Ei hitto, glögi mennyt vanhaksi, uskallanko juottaa vieraille?
Meiltä jäi edellisvuodelta glögiä säästöön ja olen ajatellut, että juodaan ne sitten tänä vuonna. Tuttavapariskunta on tulossa kohta kylään ja huomasin vasta, että glögi on mennyt vanhaksi marraskuun lopussa. Uskallanko juottaa sitä vieraille ja jos juotan, niin pitäisikö päiväyksestä kertoa? Harmittaa! Purkki on tietenkin avaamaton.
Kommentit (7)
Jos päiväys on alunperin ollut noin vuoden päähän ostohetkestä, on täysin selvää, että yhdellä lisäkuukaudella ei ole mitään merkitystä sen kannalta, onko glögi vielä hyvää. Tilanne on täysin eri tuotteissa, joiden parasta ennen - päiväys on parin viikon sisällä tuotteen valmistuksesta.
Jos ei maistu etikalta niin ei mitään hätää. Kun on noin pitkä käyttöaika niin sen loppukaan ei ole niin tarkka. Tuoretuotteilla ihan eri juttu.
Esim. jotain leikkelettä tms. en enää söisi kuukauden päiväyksän jälkeen. Ellei ole ollut säilössä pakkasessa.
Pistät vähän viinaa sekaan. Kyllä se kelpaa.
Ja kananmunia voi syödä päiväyksen jälkeen huoletta kunhan eivät ole pilaantuneet. Ja siis sen todellakin havaitsee.
Mulla kerran yhteen tyhjäksi kuvittelemaani kennoon olin unohtunut kananmuna toista kuukautta jälkeen päiväyksen. Rikoin sitten munan ja edelleen oli raikas, vaikka oli osin kuivunut ja muuttunut paksummaksi limaksi valkuainen. Vesi oli siis haihtunut osin, mutta kalvo oli pitänyt sisällön täysin steriilinä. Käytin sen munamakaronilaatikkoon.
Säilytitte glögipurkkia vuoden milloinkaan vilkaisematta eräpäivää ja nyt muka harmittaa kun pari euroa saattaisi mennä hukkaan?
Jaksamista!
Älä juota, anna niiden itse juoda.
Totta puhuen kertoisin päiväyksestä.