Missä raskauden vaiheessa olette kertoneet lapsille tulevasta pikkusisaruksesta?
Moikka! Olisi kiva saada jokunen vastaus teiltä, jotka olette odottaneet vauvaa kun kotona on jo vähän ismpia lapsia ennestään. Minua mietityttää missä vaiheessa uskaltaisi kertoa lapsille. Niin moni asia kun voi mennä pieleen mutta toisaalta olisi kiva, että lapset olisivat mukana odotusajassa ja saisivat näin totutella rauhassa ajatukseen pienestä perheenjäsenestä.
Meillä lapset 11v, 9v ja 6v. Minä olen rv10 enkä ainakaan vielä ole innokas puhumaan mitään... =)
Kommentit (7)
Hyvin aikaisessa vaiheessa. Me kerrottiin tästä toisesta raskaudesta heti, koska emme jaksaneet salailla, ja kun siitä puhuttiin aikuisten kesken, oli hyvä puhua asiasta myös lapselle. Lapsi on lähemmäs 3-vuotias, kun tämä kuopuksemme syntyy.
3 vuotiaalle kerrottiin joskus rv 25 tms, tämä sentakia kun naapuri oli mennyt höpisemään asiasta lapselle.
Me kerrottiin aika alussa, ehkä just rv 10. Lapset silloin 3,5 v. ja 5 v. Mulla oli pahoinvointia ja väsymystä ja halusin, että lapset tietää mistä johtuu. Sanoin myös, että jos kaikki menee hyvin, syksyllä, pitkän ajan päästä teille syntyy pikkuveli tai -sisko. Ja kerroin myös, että jostain vauvoista tulee enkelivauvoja, kun ne ei haluakaan tulla maan päälle. On ollut ihan kiva odottaa lasten kanssa, vaikka asia on konkretisoitunut vasta nyt, kun äidillä on pullea maha. Ollaan kuitenkin juteltu aika avoimesti myös aikuisten ystävien kanssa ja pikkupadoilla on tunnetusti korvat. Kuriositeettina mainittakoon, että lapseni eivät huudelleet asiasta moneen kuukauteen pk:ssa, koska oltiin puhuttu, että se on meidän perheen salaisuus vielä.
Heti kun saimme positiivisen testituloksen. Ensimmäinen meni kesken, mikä ei 4 v lapsilla ollut ollenkaan vaikea ymmärtää, tietävätpähän nyt että niinkin voi käydä, ja toinen yritys tuotti pikkusiskon.
Moikka, kiitos paljon vastauksistanne!
Emme ihan vielä aio kertoa, sillä olen voinut sen verran siedettävästi, ettei ole tarvinnut lapsilta peitellä mitään ökäämistä. Jospa nt-ultran jälkeen =).
Sitäkin mietin, että mitenkähän malttavat pitää tiedon itsellään, meidän perheen salaisuutena... Tai tarvitseeko edes... No, eiköhän näihin(kin aatoksiin selkeys löydy ajallaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:43"]
Sitäkin mietin, että mitenkähän malttavat pitää tiedon itsellään, meidän perheen salaisuutena... Tai tarvitseeko edes... No, eiköhän näihin(kin aatoksiin selkeys löydy ajallaan.[/quote]
Eivät lapset pysty pitämään salaisuuksia, mutta me ajattelimme, että mitä salaamista niin luonnollisessa asiassa on. Kyllä mekin olemme sen aina kertoneet liki heti tiedon saatuamme.