Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan lasta voi pitää nälässä kasvatuksen varjolla?

Vierailija
27.05.2014 |

Minulla on 5,5v lapsi joka on aina syönyt ruokaa huonosti. Nirppailee vain vähän. Aikaisemmin jätti kaikki lihat syömättä joten annoin pääasiassa kasvis- ja kalaruokaa joka meni ihan ok alas. Nyt ei meinaa syödä kasviksiakaan vaan söisi vain pastan tai perunaa. Ruokapöydässä istuu parikin tuntia ja saanut silläaikaa syötyä pari haarukallista. Välillä syö ihan ok tai jopa hyvinkin, välillä taas kausia jolloin ei söisi mitään ruokaa.

Nyt meillä oli ruokana kirjolohta, jasminriisiä ja paljon tuoreita wokattuja kasviksia sekaisin+ pinaatin lehtiä. Lapsi ei syönyt lounaalla mitään. En antanut välipalaa vaan tarjosin ruokaa uudestaan päivällisellä eikä taaskaan syönyt. Iltapalaa ei saanut vaan tarjosin taas tuota ruokaa. Tänään sai aamupalaksi yhden weetabixin eikä taaskaan suostunut syömään ruokaansa lounaalla. Nyt heitän sen ruuan pois jo. Seuraavaksi tarjoan jotain ruokaa huomenna lounaalla. Onko liian julmaa? Jos annan välipalaa/aamupalaa/iltapalaa niin ruokaa ei syö. Söisi oikein hyvällä ruokahalulla hedelmiä, leipää, jogurttia, muroja ym. mutta ruoka ei meinaa mennä alas millään jos pizzaa ym herkkua ei lasketa.

Ja tuosta lounaan syömättä jättämisestä seuraa aina sama ongelma: kiukkuisuus, riidanhaastaminen ja itkuisuus. Selkeästi nälkäinen ja väsynyt mutta ei silti syö millään! Vaikka olisi jälkiruokaa tiedossa.

Mitä sinä tekisit? (pisimmillään oli syömättä 3pv ja sitten söi yhden kerran lounaan ja aloitti taas "paaston")

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä höllätä eikä kytätä lapsen syömistä. Jos on suunnilleen terve lapsi, niin tuon ikäisenä osaa itse päättää syömisestään. Syökää koko perhe terveellistä ruokaa (ei muroja, sokerijogurtteja, höttöleipää aamupalaksi) ja lapsi syö minkä haluaa. Älä tee ruokaa, jossa on vaihtoehtona irrallista valkoista pastaa. Vaatii varmasti opettelua ja kärsivällisyyttä, että oppii syömään kunnon ruokaa, jos on tottunut siihen, että saa weetabiksejä ja muuta höttöä. Tsemppiä!

Samaa ruokaa en tarjoisi useita kertoja, ellei koko perhe syö samaa ruokaa. Ja yritä olla kiinnittämättä ekstra-huomiota asiaan.

Vierailija
22/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää niin ei tykkää. Toivottavasti tää on provo. Tai sit kyllä pitäisi jonkun jo puuttua tähän uusavuttomaan toimintaan. Voi esim. opetella tekemään parempaa ruokaa. En mäkään mistään wokkivihanneksista tykkää. Ja lohessa tökkii jo pelkkä hajukin. Ja ihan suht normaali olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:10"]

Syö pastaa, perunaa, hedelmiä, leipää, jogurttia, muroja, pizza, weetabixiä ym.

Eli ei syö kalaa, lihaa, broileria?

[/quote]

Kun puhutaan ruuasta niin syö (jos syö) lautaseltaan vain sen pastan. Ei lihaa/kalaa, ei kasviksia, ei salaattia. En halua että lapseni saa ravinnokseen vain pastaa ja hedelmää, jogurttia, keksiä. Hän on todella perso makealle mutta ruokaa ei söisi millään. Olen antanut olla jo jonkin aikaa kunhan on edes maistanut mutta nyt on päättänyt vain istua pöydässä ja toteaa heti että "yök, en tykkää!" Hengissä pysyy hyvin aamu- ja välipaloilla. Mutta homma ei voi jatkua näin. ap

[/quote]

Just. Parempi sitten ettei lapsesi syö mitään? Tuskin.

[/quote]

Ja ihmetellään että mistä niitä sairaalloisen ylipainoisia lapsia tulee.

"Noku ei tää syö kuin jogurttia, keksiä, pastaa ja hedelmiä, niin minä niitä sille sitten annan koko ajan. Ai mikä terveellisyys ja monipuolinen ruokavalio? En oo kuullukkaa."

Että pelkkää höttöä sitten pitäisi syöttää? On sillä ravinnon laadullakin väliä, ja paljon.

Vierailija
24/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen Weetabix-viha täällä vallitsee? Sehän on kokojyvävehnää. No joo, sokeria on, mutta ei nyt ihan älyttömästi. 

Vierailija
25/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa kirjoittikin että jätä ne "herkut" pois. Ihan koko perheeltä. 

Ei jogurtteja, keksejä jne. vaan vihanneksiä välipalaksi, aamulle puuro ja marjoja jne.

Vierailija
26/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusta kannattaa yrittää nyt tehdä positiivinen juttu, nyt se selvästi on ikävä ja jännitteitä luova asia teille kaikille. Ota lapsi mukaan ruuan laittoon, anna muussata/vatkata/sekoittaa jne. mihin itse pystyy ja kehu häntä kun sujuu hienosti. Lukekaa yhdessä reseptiä ja toimikaa sen mukaan. Lapsikin saattaa innostua syömisestä kun saa syödä itsetehtyä ylpeydellä. Palkkiosysteemi/tarrataulukin voisi toimia, että syömisestä tulisi mieluisaa. Tuo rankaiseminen kun ei selvästi enää auta.

Jos taustalla on jonkin sortin aistiyliherkkyyttä, tuo jonkun ehdottama kikka ruoka-aineiden eriyttämisestä voi auttaa. Että kastike ja peruna ei osu toisiinsa jne.

Vierailija
27/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Jatkan siis samaan malliin kun tässä jo jonkin aikaa on menty eli tarjoan aina samaa kuin muillekkin. Jos ei maistu niin ei sitten syö (lounas ja päivällinen jää kokonaan välistä) ja lapsen ruokavalio koostuu jogurtista, leivästä, kaakaosta, muroista, hedelmistä, keksistä ja mehusta. 

Hermothan tässä meni ja yritin josko söisi sitä oikeaa ruokaa jos muuta ei olisi tarjolla mutta ei niin ei. Toivon että joskus vielä oppisi uudelleen syömään ruokaa. 

Vierailija
28/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lounas ja päivällinen jää välistä, jos kuitenkin syö sen pastan tai perunan...

Vierailija
29/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:43"]

No niin. Jatkan siis samaan malliin kun tässä jo jonkin aikaa on menty eli tarjoan aina samaa kuin muillekkin. Jos ei maistu niin ei sitten syö (lounas ja päivällinen jää kokonaan välistä) ja lapsen ruokavalio koostuu jogurtista, leivästä, kaakaosta, muroista, hedelmistä, keksistä ja mehusta. 

Hermothan tässä meni ja yritin josko söisi sitä oikeaa ruokaa jos muuta ei olisi tarjolla mutta ei niin ei. Toivon että joskus vielä oppisi uudelleen syömään ruokaa. 

[/quote]

Jätä kaikilta pois (sokeri)jugurtti, sokeroidut murot, kaakao ja keksit. Näiden tilalle hedelmiä, marjoja, täysjyvätuotteita ja sokeroimattomia maitotuotteita.

Vierailija
30/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pidä nyt ainakin huoli, että jogurtti on maustamatonta ja sen kanssa sitten marjoja tms, leivät on kuitupitoisia yms. Minusta tuossa vaiheessa voi jättää kaikilta perheessä ne murot pois, ja syödä puuroa tai jogurttia tms, samoin keksejä ja muita herkkuja ei tarvitse teistä kukaan niin paljon, että ette voisi olla ilman kunnes nirsoilijakin oppii syömään edes jotenkin.

Vierailija
31/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa miten pitkä ja painava lapsesi on, jotta voimme arvioida kuinka vakavaa lapsesi syömättömyys on. Onko alipainoinen?

Minun lapseni on nyt 2 v 10 kk vanha. Pituus n. 94 cm ja paino 10,7 kg. Syö tosi vähän ja valikoiden. Olen tyytyväinen, jos syö edes kerran päivässä ison annoksen ranskalaisia tai edes jotain "keksejä".

Varmaan tuo syömättömyys on meilläkin joku psykologinen juttu. Mitä enemmän painostan sitä vähemmän syö. Ei ole helppoa olla rentona, jos lapsi ei suostu syömään mitään koko päivänä ja paino on monta kiloa miinuksella ja nousee korkeintaan muutaman kymmenen grammaa kuukaudessa. En minä ainakaan ole huomannut, että inhokkiruoka menisi alas seuraavanakaan päivänä. Meillä kuitenkin niin hoikka tyttö, että yritän saada sen syömään edes jotain pari kertaa päivässä. Jos näyttää siltä, että on liikaa makean perään, niin sanon "ei". Tarjoan toiseksi parasta vaihtoehtoa ja kompromissia. Nyt rouskuttaa vähän ruissipsejä ja ruisnachoja. Olisi halunnut perunalastuja tai makeita keksejä, mutta tykkää noistakin.

Vierailija
32/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä perheessämme on ihan ok ruokavalio eikä höttö kuten täällä päivitellään. Kaksi muuta lasta ovat syöneet/syövät tänään:

aamupala: 2 weetabixiä maidolla ja lasi tuorepuristettua appelsiinimehua

välipala: maustamaton juomajogurtti ja pari paussi-keksiä

lounas: TUOREITA kasviksia (parsakaali, kukkakaali, sipuli, porkkana, kesäkurpitsa, valkoinen kesäkurpitsa, maissia, punainen paprika) wokpannulla paistettuna, jasmin riisiä, uunilohta ja tuoretta pinaattia (lehtiä) ja vettä. Jälkiruuaksi vesimelonia.

välipala: pillimaito, vettä ja leipä (margariini, juusto, tomaatti)

(harrastuksissa+ pyöräilyä)

päivällinen: täysjyväpastaa tomaattikastikkeessa, munakoisoa ja kalkkunaa, salaattia ja vettä

ap

Vierailija
33/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse olut aikanaan syömättä 8 päivää. Energiaa sain maidosta (2 lasia päivässä). Nykyisin olen anorektikko.

Vierailija
34/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär oli jo pienestä pitäen huono syömään. Varmaankin jotain yliherkkyyttä maun tai ruuan koostumuksen suhteen, mutta en tajunnut sitä kun oli ensimmäinen lapsi. Tappelin ja pakotin, jätin ruuatta, houkuttelin, lahjoin yms. Tilanne vain paheni, kun  koulussa kiinnittivät huomiota yksipuoliseen syömiseen. Kotiruokailua syytettiin ja jouduttiin käymään ravintoterapeutille. Yritettiin noudattaa saatuja ohjeita ja homma meni niin pahaksi, että lapsi alkoi saman tien parkumaan, kun tuli kutsu ruokapöytään ja hänestä tuli aivan hysteerinen. Silloin päätin, että nyt riittää. Syököön lapsi mitä haluaa (ei siis herkkuja, ei edes erityisemmin välittänyt niistäkään), mutta nyt tämä painostus saa riittää.

Pitkään meni vielä melko yksipuolisella ruualla, otettiin vitamiineja lisäksi. Pikkuhiljaa iän karttuessa ruokavalio on laajentunut. Nyt aikuisuuden kynnyksellä tytär haluaa itsekin syödä monipuolisemmin, mutta helppoa uusien makujen totuttelu hänelle ei ole. "Hauskinta" tässä on se, että hän pitää monista sellaisista aineksista, mistä monet muut eivät pidä (esim. simpukat, homejuusto..), mutta ei voi sietää tavallisempia ruokia.

Vierailija
35/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:17"]

Meillä tytär oli jo pienestä pitäen huono syömään. Varmaankin jotain yliherkkyyttä maun tai ruuan koostumuksen suhteen, mutta en tajunnut sitä kun oli ensimmäinen lapsi. Tappelin ja pakotin, jätin ruuatta, houkuttelin, lahjoin yms. Tilanne vain paheni, kun  koulussa kiinnittivät huomiota yksipuoliseen syömiseen. Kotiruokailua syytettiin ja jouduttiin käymään ravintoterapeutille. Yritettiin noudattaa saatuja ohjeita ja homma meni niin pahaksi, että lapsi alkoi saman tien parkumaan, kun tuli kutsu ruokapöytään ja hänestä tuli aivan hysteerinen. Silloin päätin, että nyt riittää. Syököön lapsi mitä haluaa (ei siis herkkuja, ei edes erityisemmin välittänyt niistäkään), mutta nyt tämä painostus saa riittää.

Pitkään meni vielä melko yksipuolisella ruualla, otettiin vitamiineja lisäksi. Pikkuhiljaa iän karttuessa ruokavalio on laajentunut. Nyt aikuisuuden kynnyksellä tytär haluaa itsekin syödä monipuolisemmin, mutta helppoa uusien makujen totuttelu hänelle ei ole. "Hauskinta" tässä on se, että hän pitää monista sellaisista aineksista, mistä monet muut eivät pidä (esim. simpukat, homejuusto..), mutta ei voi sietää tavallisempia ruokia.

[/quote]

No voi että! Nyt huolettaa vielä enemmän tuo lapseni syömättömyys. On aika pieni ikäisekseen. Liikkuu aika paljon, tykkää pyöräillä, olla hippaa jne. joten monipuolinen ruokailu olisi tärkeää. ap

Vierailija
36/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen tuntuista moskaa. En itsekään halua syödä ja vielä pinaatinlehtiä. Minä olen aina yrittänyt tehdä lapsiystävällistä ruokaa kuten jauhelihakastike plus makaronit tai broilerilastike ja riisi tai perunat. Ei outoja mausteita. Lapsi ollut syntymästään asti pienipainoinen. Ei lasta saa rangaista ruualla!!!!

Vierailija
37/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt muista mittoja mutta käyttää vaatekokoa 104cm ja vyötäröltä aina laitetaan se nappi viimeiseen resorikohtaan..ap 

Vierailija
38/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tarjoaisi samaa ruokaa uudelleen. Eihän lapsi sitä syö tai syö jos se on lempparia ja vielä maistuisi myöhemminkin. Lopetat itse pelleilemisen ruoan kanssa. Teillä on nyt pattitilanne ja joudut antamaan aluksi paljon periksi, jotta saat taas syömään. Sinuna tarjoaisin monipuolisen ruoan, jossa on mukana myös leipä ja vaikka kurkku tai hedelmä, siis myös sitä muuta, ehkä ensin ne muut ja sitten ne mitä varmasti syö. Etkä yhtään ota numeroa siitä, mitä jättää syömättä. Kuitenkin tulee huolehdittua siitä, että lapsi saa jotain ravintoa. Vähitelleen, kun tämä jännite ruokailusta poistuu, ei lapsen ainakaan sen takia tarvitse olla syömättä. Lapsellasi saattaa olla herkkä makuaisti, mikä tekee hänelle ruokailun hankalaksi. Mutta valtataistelu pois.

Mielestäni lasta ei todellakaan saa pitää nälässä. Itsekään en pitänyt ja lapsi joka pienenä söi käsin ruokansa ja tietty vain käsin syötävää ruokaa, oppi aikanaan syömään kaikenlaista, apua myös päiväkodista, jossa ei painostettu ja tänä päivänä iso nuori poika, joka syö lapsistani parhaiten tätä nykyä. Nälässä en pitänyt.

Koska tykkää kasvisruoasta, ehdotan, että kokeile tofua esim. paistettuna viipaleina tai pähkinöitä tai manteleita. Niitä kannattaa liottaa yön yli. Näin ne pehmenevät ja entsyymi-inhibiittoreiden vaikutus lakkaa.  Olen itse syöttänyt kasviskalaruokaa lapsilleni ja nuorin tykkää just pähkinöistä. Tietty kannattaa varoen aloittaa, jos sattuu olemaan allerginen ja isommat pilkkoa pienemmiksi. Pähkinöistä saa paljon ravintoa, samoin avokadosta. Hedelmätkin ovat hyvää ravintoa. Mutta kovin sokeriset keksit pidä vähempänä.

Vierailija
39/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:28"]

en nyt muista mittoja mutta käyttää vaatekokoa 104cm ja vyötäröltä aina laitetaan se nappi viimeiseen resorikohtaan..ap 

[/quote]

vaatemerkki vendi mutta ulkomailta on ostettu kokoa 110cm. suomalaiset vaatteet todella "isoja". neuvolassa sanoivat että kuitenkin silmällisesti sopusuhtainen

Vierailija
40/60 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:28"]

Ihmeen tuntuista moskaa. En itsekään halua syödä ja vielä pinaatinlehtiä. Minä olen aina yrittänyt tehdä lapsiystävällistä ruokaa kuten jauhelihakastike plus makaronit tai broilerilastike ja riisi tai perunat. Ei outoja mausteita. Lapsi ollut syntymästään asti pienipainoinen. Ei lasta saa rangaista ruualla!!!!

[/quote]

vai niin, kiitos näkemyksestäsi! sehän kuitenkin riippuu siitä mihin lapsi on itse tottunut. Minä tein jauhelihakastiketta ja perunaa mutta ei sitä koskaan oppinut syömään, kun oli iso nälkä söi perunat ja koitti liottaa kastikkeessa ilman että söi lihaa. meillä nyt syödään paljon erilaisia kasviksia ja myös kasvisruokia pääasiassa. välillä vaihdellen kaloja, kanaa ja kalkkunaa. possua ja nautaa emme syö. kaksi muuta lasta syövät kaikkea mitä tarjotaan, jopa pinaatinlehtiä. ap