Opettajia yo-juhliin?
Kutsutteko tai oletteko kutsuneet ja millä tavalla? Onko ihan maalaista ja vanhanaikaista toimintaa?
Kommentit (5)
Meille kutsuttiin yksi, mutta vain siksi, että opettaja oli naapuri ja olisi luultavasti kutsuttu muutenkin.
Mielestäni ei ole sopivaa kutsua opettajaa yo-juhliin, pelkästään siksi että hän on juhlakalun opettaja. Jos opettaja kutsutaan, olisi viisainta jättää menemättä. Tuollainen selvästi rikkoo opettaja-oppilassuhteessa tietynlaisen rajan. Väkisinkin herää tuollaisessa tapauksessa epäilys, onko opettaja suosinut tiettyä oppilasta esim. arvosanoissa tai stipendien jaossa.
Lisäksi yleensä yo-juhliin pitäisi tuoda lahja tai ruusuja mukanaan, mistä aiheutuu opettajalle kuluja. Miettikää, jos viisikin oppilasta kutsuisi opettajan joka kevät juhliin?
Ei meidän kaupungissa ole ainakaan ollut tapana kutsua opettajia. Valmistun tänä vuonna eikä käynyt oikeestaan edes mielessä :D Mutta kai se on kiva juttu jos opettajalla ja valmistuvalla on hyvät välit. Tosin uskon ettei opettaja halua tulla mutta kohteliastahan se on pyytää ja opettaja varmasti ilahtuu kutsusta vaikka kieltäytyisikin :)
Olen lukion opettaja paikkakunnalla jossa aika monet perheet kutsuvat opettajia lakkaisiin. Mielelläni olen mennyt, ruusu ja joku pieni muistaminen ei kamalan kalliiksi tule. Joskus kutsuja on tullut niin paljon ettei mitenkään kaikkiin ole voinut mennä, silloin on kollegoiden kanssa vähän jaettu vierailukohteita. Mutta aina pyrin menemään jos on tullut henkilökohtainen kutsu, jos yleinen kutsu opehuoneeseen, niin niitä on jaettu. Ikimuistoinen on yksikin kerta kun olin piipahtanut ehkä 8 paikassa ja saavuin viimeiseen kyläpaikkaan: ylioppilaan äidiltä pääsi pieni itku "kun opettaja tuli" - paikka oli vähän syrjäinen ja oli jäänyt muilta opettajilta käymättä...
Kutsu opettajista ne, jotka valmistuva haluaa kutsua, älä muita. Jos ei halua ketään, unohda koko juttu. Lukion opet ovat tosi väsyneitä yo-päivänä, just on saatu kokeet korjattua ja jaettua takaisin, ja koulun juhlat on järjestetty, niin moni haluaa vain levätä. Sen takia yo-juhlat jonkun kotona ei ihan nappaa. Mutta jos valmistuvalla on lämpimämpi suhde johonkin opeen, ja haluaa kutsua hänet, niin siitä vain. Kyllä ne kutsutut yleensä tulevat juhlimaan, ellei heillä ole esim. jonkun sukulaisen juhlia samaan aikaan.