Joulun perinneruuat, "laatikoille" on järkevä selitys. Ne ei ole mitään "ufoja" jotka olisivat vaan taivaasta pudonneet perinneruokien listalle
Ylipäätäänkin "klasikkoruuilla" on järkevä selitys joka liittyy aikaan ja paikkaan ja tarpeeseen.
Näitä klassikkoruokia ei ole kukaan olkavarteen asti tatuoitu pellekokki keksinyt erikoisuuden tavoittelussaan, yön valvottuaan.
Ja minä haluan jouluruuissa ja kaikissa ruuissa noudattaa perinteitä ja paikallisuutta enkä tatuoitujen pellekokkien väkisin kyhäämiä tekeleitä.
Kommentit (4)
Eli kun mulla ei ole kasvimaata eikä haloilla lämpiävää uunia savunpirtin keskellä niin mun ei tartte noista perinneruuista niin välittää?
No niinhän se on, että jouluksi on tehty parasta, mitä keskellä talvea on saatu aikaisiksi vähistä tarpeista. On ollut vain juureksia, viljaa, kalaa ja kokonainen sika, josta on tehty montaa eri liharuokalajia (kinkkua, makkaroita, aladobia...)
Mutta ei sekään kiellettyä ole - eikä pellemäistä - jos joku haluaa syödä jotain muutakin tai kehittää uusia omia perinteitään.
Eri puolilla maailmaa, ja jo eri puolilla Suomeakin on täysin eri jouluperinteet ja -ruuat. Ei voi ruveta kiistelemään, mikä niistä on oikein tai väärin. Tehköön kukin miten haluaa!
Samis. Ennen vähistä jokapäiväisistä tarpeista tehtiin erilaisia ja hyvin säilyviä ruokia. Esim imelletty perunalaatikko on ihan eri makuinen kuin keitetyt perunat ja lasillnen maitoa.