Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ennenvanhaan selvittiin kuukautisista?

Vierailija
22.05.2014 |

Jostain kuulin että naisilla oli pitkät hameet joihin vain pyyhittiin veri. Ja jossain naiset joilla oli kuukautiset meneillään meni erilliseen luolaan. Entäs kivut sitten? Ei minkäänlaista lääkitystä. Itellä ei koskaan kuukautiskipuja ole ollut mutta oon kuullu että on melko helvetillistä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pyyhitty helmoihin. Siteet tehtiin itse ja kiinnitettiin sidevyöhön.

Vierailija
2/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 22:58"]No ei kyllä pyyhitty helmoihin. Siteet tehtiin itse ja kiinnitettiin sidevyöhön.

[/quote]

jostain heinästä vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele ennenvanhaan.

Vierailija
4/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kerrottiin historian tunnilla lukiossa jotain, että jossakin välissä naiset repi vanhaa vaatetta tai säkkiä yms "siteeksi" ja se sit tukittiin alapään suojaksi.

Kivut on voineet ennen lääkkeiden kehittämistä olla melkoiset. Kuukautiskivut on helvetilliset ainakin mulla. Toisaalta! Luonnossahan kasvaa huumaavia kasveja, onko ne luolatyypit olleet kuukausittain pari päivää pöllyssä? :D

Vierailija
5/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipainoisuudesta ja lopun aikaa jatkuvasta raskaana tai imettäjänä olosta johtuen, kuukautisia oli huomattavasti harvemmin kuin nyt. Tytöt saivat kuukautisensa vasta myöhään, koska vähällä ruoalla ei saanut kasvatettua riittävää rasvakerrosta. Kuukautiset saattoivat olla pitkään pois nälkiintymisen takia.

Vierailija
6/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla ei ennen välttämättä ollut niin usein kuukautisvuotoa. Olivat jatkuvasti raskaana tai imettivät. Alipainon vuoksi menkat saattoivat jäädä pois.

Vierailija
7/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 22:58"]No ei kyllä pyyhitty helmoihin. Siteet tehtiin itse ja kiinnitettiin sidevyöhön.

[/quote]

jostain heinästä vai?

[/quote]

Mites esim. jostain kankaasta?

Vierailija
8/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsitin ennen vanhaan kuvaamaam jotain 40-lukua mut ap puhuukin luola-ajan asukkaista :). Kai ne jotka eivät kestäneet vain sitten kuolivat pois. Ei kai kivikaudella paljon buranaa ollut tarjolla.

Vierailija
9/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä nykyinen kerran kuussa vuotaminen on ihan uusi ilmiö. Ei "ennen vanhaan" ollut normaalia, että menkat tuli säännöllisesti.

Vierailija
10/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteitä virkattiin itse ja pestiin käytön jälkeen.

Vierailija
11/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteitä virkattiin itse ja pestiin käytön jälkeen.

Vierailija
12/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekös ole kuulleet pillunpäreistä?

Vierailija
13/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin jotkut kuukautiskivut on olleet mitään muihin kipuihin verrattuna. Esim. hammassärky ja kaikenlaiset muut tulehdukset on olleet aika paljon kivuliaampia kuukautisiin verrattuna.

Vierailija
14/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän luolamiesaikaan ihmiset olleet kovempaa laatua kuin nykyään, kivut kuului elämään. Oli poppamiehiä tai ihmisillä itsellään tieto, mitä kasveja keitellä. Ehkä myös erilainen ruokavalio vähensi kipuja, ei syöty sokeria tai viljaa.

Vierailija
15/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 22:58"]

No ei kyllä pyyhitty helmoihin. Siteet tehtiin itse ja kiinnitettiin sidevyöhön.

[/quote]

Itse asiassa 1800-luvulla ei vielä käytetty siteitä, ainakaan yleisesti, siteet tuli vasta viime vuosisadalla.

Vierailija
16/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos he on jatkuvasti olleet raskaana, niin olishan heillä silloin kuukautiset tulleet, ellei munasolu ois hedelmöittynyt.

Vierailija
17/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut että esimerkiksi sammalta olisi käytetty suojana

Vierailija
18/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään kenellä ois niin kovat kivut että lääkitystä tarttis ottaa. Noo aina oppii uutta. Ehkä ne oli vaan kovempaa tekoa sillon, eikä välittäny pikku mahakivuista. 

Vierailija
19/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kertonut, että 50-luvun lopulla tehtiin siteet vanhoista vaateräsyistä tai virkkaamalla. Koulussa istui tai seisoi paikallaan, että verta ei hulvehtisi, liikuntaan ei tarvinnut aktiivisesti osallistua. Saunassa käytiin vain kerran viikossa, iltaisin pienellä vesimäärällä yritettiin huljuttaa.

Naisten (ainakin köyhien) elämä oli kovaa, mummokin teki maataloustöitä, kunnes oli pakko lähteä synnyttämään (talon perähuoneeseen, ehkä joku naissukulainen oli apuna, välillä synnytti yksinkin) ja sitten synnytyksen jälkeen navettatöihin.

Vierailija
20/61 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muista jutuista, mutta onhan luonnot särkylääkkeet tunnettu iät ajat kaikkialla maailmassa. Pajunkuorta vaan pureskelemaan.