Juureslaatkoista roskiin 18 %
Voihan niitä pakastaa pienemmissä osissa joihinkin purkkeihin.
Ja syödä myöhemmin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18%? Millä ruokavaa'alla sinä niitä punnitset ja hävikkiä mittailet?
Tämä minua edelleen kiinnostaisi. Voisko ap vastata jotain? Oletko joku tilastotieteiljä?
luki ihan ylen teksti tv:llä tämä tieto
Vierailija kirjoitti:
Yletxt tv:
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä minua edelleen kiinnostaisi. Voisko ap vastata jotain? Oletko joku tilastotieteiljä?
Hih, kuka lukee tekstiteeveetä? Olisikohan ylen sivuillakin? Täytyy katsoa.
Roskiin vaan. Ovat niin pahoja, ettei niitä muutenkaan viitsi syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yletxt tv:
?
Lue sieltä, kai osaat.
Juureslaatikot 17%, kinkusta 18%, rosollia 12%. Yle Teksti-TV
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih, kuka lukee tekstiteeveetä? Olisikohan ylen sivuillakin? Täytyy katsoa.
minä vanha a..a kun en jaksa aina konetta selailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yletxt tv:
?
Lue sieltä, kai osaat.
Ei kaikilla ole televisiota.
Ei meillä- loppui kesken ja enää ei ole 😩
Meillä on jäljellä yksi pieni lanttulaatikko ja se menee iltaruoalla. Ja kinkkua tietysti ehkä vielä huomiseksi.
Just tein porkkanalaatikon lopusta sämpylöitä, pienestä nokareesta graavi- ja savulohta quichen ja riisipuurosta 2 pannaria.
Viimeisen siivun kinkkua syön kohta
Meillä menee tänään roskiin pari laatikkoa lanttuja sekä porkkanaa, kun eivät maistuneet vieraille odotetulla tavalla. Noin 3:sen kiloa kinkkua sekä kilon kalkkunarulla, puolikas lipeäkala ja rosollia ja nuivettunutta salaattia on myös menossa roskiin. Näin käy joka vuosi. Onneksi on iso palkka, joten on varaa laittaa käypää ruokaa kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on pakastettu ja sulatettu jo kertaalleen. Toista kertaa ei saisi pakastaa.
Vitt u että osa on vajaita.
Itse olet vajaa ja ilmeisesti lukutaidoton. Ainakin Saarioisten joululaatikoissa on selvästi kirjoitettu, että ne ovat varastoitu pakastettuina eikä niitä saa pakastaa uudelleen sulattamisen jälkeen. Kaupassahan nämä myydään nimenomaan tuoretiskeistä sulatettuina, eikä suinkaan jäisinä pakastealtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli anopilla jääkaappi niin tupaten täynnä, ettei sinne olisi mahtunut enää mitään. Meillä taas melkein tyhjä. Ihanaa, voi ostaa sitten mitä tarvitsee. Miten voi elää niin, että on jääkaappi tupaten täynnä!
Kävitte ilmeisesti syömässä anopilla? Ruokaa oli paljon mm. siksi.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään hävikkiä ei tullut jouluna kun käyn kerran päivässä kaupassa ja ostan sen minkä päivässä syödään. Tuntuu hullulta miten monet hamstraa ruokaa monen päivän tarpeeseen kun kaupat on joka päivä auki.
Turhaa kaupassa käyntiä pitäisi nyt välttää.
Osa tarvikkeista loppuu kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten osaatte arvioida, kuinka paljon yhdellä aterialla menee mitäkin laatikkoa ja lämmittää juuri oikean määrän esim. 6-10 henkilölle? Minusta on ainakin noloa, jos vävykokelas joulupöydässä kysyy, haluaako joku muu vielä lanttulaatikkoa vai voiko hän ottaa lisää. Niinpä lämmitän pöytään jokaista laatikkoa niin paljon, että kaikille varmasti riittää.
Kääntöpuolena on sitten se, että lämmitetyistä laatikoita jää yli. Ja kun olen jo paistanut laatikot aikaisemmin ja nyt lämmittänyt ne, en enää uskalla tehdä niistä uutta ruokaa - se olisi kolmas kerta, kun kuumentaisin samat laatikot.
Meillä lämmitetään pöytään vain vähän, kun kukaan ei paljoa syö. Lisää saa mikrossa lämmitettyä. Olen joskus koonnut sekalaatikon, eli nokare eri lajeja samaan astiaan lämmitettäväksi, kun tuntuu ihan pöljältä kokonaista vuokaa lämmittää useampaa lajia.
Vierailija kirjoitti:
Miten osaatte arvioida, kuinka paljon yhdellä aterialla menee mitäkin laatikkoa ja lämmittää juuri oikean määrän esim. 6-10 henkilölle? Minusta on ainakin noloa, jos vävykokelas joulupöydässä kysyy, haluaako joku muu vielä lanttulaatikkoa vai voiko hän ottaa lisää. Niinpä lämmitän pöytään jokaista laatikkoa niin paljon, että kaikille varmasti riittää.
Kääntöpuolena on sitten se, että lämmitetyistä laatikoita jää yli. Ja kun olen jo paistanut laatikot aikaisemmin ja nyt lämmittänyt ne, en enää uskalla tehdä niistä uutta ruokaa - se olisi kolmas kerta, kun kuumentaisin samat laatikot.
Miettii ennakkoon, mitä aikoo tarjoilla. Mitä enemmän sortteja, sitä vähemmän yksittöistä ruokaa menee. Kuvitellaan että on kolmea laatikkoa, kinkku, rosolli, italiansalaatti, savukala, perunat ja kastike. Sitten miettii paljonko mahtuu lautaselle: jokainen ottaa perunan tai kaksi, laatikoita keskimäärin kaksi lusikallista, savukalaa pari haarukallista, salaatteja pari lusikallista ja kinkkua kolme neljä siivua. Sitten vaan kertoo määrät syöjien lukumäärällä ja pyöristää hiukan ylöspäin. Ja jos Pena tykkää kalasta, huomioi se. Ja ylijäämät syödään perheen kesken seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään hävikkiä ei tullut jouluna kun käyn kerran päivässä kaupassa ja ostan sen minkä päivässä syödään. Tuntuu hullulta miten monet hamstraa ruokaa monen päivän tarpeeseen kun kaupat on joka päivä auki.
Turhaa kaupassa käyntiä pitäisi nyt välttää.
Osa tarvikkeista loppuu kaupoista.
Tarkoitan siis, että ei ne tavarat lopu, kun käydään thehaab kaupassa, vaan
Kun käydään joka päivä kaupassa odottaen, että joulu tavaraa vielä on, niin osa joulutavaroista on jo loppu.
Yletxt tv: