Painekyllästetyn puun polttaminen
Nyt tuli kauhea stressi tästä. En ole ymmärtänyt ettei sitä saisi polttaa. Lapsetkin ollu saunassa. Ei kuitenkaan jatkuvasti vaan satunnaisesti.
Kommentit (31)
Ei painekyllästetty lapsi huono oo.
Jos savu menee piipusta pihalle niin ei aiheuta lapsille eikä aikuisille saunojille motään ongelmaa.
Lyhyt tai olematon altistuminen, ei syytä paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, ellei ole savusauna.
Ei ole. Miksi se on paha?
Panikoin kaikkea syöpää ja muuta nyt.
Voi hitto. Tehty mikä tehty.
Kaikenlaista uusavuttomuutta sitä onkin. Oletko kertonut lapsille, että kaikkia marjoja ei saa syödä?
Olen aina luullut, että kaikki polttaa vanhat terassilaudat takassa tai saunassa.
Satunnaisesta poltosta en panikoisi mutta en polttaisi jatkossa.
Kaikki mikää palaa saunan pesään tai polttelee tynnyrissä. Roskista pääsee parhaiten eroon polttamalla ja jätekulut pienenee.
Itse lähinnä ihmettelen, että joku ei tiedä, että painekyllästetty puu on ongelmajätettä?!
Vierailija kirjoitti:
Itse lähinnä ihmettelen, että joku ei tiedä, että painekyllästetty puu on ongelmajätettä?!
No on varmaan paljon asuoita, joita minä pidän itsestäänselvyytenä ja joku muu ei tiedä.
Vaaran aste riippuu melkoisesti puun iästä. Vanhoissa kyllästeenä voi olla arseenia, joka on aika tuju myrkky hengiteltäväksi.
Tietty saunan veto lienee piipun suuntaan eli vaara lienee suurempi pihan puolella savua nuuhkivalla, kuin lauteilla istujalla.
Niin tai näin niin tehty mikä tehty. Ei murehtiminen enää mitään auta. Jatkossa sitten fiksummin.
Nostan vielä. Varmaan 20vuotta ollu ulkona noi.
Soita Myrkytystietokeskukseen. Saat oikeaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama missä sen polttaa. Kerätty kestopuukin poltetaan lämpövoimaloissa muun hakkeen joukossa. Vihreitten hömpötystä tämäkin kierrätys.
Ehkä noinkin. Mutta lämpövoimaloiden polttolämpötilat ovat aika lailla korkeammat kuin saunan uunin kitutulet, jolloin niissä ei synny uusia entistä myrkyllisimpiä yhdisteitä niin kuin kiukaassa tai juhannuskokossa..
Arseeni toki tupruaa taivaalle arseenina myös lämpövoimalan piipusta.
Sitä en tiedä, että otetaanko ongelmajätelaitoksella arseeni talteen jollain prosessilla puusta ennen polttoa tai savukaasuista polton jälkeen. Vai hautaavatko maahan johonkin valumasuojattuun kaatopaikkaan.
Tuo yläpeukku sinulle oli silkka vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaan ne arseenit jää
Ja tuhkat heität tietenkin tuhkasta tykkäävien marjapensaiden juureen 😂
Ei haittaa, ellei ole savusauna.