Naapuririita: yskin yöllä
Asuessani kerrostalossa, yläkerran naapuri teki minusta kirjallisen valituksen syynä; yskin yöllä. Minulla oli eräänä talvena pitkittynyt flunssa ja seurauksena pitkään jatkunut yskä.
Millaisia naapuririitoja sinä tiedät tai olet kokenut?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:12"]
Asuessani kerrostalossa, yläkerran naapuri teki minusta kirjallisen valituksen syynä; yskin yöllä. Minulla oli eräänä talvena pitkittynyt flunssa ja seurauksena pitkään jatkunut yskä.
Millaisia naapuririitoja sinä tiedät tai olet kokenut?
[/quote]
Kuulostat siltä niin kuin pyörittelist silmäsi suhteellisuudentajuttomalle naapurille.
Itselläni on samanlainen ongelma, raivostuttava naapuri yskii yön läpeensä. voin vakuuttaa että se ei ole herkkua, kun makaa vielä kahdelta yöllä kuuntelemassa ja aamulla pitäisi päästä töihin. Yskiminen kuuluu todella hyvin seinien ja katonkin läpi.
Oma naapurini ei yski edes kipuyskää vaan sellaista yskää niin kuin yskitään ennen kuin pidetää puhe tai luento. Se vaikuttaa enemmän tavalta tai pakko-oireelta kuin oikealta kipuyskältä ja se tekee siitä vielä häiritsevämpää.
Itse ratkaisin viimeksi ongelman huutamalla lopulta että "ole nyt hiljaa". siihen loppui yskä, ei tarvinnut isännöitsijää häiritä.
Ehkä tulen kokemaan, koska en pidä basson äänestä ja naapuri tuntuu pitävän liikaakin. Kunnes hermo palaa.
joo, tukehdu vain jos olet flunssassa, kerrostalossa ei ole sopivaa sairastaa!
Lääkkeet!!!! Yskänlääke on keksitty.
Voi apua! Älkää hyvät ihmiset muuttako kerrostaloon jos elämisen äänet häiritsee! Mielestäni on täysin kohtuutonta valittaa jostain yskästä. Minun naapurin kuorsaus kuuluu seinän läpi, ei ole tullut mieleenkään valittaa asiasta, lähinnä naurattaa ja käy hänen vaimoaan sääliksi. Kerrostaloon kuuluu elämän äänet, jos haluaa totaalihiljaisuutta voi muuttaa omakotitaloon kauas muusta asutuksesta.
Muutin uuteen opiskelija-asuntoon. Talon ovessa lukee "Pysäköiminen kielletty, paitsi muuton tms. yhteydessä." Pysäköin autoni oven lähelle, huom. en oven eteen, ja aloin kantaa tavaroitani yläkertaan. Alakerran asunnon vanhempi naisihminen kyyläsi verhojen välistä ja joka kerta kun pääsin yläkertaan, avasi oman ovensa ja rääkyi käytävään "Ei saa pysäköidä oven etee-ee-een!" ja paiskasi ovensa kiinni. Kuulin myös, että oli tehnyt valituksen opiskelija-asuntosäätiölle mutta he olivat napakasti ilmoittaneet että pysäköiminen oven viereen väliaikaisesti muuton yhteydessä on sallittua.
Ihminenhän voikin yskälleen jotain. Ihmiset ovat kyllä joskus NIIIIIIN fiksuja...
Miksi teidän opiskelija-asunnossa asuu mummeleita?
No, itse olen ollut vähän hiilenä taloyhtiön eräistä asukkaista, jotka ovat oikeudekseen ottaneet pysäköidä pelastusteillä ja nurmikolla jatkuvasti, koska eivät jaksa kävellä 20m. Tiedän, etten ole ainoa. Juuri istutettiin uutta nurmea autolla pilattujen tilalle.
Viereisessä asunnossa asui mukava vanha pariskunta, jotka katselivat televisiota sellaisella volyymilla, että kympin uutiset kuuluivat seinän läpi. Mutta se ei minua häirinnyt. Sen sijaan heidän alapuolellaan asuvaa, taloyhtiön kiukkuisinta setää oli kuulemma häirinnyt naapureiden vessassa käynti. Hän oli soittanut ovikelloa ja ilmoittanut miehelle: "Kun käyt yöllä vessassa niin kuse vähän matalammalta, ettei kuulu niin kova lorina."
Yskänlääke?! Minullakin on naapuri joka yski joka ikinen yö semmoisaä "köhköhköh" yskää. Menin sitten yksi yö ringittämään ovikelloa, ojensin hänelle paria erilaista kurkkupastillia ja sanoin että tee yskällesi jotain olet yskinyt monta viikkoa!
No jos yskiminen häiritsee, niin sehän kertoo siitä, että talon seinät on paperia eli äänieristeet on surkeat, ja talon pitää tehdä asialle jotakin. Meillä ei kuulu naapurista muita ääniä, kuin jos koira haukkuu, tai jotain tipahtaa lattialle ja sekin vaimeasti. Järkevämpää kuin julistaa naapurisota, on yhdessä valittaa talon hallitukselle tai kuka nyt vuokrataloissa rakennerempoista vastaakin tai lisäeristää itse se oma makkarin seinä ja katto, niin rupee äänet vaimenemaan.
Asuimme ennen paritalossa ja kahjolta alkoholistinaapurilta tuli valituksia vaikka mistä! Esim. liian äänekäs käveleminen asunnossa, aidan vieressä kasvoi ruoho häiritsevästi hänen puolelle ja ulko-ovea ei olisi saanut avata klo 21.30 (Kolahdus häiritsi. Vähän hankalaa, kun kumpikin oli vuorotyössä). Reilu viisi vuotta sitä kesti, kunnes oli pakko päästä pois. Onneksi on jo unohtanut useimmat sen äijän kitinät.
*ovea ei olisi siis saanut avata enää klo 21.30 jälkeen
60-v. Eukko, joka ei edes asunut samassa taloyhtiössä, vaan viereisessä, ulkoilutti koiraansa. Minä ripustin pestyä mattoa kuivumaan mattotelineelle.
Tämä naapuripoliisi huutamaan: "Ei sunnuntaisin saa tampata mattoja!"
Minä: "No kyllä niitä kuivattaa saa mutta kiva kun tuli nyt naapurien käytös puheeksi, huomasitteko, että tuolla on kieltokyltti, ja koiria ei saa paskattaa MEIDÄN taloyhtiön istutuksiin!"
(olin muutaman kerran nähnyt ikkunasta hänen puuhansa...)
Oli eukko hiljaa sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:36"]
Itselläni on samanlainen ongelma, raivostuttava naapuri yskii yön läpeensä. voin vakuuttaa että se ei ole herkkua, kun makaa vielä kahdelta yöllä kuuntelemassa ja aamulla pitäisi päästä töihin. Yskiminen kuuluu todella hyvin seinien ja katonkin läpi.
Oma naapurini ei yski edes kipuyskää vaan sellaista yskää niin kuin yskitään ennen kuin pidetää puhe tai luento. Se vaikuttaa enemmän tavalta tai pakko-oireelta kuin oikealta kipuyskältä ja se tekee siitä vielä häiritsevämpää.
[/quote]Oho, asuukohan sun naapurissa mun entinen naapuri :o?! Mulla asui tosiaan ennen alakerrassa ukko, joka teki just tuota. Ihmeellistä "kurkunselvittely-yskää" noin 30s-minuutin välein, ihan HELVETILLISEN kovaäänisesti. KOKO AJAN! Kun muutin asuntoon niin luulin ensin että siellä on joko ihmeellisen ääninen koira, tai jatkuvat judotreenit tai jotain, kunnes näin ja kuulin sen äijän pihalla. Todella ärsyttävä ja häiritsevä pakkoliike :EEE.
Tämä tapahtui Oulussa, ja ukko muutti onneksi muualle oisko vuonna 2011. Kalju lyhyt äijä, jotain < 40v.
Yskälle ei muuten oikeasti voi eikä saa tehdä mitään muuta kuin yskiä. Yskä on nimittäin keuhkoputkien ainoa tapa yrittää päästä eroon sisällään olevasta jostain sellaisesta, mitä siellä ei pitäisi olla. Yskänrefleksin voi turruttaa lääkkeillä, mutta se keuhkoputkea tukkiva ylimääräinen tavara ei näin poistu keuhkoputkesta, vaan jää sinne ja aiheuttaa vahinkoa. Niinpä vastuulliset lääkärit eivät enää edes kirjoita yskänlääkereseptiä.
Normaali flunssan jälkeinen kuumeeton keuhkoputkentulehdus voi kestää kaksikin kuukautta, eikä sille siinä ajassa vielä pidä tehdä mitään. Vasta tämän jälkeen on aika miettiä astmalääkkeitä.
Alakerran naapuri tiputti postiluukustani lapun, jossa käski minua lopettaa heittelemästä tupakan natsoja sen pihalle. Tämä naapuri siis asui alimmassa kerroksessa. Menin soittamaan ovikelloa ja sanoin, etten se ole minä joka niitä heittelen, en edes polta! Tämä siihen että kyllähän se olet sinä. Toistin, etten polta tupakkaa ja sanoin, että varmaan joku ylemmistä asunnoista heittelee niitä natsoja (minua ylempänä oli vielä 2 kerrosta). Siihen tämä silmät suurena, että "eihän se ole mitenkään mahdollista, jos sieltä ylempää joku heittelis, niin nehän lentelis tuulen mukana kauemmas". En viitsinyt enää inttää ja lähdin kotiin ihmetellen, kuinka tyhmä tuo oikein on.
No, ei siitä nyt mitään riitaa syntynyt, asia jäi siihen ja vuoden päästä muutin pois.
Ja vielä että, kukaan minun vieraskaan ei niitä natsoja voinut heitellä, kun ei minulla sellaisia koskaan käynyt.
Kerrostalo. Tein vuorotyötä ja tulin usein kotiin klo 3 yöllä.
Kerran ovikello soi heti kotiin tultuani. Avasin oven ja naapurin ukko tunki suoraan vessaan.
Menin perässä ja kysyin että mikä hätänä? Hän sääteli saunaa päälle ja totesi että minua onnisti kun baari-illan päätteeksi saan komeaa seuraa (olin sinkku).
Sanoin että tulin juuri töistä, olen väsynyt, en ole hänestä kiinnostunut, nyt ulos!
Ei suostunut lähtemään joten menin ringittämään hänen ovikelloaan, vaimo sieltä tuli avaamaan ja sanoin että ukkosi tunki meille saunomaan, tulisitko hakemaan sen pois.
Vaimo alkoi huutamaan ja syyttelemään minua kodinrikkojaksi ja ties miksikä muuksi. Mies tuli myös koti ovelleen ja kertoi että olin jo pitempään ehdotellut vaikka mitä!
Oli sitten mukavaa sen jälkeen asua tuossa talossa kun kaikki mulkoilivat minua kiukkuisina (tottakai vaimon yölliset meuhkaamiset on kaikuneet kivasti siellä rappukäytävässä).
Meillä naapuri valittanut häiritsevästä pianon soitosta - asumme omakotitalossa ja naapuritaloon on matkaa noin 15 metriä.