Paras ystäväsi kertoo että on juuri tehnyt vakavan rikoksen. Mitä teet?
1. Neuvot ilmiantamaan itsensä tai soitat poliisit
2. Et tee mitään, sillä et halua puuttua tilanteeseen
3. Jos mahdollista, autat kaveriasi jollain tavalla ettei hän jäisi kiinni
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa tilanteessa voi itsekin saada syytteen avunannosta/rikollisen suojelusta, jos ei tee ilmiantoa?
Ei voi. Joidenkin vakavien rikosten valmistelusta pitää ilmoittaa, mutta jälkikäteen ilmoittamiseen laki ei velvoita.
Avunannosta on kyse, jos aktiivisesti auttaa rikoksen suunnittelussa ja/ tai toteutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
4. Kehotan häntä antamaan itsensä ilmi ja lupaan auttaa tulevaisuudessa, miten vain pystyn. Ystävää ei hylätä, mutta kannustan jokaista ottamaan itse vastuun teoistaan.
Eli 2. Et halua sekaantua.
Ehdotan, että soittaa itse poliisille, kun kuitenkin jää kiinni.
Onneksi minulla ei ole tuollaisia ystäviä, yksi on, jolla on vakava sairaus ja hoitoepätasapainossa voisi tehdä harkitsemattomia, mutta enemmän itselleen.
Jos valitsit 1, et ole hyvä ystävä.
Jos valitsit 2, olet ystävä mutta et paras mahdollinen.
Jos valitsit 3, olet parasta mitä ystävä voi toivoa.
Muistuttaisin, että olen poliisi ja minulla on velvollisuus ilmoittaa asia eteenpäin, joten älä kerro minulle mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.
Tietenkin.
Et vaikuta hyvältä ystävältä parhaalle kaverillesi. :(
Kyllä se aito ystävyys jatkuu senkin jälkeen kun kannetaan rikosoikeudellinen vastuu. Aito ystävä on tuossa mukana ja tukena auttamassa myös tekijää selviämään rikoksesta.
2 ja 3, tosin oikeasti selän takana 4, eli ilmoitan hänet poliisille. Minähän olen jopa hengenvaarassa jos tiedän tuollaisen salaisuutensa.