Kristityille
Minua on pitkän aikaan mietityttänyt eräs asia. Olen aina ollut siinä luulossa, että Jumala on Jumala ja Jeesus oli hänen poikansa. Kuitenkin nykyään kuulen yhä enenevissä määrin sitä, että palvotaan Jeesusta, ylistetään Jeesuksen nimeä ja oikeastaan kaikki on nykyään Jeesuksen ansiota.
Eli minne se Jumala on kadonnut? Nykyään parannetaan Jeesuksen nimeen, käännytään Jeesuksen puoleen, yms.yms.
Onko tänäpäivänä Jeesus=Jumala?
En siis ole koskaan kysynyt uskonasiosta puhuvien kanssa heidän uskontolinjaansa. Onko tämä joku vaikka helluntalainen juttu enemmän, kuin vaikka ev.lut? Vai puhutaanko nykyään jokaisessa kristinuskon piirissä enemmissä määrin Jeesuksesta kuin Jumalasta?
Ja tosiaan nyt ei ole kysymys siitä, onko mitään olemassa, joten ateistien ei tarvitse tähän vastata tyyliin "mitäs tuommoisia pohtimaan, kun kumpaakaan ei ole", tms.
En myöskään halua mitään kolmen kilometrin pituisia lainauksia Raamatusta, se ei anna minulle ollenkaan lisää tietoa siitä, onko Jeesus syrjäyttänyt Jumalan vai ei.
Kommentit (35)
Sano: "Hän, Jumala on yksi, ainoa Jumala, kaikkivaltias. Hän ei ole (toista) synnyttänyt eikä ole (toisesta) syntynyt. Ketään ei ole Hänen vertaistaan."
Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala, elävä, iankaikkinen.Häntä ei saa valtaansa uneliaisuus eikä uni; Hänelle kuuluu kaikki, mikä on taivaissa ja maan päällä. Kuka on se, joka astuisi välittäjäksi Hänen edessään Hänen sallimattaan? Hän tietää, mitä heille on vastedes tuleva ja mitä heillä on olut menneisyydessä, mutta Hänen viisaudestaan he eivät käsitä muuta kuin minkä Hän tahtoo. Hänen valtaistuimensa käsittää taivaat ja maan, eikä niiden voimassapysyttäminen ole Hänelle taakka; niin, Hän on ylhäinen, valtava.
(Koraani 2:256)
No 23 ootko Jehovan todistaja? Lausees on oikein mutta etkö oo lukenu koko Raamattua. Kohtaa jossa ompi näin. Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin Minun kauttani sanoo JEESUS. Sille on annettu kaikkivalta. Ei saa olla KÄSITTEET sekaisin. Kaikkivaltis on kyllä Jumalakin mutta Jeesukselle on ristissä annettu kaikki valta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:34"]
Kokeilen vielä kerran. Miksi parannusta pyydetään nimen omaan Jeesuksen nimeen? Miksi sitä ei kysytä Jumalalta? Onko se niin, että Jumala hoitaa isot asiat (mitä nämä ikinä sitten ovakin) ja Jeesus sitten "juoksee" auttamassa kuolevaisia rukouksissa?
[/quote]
Jeesus kyllä käskee rukoilemaan Isältä Hänen nimessään, eikä kehota rukoilemaan itseään. Mutta ihan varmasti menee rukous perille, osoittipa sen Isälle tai Jeesukselle.
Vie koraani pois. Koraani on epäuskon väline. Kaikella kunnioituksella ihmistä kunnioitan mutta hyvä kun tuli puheeksi. Teidän tie on aivan väärä eikä johda taivaaseen. Monet kohdat sopivat Raamatun ja Koraanin Jumalaan mutta itse SNa on kopioinut kristittyjen Raamatun. Islam ei tunn6sta kuitenkaan Jeesusta , ainakaan messiaaksi.
Koraani on matkittu kopio Raamatusta mutta sielunvihollisen vihoviimeinen eksytys. Se ei tunne Jeesusta joka on ainut tie.
Vitsi tää keskustelu alkoi niin hyvin. Mun puolestani Juutalaiset saavat uskoa omiin, Muslimit omiin ja Kristityt omiin oppeihinsa. Minkään toisen uskonnonharjoittaminen ei ole minulta pois. Ja jos sinne Raamattuun nyt ihan oikeasti mennään (mitä vähän toivoin, ettei tarvitsisi), niin eikös siellä sanota, ettei ole meidän tehtävä tuomita ketään? 27 nyt lyö sillä Raamatulla ihan turhaan päähän, kun se ei hänen tehtävänsä kerta ole.
Itse uskon että jumalan/Jumalan/jumalien eteen on monta tietä. Uskon myös, että loppupeleissä kaikki ovat suuressa maailmankaikkeudessa yhtä ja samaa. Joku joskus sanoi minulle, että Jumalaa on vaikeaa ymmärtää, koska luoja on niin iso. Toiset elävät jumalan pikkurillin päässä, toiset olkapäällä ja joku kurkkii sieltä hiusrajan takaa.
Ehkä juuri tämän takia ihminen ei voi toista tuomita, koska yksikään ihminen ei voi nähdä sitä isoa kokonaisuutta, jonka jumala/Jumala/jumalat on tänne luonut.
Jeesus on Jumalan Poika ja Jumala. Jeesus on aina ollut Jumala, jo ennen aikojen alkua ja tulee iankaikkisesti olemaan. Jumala on Pyhä Kolminaisuus, eli Isä, Poika ja Pyhä Henki. Me voimme rukoilla tai ylistää mitä tahansa kolmesta ja rukoilemme/ylistämme samaa Jumalaa.
Vaikka Isä, Poika ja Pyhä Henki on yksi Jumala, Isällä on kuitenkin eri tehtäviä kuin Pojalla ja Pyhällä Hengellä eri tehtäviä kuin Isällä ja Pojalla.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:34"]
Kokeilen vielä kerran. Miksi parannusta pyydetään nimen omaan Jeesuksen nimeen? Miksi sitä ei kysytä Jumalalta? Onko se niin, että Jumala hoitaa isot asiat (mitä nämä ikinä sitten ovakin) ja Jeesus sitten "juoksee" auttamassa kuolevaisia rukouksissa?
[/quote]
Kyllä voit rukoilla ihan suoraan Jumalaltakin. Se on ihan yhtä ok.
Se, miksi rukoillaan Jeesuksen nimessä, pohjautuu esim tähän raamatunkohtaan:
Joh. 16
"23 Sinä päivänä te ette kysy minulta mitään. "Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille.
24 Tähän asti te ette ole pyytäneet mitään minun nimessäni. Pyytäkää, niin te saatte, ja teidän ilonne on täydellinen.
25 "Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.
26 Sinä päivänä te esitätte pyyntönne minun nimessäni, enkä minä enää sano, että käännyn Isän puoleen teitä auttaakseni.
27 Rakastaahan Isä itse teitä, koska te olette rakastaneet minua ja uskoneet, että olen tullut Jumalan luota.
28 Isän luota minä olen lähtenyt ja tullut tähän maailmaan, ja nyt minä jätän maailman ja menen takaisin Isän luo."
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:20"]
Siis jossei Jeesusta , ei taivasta.Jumala ei pelasta vaa Jeesus.
[/quote]
Tarkalleen ottaen se menee niin, että jos Jeesus on saanut pestä verellään ihmisen synnit puhtaiksi, niin Jumala ei enää näe eikä muista ihmisen syntejä ja silloin ihminen on Jumalan luokse kelpaava. Ilman uskoa Jeesukseen ei siis ole pelastusta.
Mitä kissa sanoo mitä koira sanoo? Katso nakke papukaija youtubessa. Älä rico! Nakke ottaa täältä vähän vettä! Anna pusu
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:19"]
Aiheesta on olemassa hyvä opetussarja Pasi Turuselta nimeltä Kolminaisuus ymmärrettävästi. Saatavana täältä: http://www.kuvajasana.fi/fi/tuotteet/?id=18&selProduct=955&selGroup=48
Minulta löytyy tuo opetussarja koneelta. Voin sen sähköpostillakin lähettää ketjun aloittajalle, jos hän sen haluaa.
[/quote]
Ohis suosittelee tätä. Pasi Turusella on hyviä opetuksia muitakin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:34"]
Mitä kissa sanoo mitä koira sanoo? Katso nakke papukaija youtubessa. Älä rico! Nakke ottaa täältä vähän vettä! Anna pusu
[/quote]
Mutta youtubesta löytyy myös suomalainen uskovainen papukaija, joka toivottaa rauhaa ja laulaa Päivä vain ja hetki kerrallansa... :)
Nro 35 kiitos tiedosta jotku puhuu hyvinkin rumia.
Siis jossei Jeesusta , ei taivasta.Jumala ei pelasta vaa Jeesus.