Minulla on persoonallisuushäiriö. Haluatko kysyä jotakin?
Kaikenlaiset kysymykset ovat tervetulleita ja vastaan parhaani mukaan kaikkiin ja lupaan olla rehellinen. :)
Kommentit (33)
Miten se haittaa sun kaverisuhteita?
Oon jossain tilanteissa todella takertuva ja välillä on vaikeaa hyväksyä se, että ystävillä on muitakin kavereita ja elämää kun minä. Sovittujen tapaamisten peruuntuminen tuntuu aina todella kamalalta. Ystävät kuitenkin hyväksyy mut tällaisena kun olen, ja ymmärtävät mun äkillisiä tunnepuuskia suhteellisen hyvin. -ap
Mulla kans.. miks siitä pitäis kysyä jotain? siinä oo mitään ylpeilemistä
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:58"]Miten se ilmenee?
[/quote]
Tunnetilat voivat heitellä päivän aikana todella voimakkaasti laidasta laitaan ihan pienistä syistä, ja tunteita on todella vaikeaa pitää kurissa. Itken ja nauran paljon enemmän kuin ns. normaali ihminen. Ihmissuhteiden luominen on hankalaa, koska takerrun helposti. Itsetunnon kanssa on myös aina ollut todella suuria ongelmia. -ap
Millon alkoi tai huomasit/läheisesi huomasivat häiriösi?
Käyttäydytkö usein tilanteeseen sopimattomilla tavoilla?
Kuinka hyvin havaitset muiden ihmisten tunnetilat?
Oletko epäluuloinen?
Oletko narsistinen/huomionhakuinen?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:59"]Mulla kans.. miks siitä pitäis kysyä jotain? siinä oo mitään ylpeilemistä
[/quote]
En missään nimessä ylpeile tällä. Mun mielestä olisi vaan tärkeää saada levitettyä tietoa näistä sairauksista muille ihmisille, jotta heidän olisi helpompi ymmärtää tätä "meidän" ajatusmaailmaamme. :)
Millon alkoi tai huomasit/läheisesi huomasivat häiriösi?
Oireet alkoivat jo alle 10-vuotiaana, mutta tällöin tätä pidettiin todella pahana murrosikänä ja ahdistuksena. Käyttäydyin epäkunnioittavasti vanhempiani kohtaan ja mun ahdisti, kun kukaan ei ymmärtänyt ajatusmaailmaani.
Käyttäydytkö usein tilanteeseen sopimattomilla tavoilla?
Nykyään en niinkään, mutta nuorempana (15-16-vuotiaana) en hallinnut sanomisiani/tekojani ollenkaan.
Kuinka hyvin havaitset muiden ihmisten tunnetilat?
Toisten ihmisten tunnetilojen havaitseminen on yllättävän helppoa, mutten tunne myötätuntoa tai onnea toisten ihmisten puolesta. Usein huomaan myös ajattelevani, että toisten ihmisten ajatukset olisivat paljon negatiivisempia, kuin ne todellisuudessa ovat.
Oletko epäluuloinen?
Todella epäluuloinen. Mielestäni kaikki ihmiset haluavat minulle pahaa ja ajattelevat minusta pahoja asioita ja mustamaalaavat minua selkäni takana. Psykoottisia oireita minulla ei kuitenkaan ole.
Oletko narsistinen/huomionhakuinen?
Huomionhakuinen olen, narsistinen en ole.
-ap
Joo, samaa mieltä tuosta että ihmisille pitäisi saada enemmän tietoa mikä helpottaisi oikeasti kaikkien elämää. Että ihmiset voisivat rehellisesti vaikka sanoa että saan hepuleita hylkämisen uhasta ja se ei ole henkilökohtaista. Mulla on lähipiirissä narsisti ja olen yksi niistä harvoista jotka ei hajota itseään sen kanssa koska ymmärrän mikä osa siitä sen käytöksestä on sairautta (lue melkein kaikki :D). Muut päästää sen iholle periaatteella miksi, MIKSI se tekee MINULLE näin, miksi se ei käyttäydy normaalisti, miksi miksi miksi.
Mikä persoonallisuushäiriö sulla on?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:07"]
Epävakaa? Syötkö lääkettä?
[/quote]
Juu, epävakaa. En syö enää, koska ne saivat muutenkin alhaisen verenpaineeni laskemaan niin paljon, etten kyennyt toimimaan arjessa. Tarvittaessa otettavia lääkkeitä löytyy kyllä, mutta säännöllistä lääkitystä ei enää ole, vaikkakin sille luultavasti olisi tarvetta. Melko hyvin olen kuitenkin pärjännyt ilman lääkkeitäkin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:10"]
Käytkö terapiassa
[/quote]
En enää.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:11"]
Mikä persoonallisuushäiriö sulla on?
[/quote]
Tunne-elämän epävakaa persoonallisuushäiriö -ap
Miksi muiden pitää olla aina ymmärtämässä? Olet kuitenkin aikuinen ihminen. Mun parhaalla ystävälläni on persoonallisuushäiriö ja en aina jaksa olla ymmärtäväinen. Eniten ehkä siksi, että persoonallisuushäiriöisen kanssa ystävyyssuhde jää aika yksiulotteiseksi ja yksipuoliseksi.
Uskotko itse diagnoosiisi? Minut diagnosoitiin epävakaaksi aikoinaan väärin. Syynä oireisiini olivat oikeasti hormoniperäiset häiriöt sekä asperger, jotka diagnosoitiin vasta yli kolmekymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:14"]
Miksi muiden pitää olla aina ymmärtämässä? Olet kuitenkin aikuinen ihminen. Mun parhaalla ystävälläni on persoonallisuushäiriö ja en aina jaksa olla ymmärtäväinen. Eniten ehkä siksi, että persoonallisuushäiriöisen kanssa ystävyyssuhde jää aika yksiulotteiseksi ja yksipuoliseksi.
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse aina ymmärtää, enkä oletakaan, että mun ystävät mua aina ymmärtäisivät. Mun mielestä tärkeintä on vaan se, että he ovat mun tukena silloin, kun mä heitä tarvitsen, koska mäkin olen heidän tukenaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Mun mielestä mun ja mun ystävien väliset suhteet eivät ole jääneet yksipuolisiksi, tai ainakin mä toivon näin, koska ystävät ovat mulle tärkeintä tässä elämässä. Kurjaa, että ajattelet, että teidän ystävyyssuhteenne olisi yksiulotteinen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:15"]
Uskotko itse diagnoosiisi? Minut diagnosoitiin epävakaaksi aikoinaan väärin. Syynä oireisiini olivat oikeasti hormoniperäiset häiriöt sekä asperger, jotka diagnosoitiin vasta yli kolmekymppisenä.
[/quote]
Ainakin tällä hetkellä uskon, ja olin diagnoosin löydyttyä todella helpottunut, sillä minua oli hoidettu väärin usean vuoden ajan. Olen lukenut todella paljon tähän sairauteen liittyviä artikkeleja, ja uskon, että diagnoosini on oikea. Eihän sitä kuitenkaan voi ikinä tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan:) -ap
Miten se haittaa sun kaverisuhteita?