Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älylaitteet pilasivat joulun

Vierailija
26.12.2020 |

Olen 30-vuotias nainen, ja vietin tänä vuonna joulua vanhempieni luona avomieheni kanssa. Olen jo vuosia ollut ärsyyntynyt lapsuudenperheeni älypuhelimien selaamiseen seurassa ja tärkeissä tilaisuuksissa – jopa konserteissa ja hautajaisissa – mutta tänä jouluna se meni niin äärimmilleen, että päätin lähteä ennen aikojani kotiin.

Jouluaattona aivan kaikki joutoaika vietettiin älypuhelimien äärellä. Yritin lukuisia kertoja saada aikaan keskustelua, mutta vastaukseksi sain vain mutinaa katse nauliintuneena puhelimen näyttöön. Joulupöydässä kaikilla oli puhelimet lautasen vieressä, ja niitä näpräiltiin vähän väliä "huomaamattomasti". Pyysin useamman kerran ihmisiä laittamaan puhelimet pois, ja vastaukseksi sain kaikkea epämääräisestä mutinasta avoimeen haistatteluun. Puhelimet suljettiin muutamaksi minuutiksi, mutta pian niitä taas selailtiin entiseen malliin.

Joulupäivänä sentään sain seurueen pelaamaan lautapelejä. Tai no, pelaaminenkin meni vähän niin ja näin, kun aina oman vuoron loputtua napattiin taas tabletti tai puhelin esiin, ja jatkuvasti näitä ihmisiä piti olla muistuttamassa omasta vuorosta tai selittämässä, miten peli oli edennyt sillä aikaa, kun piti selata Facebookia. Joulupäivän illallisella osalla oli vielä ruokaa lautasilla, kun isäni nousi pöydästä ja siirtyi sohvalle näpräämään kännykkäänsä. Kun huomautin, että käytös on aika epäkohteliasta, sain taas kuulla, että siellä oli jotakin tärkeää. Kyllä, tärkeämpää kuin oman perheen seura.

Viimeinen niitti oli, kun katsoimme striimausta eräästä joulukonsertista, jota meidän piti mennä katsomaan porukalla, mutta konsertti peruttiin koronarajoitusten takia. Konsertin aikana kaikilla oli katseet nauliintuneina television sijaan omiin laitteisiinsa. Isäni jopa käytti samaan aikaan sekä tablettiaan että puhelintaan, kun konsertti pyöri taustalla. Kun huomautin jälleen, että konserttia olisi ollut hauskaa seurata aidosti yhdessä, äitini vaan totesi, että hän ainakin oli katsonut konserttia koko ajan. En ollut nähnyt hänen nostavan katsettaan tabletistaan kertaakaan koko tunnin konsertin aikana.

Kyseessä ei ole mitkään teinit vaan kuusikymppiset vanhempani ja kolmenkymmenen molemminpuolin olevat sisarukseni. Kiitti, mulle riitti. Jatkossa vietän pyhät joko appivanhempien luona, jotka ovat aktiivisesti läsnä, tai sitten olen kumppanin kanssa kahdestaan. Taidan luovuttaa sen suhteen, että voisin viettää laatuaikaa oman perheeni kanssa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän älypuhelimesta.

Vierailija
2/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älylaitteet pois, vanha kunnon viina sen pitää olla jolla joulut pilataan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wauu lautapelejä. Ehkä heitä ei kiinnosta pelata lautapelejä, otitko sen huomioon,

Vierailija
4/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taistelee koko maailmaa vastaan yksin ja yrittää olla erillainen. Luulisi että sinussa on jotain vikaa.

Vierailija
5/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wauu lautapelejä. Ehkä heitä ei kiinnosta pelata lautapelejä, otitko sen huomioon,

Jos ei halua pelata, niin sitten ei pelaa, eikö se ole vaihtoehto? Voi ihan hyvin todeta, että mieluummin selaan nyt tätä Instaa kuin pelaan teidän kanssanne. En pakottanut enkä edes painostanut ketään pelaamaan, ja mieluummin olisin ollut pelaamatta kuin kokenut tuollainen puolivillaisen pelisession. ap

Vierailija
6/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taistelee koko maailmaa vastaan yksin ja yrittää olla erillainen. Luulisi että sinussa on jotain vikaa.

Vietetäänkö tosissaan kaikissa perheissä yhteiset joulupyhät älypuhelimilla? Ainoat kokemukseni ovat omani ja puolisoni lähisuvun luota, ja melkeinpä kaikkialla älylaitteet pysyvät illallisen ajan pois pöydästä. Oma lapsuudenperheni on ikävä poikkeus. ap

Vierailija
7/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme komentelija on teidän perheen joulupöytään saatu.

Vierailija
8/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älylaitteet pois, vanha kunnon viina sen pitää olla jolla joulut pilataan!

Jos yhtään lohduttaa, niin kyllä alkoholisti-isälleni myös viina maistui illan aikana. Ei nämä mitenkään toisiaan poissulkevia asioita ole. ap

Vierailija
9/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaan tätä älylaitteella.

Vierailija
10/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä moukkamaista jos joulupöydässä tuijottaa puhelinta.

Vierailija
11/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti minua ei ärsytä laitteiden käyttö, jokainen käyttäköön oman aikansa mihin haluaa. Mutta jouluna kun perheeni tuli meille kävi jokainen sohvalle istumaan puhelin kädessä. Ei sekään vielä mitään, lapseni nyt olivat jo koko päivän leikkineet keskenään eikä mummin ja muiden sukulaisten kanssa koe tarvetta vaihtaa kuulumisia. Itse pyörin keittiössä.

Siinä vaiheessa alkoi ärsyttää kun äitini ja siskoni tulee kysymään voivatko auttaa. Kerron mitä voisivat tehdä. Käännyn kohta katsomaan niin nehän on rojahtanut takaisin puhelimien ääreen sohvalle!

Ei, minua ei haittaa laittaa kaikkea yksin, minua ärsyttää että apua tarjotaan mutta sitten ei tehdä muuta kuin tuijoteta näyttöä.

Vierailija
12/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/5

Keskitasoa uskottavampi provo

Vierailija
13/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme komentelija on teidän perheen joulupöytään saatu.

Kyllä, ja tämä komentelija pysyy jatkossa poissa. Ei minun tarvitse vierailla paikassa, jossa isäntä mieluummin selailee Facebookia kuin keskustelee minun kanssani. ap

Vierailija
14/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Itseäkin otti päähän, kun siskon miehen hautajaisissa piti joidenkin vaan räplätä luuria kaiken aikaa. Yhdessä kohtaa katselivat vielä jotain "hassunhauskoja" videoita ja naureskelivat niille suureen ääneen. Kysyin, että onko teidän mielestänne ihan tilaisuuden arvokkuuden mukaista käytöstä, vastaus oli että "älä nyt ota niin tosissaan." Samaan aikaan murheen murtama sisko teki kaikkensa, että saisi itsensä pidettyä kasassa koko päivän ajan.

Vierailija
15/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei älylaitteita jouluna käytetty. Meillä käytettiin alkoholia.

Vierailija
16/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikein vanhanajan jäärä, vaikka oletkin vain 30-vuotias. Todellinen mielensäpahoittaja, joka luulee, että oma tapa on ainoa oikea tapa. Koitahan pysyä ajan hermoilla, äläkä haikaile menneitä. Et ole täysin menetetty tapaus, kun kerran televisiota annat katsoa jouluna.

17/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa lautapeli on kiinnostavampi, kuin se jatkuva puhelimen räpläys, ei siellä netissä/somessa tapahdu mitään kiinnostavaa.

Vierailija
18/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3/5

Keskitasoa uskottavampi provo

Olisikin provo. Nyt koko perhe vihoittelee minulle, koska olen pilannut joulun olemalla mielensäpahoittaja. Ihmettelevät myös, miksen sanonut aikaisemmin, että puhelimet häiritsevät minua. Niin, eihän ne n. 20 kertaa, kun pyysin eri ihmisiä laittamaan puhelimet pois, selvästi olleet mikään merkki siitä, että puhelimen näpräys ärsyttää minua. ap

Vierailija
19/19 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Itseäkin otti päähän, kun siskon miehen hautajaisissa piti joidenkin vaan räplätä luuria kaiken aikaa. Yhdessä kohtaa katselivat vielä jotain "hassunhauskoja" videoita ja naureskelivat niille suureen ääneen. Kysyin, että onko teidän mielestänne ihan tilaisuuden arvokkuuden mukaista käytöstä, vastaus oli että "älä nyt ota niin tosissaan." Samaan aikaan murheen murtama sisko teki kaikkensa, että saisi itsensä pidettyä kasassa koko päivän ajan.

no miksi otit niin tosissaan? Yrittivät vaan vähän piristää omaa tunnelmaansa. Ihan luonnollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi