Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaanko Suomessa sittenkin tyytyväisiä päättäjiin?

Vierailija
26.05.2014 |

Eikö tämä eurovaali tulos kerro sen? Kokoomusta on eniten vallassa? Pohdin vain miksi suomalaiset valittaa jatkuvasti... äänestämällähän voi vaikuttaa?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei aina niin kovin tyytyväisiä oltaisikaan, niin ajatellaan että eivät nuo monenkirjavat "vaihtoehdot" ainakaan parempia olisi. Tätä eivät "vaihtoehtojen"  edustajat ymmärrä. He kuvittelevat, että suurien puolueiden saama kritiikki tarkoittaa sitä, että ihmiset olisivat valmiita äänestämään jotakin Köyhien Puolesta -porukkaa.

Vierailija
2/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppan kannattaa lähettää ammattilaisia kuten Stubb ja kirkkoslaavintohtori Halla-aho. Kotimaan polittiikassa voidaan sitten äänestää enemmän protestina näitä henkirikoksiin syyllistyneitä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole mikääm Köyhien asialla yms puolustaja :D Katsoin myös pienten ryhmien vaalitentin ja olin kyllä järkyttynyt.

En ole mikään Kokoomuksen vihaaja, mutta kieltämättä kävi mielessä että Stubb sai vain ääniä koska on "hyvätyyppi".

Vierailija
4/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:23"]

En siis ole mikääm Köyhien asialla yms puolustaja :D Katsoin myös pienten ryhmien vaalitentin ja olin kyllä järkyttynyt.

En ole mikään Kokoomuksen vihaaja, mutta kieltämättä kävi mielessä että Stubb sai vain ääniä koska on "hyvätyyppi".

[/quote]

Nimenomaan "hyvät tyypit" ääniä saavat, ja niin pitää ollakin. Ei auta vankka vakaumus ja korkea koulutus, jos henkilö on persoonaltaan sopimaton siihen armottomaan rumbaan, mitä politiikka huipputasolla on.

Vierailija
5/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä näistä eurovaaleista niin paljon päättelisi, näissä kun suurin osa kansasta ei oikein tiedä edes mihin tehtäviin äänestetään ja useimmat vaan todennäköisesti äänestää edustavaa, kielitaitoista tyyppiä, joka pärjäisi ulkomailla.

Mutta eduskuntavaaleissa sitten äänestetään kotimaan päättäjät, ja niiden yhteydessä olen aina tätä ihmetellyt, että vaikka kuinka paljon maristaisiin ennen vaaleja, niin lopulta äänestetään valtaan taas ne samat puolueet, ja sitten ihmetellään kun ei mikään muutu...

Vierailija
6/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö persoona sitten, vaikka ei olisi tarvittavaa kokemusta?

Vierailija
7/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan löytyy ehdokkaita joilla persoona ja vakaumukset kohdallaan.

Vierailija
8/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurovaalit ovat todella oudot.

Stubb, tuo ääri liberaalin oloinen iki hymyilijä lähtee Brysseliin hengailemaan abortin vastustajien ryhmään.

Väyrynen, suomen kuningas ja "vanhan liiton mies" lähtee Brysseliin ajamaan seksuaalivähemmistöjen asiaa ja lakkauttamaan maataloustukia.

Sosialistit, vihreät ja perususuomalaiset taitavat sentään mennä edustamaan omia porukoitaan. Sosialisteilla on kyllä tukipaketteihin melko laajalla skaalalla ajatuksia maittain, Täti Tiukka ei siis edustanut koko leiriä..

Vierailija
9/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:55"]En minä näistä eurovaaleista niin paljon päättelisi, näissä kun suurin osa kansasta ei oikein tiedä edes mihin tehtäviin äänestetään ja useimmat vaan todennäköisesti äänestää edustavaa, kielitaitoista tyyppiä, joka pärjäisi ulkomailla.

Mutta eduskuntavaaleissa sitten äänestetään kotimaan päättäjät, ja niiden yhteydessä olen aina tätä ihmetellyt, että vaikka kuinka paljon maristaisiin ennen vaaleja, niin lopulta äänestetään valtaan taas ne samat puolueet, ja sitten ihmetellään kun ei mikään muutu...

[/quote]

Niin. Toisaalta ymmärrän sen että parempaa ei monen mielestä ole tarjolla. Mutta mistä se todella saadaan koskaan tietää kun aika äänestetään samat valtaan.

Enkä allekirjoita tuota hyvätyyppijuttua. Minusta esim Stubb ja Katainen vaikuttaa lähinnä lipeviltä ja sitten Urpilainen taas vilpittömältä :D vaikka en Urpilaisen politiikkaa kannata.

Vierailija
10/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:00"]Eurovaalit ovat todella oudot.

Stubb, tuo ääri liberaalin oloinen iki hymyilijä lähtee Brysseliin hengailemaan abortin vastustajien ryhmään.

Väyrynen, suomen kuningas ja "vanhan liiton mies" lähtee Brysseliin ajamaan seksuaalivähemmistöjen asiaa ja lakkauttamaan maataloustukia.

Sosialistit, vihreät ja perususuomalaiset taitavat sentään mennä edustamaan omia porukoitaan. Sosialisteilla on kyllä tukipaketteihin melko laajalla skaalalla ajatuksia maittain, Täti Tiukka ei siis edustanut koko leiriä..

[/quote]

Miettiköhän äänestäjät tätä? Maalikon korviin kuulostaa oudolta.

Vierailija
11/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä mietin, että jätänkö tyhjän äänestyslipun. Kun mielestäni mikään puolue ei enää aja mun asioitani. Sitten äänestin kuitenkin kokoomusta, koska se on kuitenkin omasta näkökulmasta pienempi paha kuin nuo muut puolueet. Mutta viime ajat on osoittaneet, että ei se kokoomuskaan ole mun puolue.

Jos olisi nuorsuomalaiset, äänestäisin kai niitä. Mutta nykyisellään Suomen puoluekentässä ei ole mua edustavia puolueita. Pitäisikö sitten vaan jättää äänestämättä?

Vierailija
12/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet varmaan jättää äänestämättä juuri siksi, ettei löydy itselle sopivaa puoluetta. Itsekin pohdin pitkään. Kokoomusta en kuitenkaan päätynyt periaatteesta äänestämään, heilläkin on nimittäin niitä aatteita joita en halua tukea. Niitä joita eivät niin selvästi tuo esille vaalitenteissä yms. Mutta niitähän on kaikilla puolueilla. 

Vierailija
13/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin äänestetään kokoomusta vaaleista toiseen "koska se Stubb on niin luonteva esiintyjä" (tms. muuta yhtä typerää), ja sitten valitetaan mammapalstoilla kun pieni- ja keskituloisten ostovoima heikkenee vuosi vuodelta, lapsilisiä leikataan, kouluja/päiväkoteja suljetaan ja Suomi luotsataan EU-liittovaltioon.

Saatte ihan sitä mitä itse olette tilanneet. Kokoomus edustaa suuria pääomia ja EU-byrokraatteja, enkä usko että kovin moni heidän äänestäjistään näihin tahoihin kuitenkaan lukeutuu. Haluavat vain samaistua johonkin itseään "hienompaan".

Vierailija
14/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi jos asia on näin. Mieluummin niin, että äänestäjät oikeasti tajuavat mitä kannattavat. Varmasti näitäkin on, mutta omassa lähipiirissä olen törmännyt niihin jotka äänestävät vain "hyviätyyppejä." Jos sattui kysymään mitä Kokoomuksen ajamaan asiaa kannatat, menivät hiljaiseksi. 

Vierailija
15/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka sanoo ettei löydy asioitaan ajavaa puoluetta. Pelottavaahan se olisi jos löytyisi kokonainen puolue joilla on sama kanta aborttiin, seksuaalivähemmistöjen asiaan, eu:n toimintaan ja esim sotilasasioihin. Pitää valita se pienin paha. Itse äänestin ehdokasta jonka kanssa mielipiteet meni vahvasti yhteen ja puolue oli kans läheisin puolue vaalikoneissa. Sattui olemaan kokoomus.

N20

Vierailija
16/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin vaalikoneisiin ei varmaan kannata luottaa. :D 

Vierailija
17/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puolueen sisällä saattavat olla erimieltä asioista, mutta kun annat äänen ihmiselle annat myös äänen puolueelle?

Vierailija
18/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:29"]Ensin äänestetään kokoomusta vaaleista toiseen "koska se Stubb on niin luonteva esiintyjä" (tms. muuta yhtä typerää), ja sitten valitetaan mammapalstoilla kun pieni- ja keskituloisten ostovoima heikkenee vuosi vuodelta, lapsilisiä leikataan, kouluja/päiväkoteja suljetaan ja Suomi luotsataan EU-liittovaltioon.

Saatte ihan sitä mitä itse olette tilanneet. Kokoomus edustaa suuria pääomia ja EU-byrokraatteja, enkä usko että kovin moni heidän äänestäjistään näihin tahoihin kuitenkaan lukeutuu. Haluavat vain samaistua johonkin itseään "hienompaan".

[/quote]

En äänestänyt Stubbia. Enkä yritä lukeutua hienompaan, miten se äänestämällä onnistuisi, kun vaali on salainen? Mutta mikä puolue edustaisi yrittäjäsuvusta tulevaa keskiluokkaista ihmistä, jonka aatemaailma on oikealla, koti, uskonto, isänmaa, kyllä EUlle, kyllä Natolle? Mitä muuta puoluetta äänestää?

Jos en äänestä, tuen niitä puolueita, jotka ei ainakaan aja mitään minun asiaani.

Turha syytellä. Kyllä oikeasti mietin vaihtoehtoja. Lopputulos: niitä ei ollut.

Vierailija
19/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:41"]Nämä jotka sanoo ettei löydy asioitaan ajavaa puoluetta. Pelottavaahan se olisi jos löytyisi kokonainen puolue joilla on sama kanta aborttiin, seksuaalivähemmistöjen asiaan, eu:n toimintaan ja esim sotilasasioihin. Pitää valita se pienin paha. Itse äänestin ehdokasta jonka kanssa mielipiteet meni vahvasti yhteen ja puolue oli kans läheisin puolue vaalikoneissa. Sattui olemaan kokoomus.

N20

[/quote]

Miten se olisi pelottavaa? Noi ei kyllä mikään ole mun tärkeyslistalla kovin korkealla, EUta lukuunottamatta. Pidän tärkeänä sitä, että poliittisesti luodaan suotuisat mahdollisuudet yrittämiselle, byrokratiaa karsitaan, lapset koulut vanhukset hoidetaan hyvin, verotusta ei kiristetä vaan tehdään oikeita säästöjä, kansanedustahuen määrä puolitettaisiin, jne. Tällasta puoluetta ei ole.

Mikä on puolueen kanta aborttiin tai seksuaalivähemmistöihin on mulle se ja sama. Niiden suhteen olen neutraali.

Vierailija
20/40 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se oikeasti on. Jokainen äänestäköön mitä haluaa. Enemmistö päättää.

Mutta tuota perustetta että vaali on salainen ja siksi ihmiset eivät äänestäisi vain sellaista puoletta joka vaikuttaa hienoimmalta, en usko. Riittää jo se että sisimmässään tuntuvat kuuluvansa onnistujiin.

Sitä en kyllä usko, että Kokoomus edustaisi yrittäjien puolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä