivoa kerran se asunto, ota siitä kuvia ja lähde sen jälkeen viikoksi pois. Ilmoita miehelle, että palaat takaisin sitten, kun talo on yhtä siisti kuin lähtiessäsi.
Älä unohda varata uuden asunnon takuuvuokraa ajoissa.
jätä se sika. mitä tossa enää voi tehdä.
Siivoa myös ennen lähtöäsi se vaatehuone. On helpompi hakea sieltä sitten omia vaatteita, kun ne on lajiteltu jo valmiiksi ja mies menettää tekosyyn jättää siivoamatta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:48"]
Siivosin kaikki nurkat. Nyt alle vuorokaudessa mies jättänyt likaset sukat makkarin lattialle. Puhtaita ja puolipitosia vaatteita levittänyt sängylle ja keittiön tuoleille. Laatikko ja pussi täynnä epämääräistä sälää keskellä lattiaa. Likaset astiat pöydällä ja vauhtiraidat wcpöntössä.
Asiallisesti sanominen, maanittelu tai rähjääminen ei mikään auta. Silti mies haluaa, että olis aina siistiä.
Mitä teen?
[/quote]
Minä olen kohta 50-vuotias nainen ja nalkuttava mieheni on samanlainen kuin sinä.
Löysää nutturaa, on minun ohjeeni. Löysätkää kaikki te siivousintoiset naiset sitä pipoanne. Pysähtykää hetkeksi miettimään, kaatuuko maailma yksiin sukkiin tai lattialla olevaan tavaraan (nooh ne wc-raidat on kyllä ällöt).
Ei se kaatuisikaan. Mutta kun mies itse jaksaa huomauttaa, että meillä on sotkuista ja ei kehtaa kutsua ketään kylään, kun meillä on sellasta ja tällasta. Jos sanin, että siivoa, mies saa raivarit, että hän siivoaa kyllä, jos mulla ei ole enää sotkuja.
Mun sotkuksi lasketaan esim pihalla purkeissa olevat kesäkukkaistutukset. Ne on miehen mielestä sotkua.
Millä logiikalla hän siivoaa vasta sitten, kun sinä olet jo siivonnut oman osasi? Lisäksi miehen määritelmä sotkusta kuulostaa lähinnä tekosyyltä lykätä siivous sinun niskoillesi. Eroa. Erilaisten siisteyskäsitysten kanssa voi kyllä oppia elämään ja tehdä kompromisseja, mutta tuollaista jatkuvaa valitusta asiasta en kyllä kestäisi, jos herra itse sotkee enemmän eikä siivoa mitään.
Oivoi kuulostaa niiiiin tutulta!
Meilläkin mies haluaisi, että olisi siistiä, mutta kun kysyn miksei hän tee asialle mitään niin vastaus on "kun täällä on niin sotkusta ettei mahdu siivoamaan tai ei huvita aloittaa siivoamista kun sitä on niin paljon". No aijaa?! Mies jättää KAIKKI astiat ruokapöytään tai tiskipöydän reunalle (sisältäen ruokajämiä) vaikka astiat vois laittaa suoraan koneeseen. Olen kysynyt miksei niitä astioita voi laittaa EDES sinne tiskialtaaseen niin ettei kaikki pöytätila peittyisi.. Kuulemma sit ei mahdu pesemään esim. omenaa tiskialtaassa. On tosi kiva kerätä herran jäljiltä astiat pöydiltä koneeseen ja siivota likaantunut tiskipöytä/ruokapöytä.
Sama pätee roskiin - roskat hän jättää aina tiskipöydälle vaikka se saamarin roskakori on siinä vieressä.
Välillä alkaa aina keittään ja saan raivokohtauksen kun olen juuri siivonnut ja taas siihen on joku astia ilmestynyt tiskipöydälle tai roska jätetty lojumaan. Aina se vannoo tästedes siivoavansa mutta *askat se mitään siivoaa.
Oon yrittänyt olla siivoamatta, mutta mulla tulee raja vastaan ennen miestä ja luovutan. Välillä vannon etten tee enää ikinä ruokaa jos astiat ei mene paikoilleen, mutta kyllästyn mussuttamaan leipää.
Kaipa sillä on aikoinaan ollut niin hyvä palvelu kotona ettei jaksa vaivautua siivoamaan.
Tylyä kyllä, mutta tuossa on ihan aihetta eroon.
Raha, uskottomuus ja kotityöt: kolme suurinta syytä avioeroihin.
Paskarannut pöntössä ei ole mikään pikkuasia, vaikka siltä voisi tuntua.
Eroaako nämä miehet mieluummin kuin alkaa panna tavarat paikoilleen? Ja vastaavasti, eroaako nainen mieluummin kuin suostuu elämään sonnan keskellä?
Vastaus molempiin on kyllä.
Oma miesystäväni ei myöskään siivoa (siis ikinä, vuosikausiin). Emme asu yhdessä, emmekä tule asumaan yhdessä, muun muassa tästä syystä.
miksi se siivoaisi kun sinä siivoat?
toi on helppo, jos mies kerran haluaa että on siistiä. yleensä nämä sottapytyt ei häiriinny epäsiisteydestä.
ota jätesäkkejä käsille ja käy kämppä läpi joka aamu tai ilta ja kerää kaikki ylimääräinen lattioilta säkkiin, ja säkki jätesäiliöön. helppoa ja nopeaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:53"]toi on helppo, jos mies kerran haluaa että on siistiä. yleensä nämä sottapytyt ei häiriinny epäsiisteydestä.
[/quote]
Loistava ehdotus! Äkkiä varmaan oppii.
Mies on sottapytty. Silti se, että on sotkuista on aina jotenkin MUN vika. Jatkuva napina, että pitäs olla siistiä. Mutta ei auta, että vaan jätän siivoamatta. Mies ei silti tee mitään ja lopulta koti on kuin kaatopaikka.
Ap