Isän mahdollisuudet huoltajuuteen?
Terve,
Utelisin millä todennäköisyydellä saisin lapseni turvaan äidiltään.
Avaanpa hiukan tilannetta.
Lapsi syntyi avosuhteen aikana, jonka jälkeen sovittiin yhteishuoltajuus ja tapaamisoikeudet. Lapsi on nyt 2 vuotias.
tapaamisajat ovat parittominaviikkoina ke-to ja parillisina ma-ti ja pe- su.No tämähän ei ole pitänyt paikkaansa ollenkaan. erilleen muuton jälkeen tyttäreni vietti kanssani kuukauden samantein putkeen, ja sen jälkeen yksikään viikko ei ole mennyt ilman extra päiviä kanssani. joten käytännössä minä kasvatan tytärtäni ja lapsen äiti on se etä-vanhempi.
mutta nyt tulee se huolenaiheeni; lapsen äiti on todella vastuuntunnoton lapselle. mm huutaa lapselle aamukiukkuisena todella kovasti ja tästäkin olen hänelle maininnu että onko pakko? vastauksen olen saanut tylysti että ON!
Kun tyttäreni on pitempiä jaksoja kanssani, ei hänen äiti osoita mitään kiinnostusta tytärtään kohtaan, ei soittele kertaakaan tai mitään muutakaan.
suoraan siis sanottuna lapsen äidin kiinnostus lapseensa on täysi nolla.mm tyttäreni päiväkodin kevätjuhliinkaan ei äiti viittinyt mennä ko oli viimesillään raskaana uudelle miehelleen, no minä menin ja juhlan jälkeen vein tyttäreni äitilleen. en tosin kotiin, vaan baarin parkkipaikalle missä äiti oli istunut kaverinsa kanssa terassilla. sinne kyllä uskaltautu mutta ei kevätjuhliin.
nyt on äiti tuonut tyttäreni luokseni pariin otteeseen ko tyttö ollut kipeänä.
ensimmäisen kerran jälkeen sanoin hänelle että kyllä lapsen pitää saada sairastaa kotona tauti pois, oli se sitten kumman luona tahansa. tästä päästiin yhteisymmärykseen. MUTTA juuri eilenkin suostuin ottamaan tytön tänne illasta jo vaikka oli äitipäivä. Olin vakavasti painottanut että minulla on töitä maanantaina, että on tyttö vietävä päiväkotiin töidenajaksi. sanoivat entisen anopin kanssa että ei hätää voi tytön sinne viedä.No kun tyttö tänne tuli niin huomasin samantein että kipeähän tyttö on. äiti "ei ollut" huomannut mitään. tämäkään ei ole ekakerta. mutta tosiaan ko hänen äiti on tehnyt niin paljon kaikennäköistä todella vastuuntunnotonta päätöstä tytön suhteen ja ei vietä / kiinnosta viettää aikaa tytön kanssa, millaiset mahdollisuudet tässä tilanteessa on saada tyttö oikeuden kautta? ko suoraan neuvottelemalla en saanut tytärtäni asumaan luokseni, äidin "eroahdistuksen" takia.
Huvittava eroahdistus ko voi viikkojaki olla erossa tyttärestään yhteensoittoon ilman että nostaa sormeakaan asian eteen.
-Janne
Kommentit (5)
Sinullahan on jo huoltajuus ja lapsi asuu käytännössä luonasi niin kannattaako lähteä riitelemään. Se on pitkä ja kallis prosessi.
Lastenvalvojalle aika, uusi tapaamissysteemi käyntiin ja uudet neuvottelut. Siitä se lähtee.
Jos äiti ei ole muuta "pahaa" tehnyt kun kertomasi asiat, tuskin saat huoltajuutta. Ellei äiti halua luopua siitä vapaaehtoisesti. Ei kannatta turhaan miettiä huoltajuusasiaa, se on vain lähinnä paperinpala jonka ei pitäisi kauheasti elämään vaikuttaa. Koita vaan hoita oma osuutesi mahdollisimman hyvin, ehkä lapsi haluaa sitten isompana muuttaa luoksesi asumaan. Äidin elämään et voi vaikuttaa.
Noilla perusteilla et mitenkään. Meillä etäisä ei ole 10 vuoteen pitänyt lapsiin mitään yhteyttä tapaamisaikojen ulkopuolella ja tapaamisten välissäkin on saattanut olla puoli vuotta pahimmillaan. Noilla ei ole mitään merkitystä ja voidaan lukea jopa äidin eduksi, että edistää isän ja lapsen suhdetta sallimalla runsaammat tapaamiset.
voit saada helpostikkin. kokoa kaikki itsellesi ylös ja lompsi aluksi lastenvaljolalle tai jos äiti ei suostu suosiolla niin yhteys suoraan asianajajaan.