Miksi kaikki kodit rakennetaan/ remontoidaan samanlaisiksi???
Oikeasti, ollaan katsottu nyt pari vuotta netissä myytäviä asuntoja ja tultu ainakin siihen johtopäätökseen, että meille ei tule valko/harmaa/mustaa sisustusta. JOKAISESSA myytävässä uudiskohteessa tai remontoidussa kohteessa on sama tyyli. Valkoiset tai harmaat huonekalut ja keittiön kaapit, lattiat harmaata laminaattia tai kaakelia, ja seinät harmaata tai valkoista, sitten joku ihme tehosteseinä viritys. Kaikki on ankeaa, väritöntä ja kliinistä, missään ei näytä asutulta, korkeintaan joku helkkarin tehostemandariini on aseteltu pöydälle johonki design-vatiin. Mä en edes halua mennä katsomaan tollaisia sairaalamiljöö-kämppiä, varmaan huhuilisin kaikua siellä olkkarissa joka on mimimalisoitu tyhjiöksi. :( Kodikkuutta tuodaan karvalankamatoilla. Kun myyjä sitten vie ne ankeat huonekalut pois, jäljelle jää väritön ja kylmä huoneisto josta pitäisi sitten saada kodikas tekstiileillä! Sellaisia kylmänharmaita kaakeleita ei tee kodikkaaksi edes ryijy, eikä harmaita laminaatteja saa lämpimämmäksi. Mikä suomalaisia vaivaa?? Kämpät näyttää siltä kuin niihin olisi iskenyt anemia. Suomessa ei ole rohkeutta tehdä oikeasti näyttävää ja kutsuvaa kotia, sitten ihastelaan sisustuslehdistä asuntoja jotka huokuvat lämpöä mutta omaan kotiin valitaan kylmät sävyt koska oletetaan että se on helppo myydä. Linkitäisin kuvia jos kehtaisin näistä kliinisistä sisustuksista, mutta ovat ihmisten koteja niin en viitsi.
On suuri ero myydä törkyistä ja tavaraa täynnä olevaa kotia, kuin askeettista kotia josta puuttuu kodikkuus ja tunnelma.
Kommentit (73)
Koska ihmiset ovat arkoja ja epävarmoja, heillä ei ole tyylitajua, ei sivistystä, ei käsitystä historiasta, eikä siitä, keitä he ovat ja mistä he oikeasti itse pitävät. Surullista.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:03"]
Koska ihmiset ovat arkoja ja epävarmoja, heillä ei ole tyylitajua, ei sivistystä, ei käsitystä historiasta, eikä siitä, keitä he ovat ja mistä he oikeasti itse pitävät. Surullista.
[/quote]
Siis sun mielestä on surullista ja sivistymätöntä, jos joku tykkää minimalistisesta sisutuksesta, tai jos jollakin ei voisi vähempää kiinnostaa sisustaminen?
Mun mielestä on ihan normaalia ettei sisustaminen kiinnosta, tai että tykkää pelkistetystä tyylistä, en koe sitä mitenkään surullisena asiana.
18:n kuvassa on kyllä "ihan nätti" kämppä, mutta ei kaikki pidä maalaismaisesta ja romanttisesta. Halusiko se ap nyt rempata vai ei? Jos on vahvat näkemykset siitä mitä haluaa ja mitä ei halua, niin löytyyköhän ap:lle muuttovalmista taloa koskaan? Sittenhän se on ihan sama minkä mörskän ostaa jos kuitenkin remontoi mieleisekseen. Eli ostaa halvemman vanhan talon sitten.
Minä en ainakaan kaipaa kotiini mitään "lämpöä". Suosin viileitä sävyjä niin pukeutumisessa kuin sisustamisessakin.
Olishan tämänkin voinut sanoa nätimmin. Puhutaan kuitenkin aika henkilökohtaisesta ja rakkaasta asiasta, omasta kodista. Aika epäkypsää raiskata näin suoraan toisten koti.
Kastellin ekonomyyn saa ihan itse valita sisustusmateriaalit. Saat ne puolipanelitkin ihan varmasti, jos vain olet valmis maksamaan hieman lisää. AP tykkää ilmeisesti maalaisromanttisesta tyylistä, joka oli kovassa huudossa 2000-luvun alussa. Silloin oli seinät keltaiset ja huonekalut lämpimän väristä puuta.
Esim Kannustalon tyyliin:
http://www.kannustalo.fi/esittelyt/onnela_asiakas.html
AP:n kannattaa kytätä 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa rakennettuja taloja. Niissä saattaisi olla alkuperäinen sisustus. Minäkin sisutin meidän kotia silloin Onnela tyyliin.
Etsin vanhaa taloa pari vuotta sitten, ja kävin paljon asuntonäytöissä. Suurin osa taloista oli valitettavasti pilattu laminaattilattioilla, lasikuitutapeteilla, uusilla ikkunoilla (itse en uskaltaisi mennä vaihtamaan vanhaan taloon "liian" tiiviitä ikkunoita, jos ilmanvaihto ei ole ns. täydellinen muuten). Kun rintsikkaan alkaa tunkea tuollaisia hirvityksiä, on valittettavasti pilannut sen. Vanhaa taloa pitää kunnostaa sen ikä huomioiden, ja aidoilla materiaaleilla, mielellään vanhantyylisesti. Ei pitäisi tehdä vanhaan puutaloon kliinistä, modernia ilmettä sisälle valkoisilla korkeakiiltoisilla kaapeilla tai valkoisilla, isoilla lattialaatoilla. Niin ei vaan tehdä. Ei ihme, että nuo talot roikkuvat myynnissä vuodesta toiseen. Mitä ihmiset oikein ajattelee????
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:08"]
Minä en ainakaan kaipaa kotiini mitään "lämpöä". Suosin viileitä sävyjä niin pukeutumisessa kuin sisustamisessakin.
[/quote]
Mulle taas toi lämpö sisustuksessa on synonyymi ahdistavalle värikkyydelle ja sellaisella yleiselle sekasotkulle, tykkään selkeästä ja siististä, en esim. halua mitään koristejuttuja näkyville mihinkään, enkä näkyviä kirjahyllyjä.
Hurjan surullista ja sivistymätöntä, en varmaan myöskään tunne itseäni ;(
Itsekin hieman olen hämmästellyt tätä "valkoista vallankumousta". Me rakennettiin hirsitalo ilman lisäeristyksiä eli sisä ja ulkoseinät ovat hirrestä ja rautakaupassa myyjä oli aivan ymmällään kun pyysin lakkaa hirsiseiniin ja ei meinannut ymmärtää ollenkaan kun en halunnut sävytystä siihen vaan pelkän kirkkaan lakan. Yritti kauheasti puhua valkoisesta sävytyksestä että tulee valoisampi, mutta iste ainakin pidän tuosta puupinnasta ja "tehosteena" ovat punatiilestä muurattu seinä jolla sijaitsee tulikiven takkaleivinuuni.
Ainahan sisustukset on olleet samanlaisia. Kun näet jonkun kämpän, tiedät tasan tarkkaan onko se nykypäivää (valkoharmaa), 70-lukua (vihreää ja ruskeaa), 50-lukua (keltaista, värikästä), kasaria (yyh! ei viitsi edes muistella).
Mun mielestä on hienoa kun on erilaiset tunnistettavat tyylit joka aikakaudella.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:54"]
Ihan kuin suurinta osaa tähän ketjuun vastaajista jotenkin ärsyttäisi se että aloittaja ei pidä tästä nykypäivän trendistä neutraloida kaikki?
[/quote]
Ei ärsytä lainkaan. Jokainen saa tykätä juuri sellaisesta sisustuksesta kuin haluaa. Minua vain ihmetyttää se teeskennelty tai aito ymmärryksen puute, jota aloittaja osoittaa. Jos ei pidä muiden sisustusmausta, se kannattaisi sanoa suoraan eikä höpistä kautta rantain siitä, miten neutraali sistustaminen ja stailaaminen ilmoituskuvia varten ei olisi järkevää. Se kun on hyvin järkevää ja edistää kuvien päätarkoitusta eli asunnon myyntiä. Ei niin muuten tehtäisi. -2
[/quote]
Jospa et lapsellisesti naamioisi ärsytystäsi "ihmetyksen" taakse. Aika yleistä, mutta läpinäkyvää.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:27"]
Talopakettipaskaa on kaikki kaupunkien tontit täynnä. Kämpät on identtisiä pintamateriaaleiltaan ja jokaisessa on liian pienet makuuhuoneet, pieni eteinen johon tullaan tuulikaappikopperosta ja saunatiloissa pukuhuone on samalla khh josta pääsee kätevästi patiolle. Voi jeesus että on kätevää, ja persoonallista, ja hienoa. Me etsitään peruskuntoista, tervettä rintamamiestaloa josta remontoidaan nykypäivän standardien mukainen. Tulee halvemmaksi kun rakentaa nykyisillä rakennusmääräyksillä vastaavan kokoinen okt kolmeen kerrokseen. Jos pitää valita että rakennetaanko 300 000 eurolla okt, jolla saadaan siis perus talo omalla tontilla, vai ostetaanko 140 000 euron peruskuntoinen rintamamiestalo ja laitetaan remonttiin 100 000e, ja vaikka enemmänkin, niin ei tarvitse edes harkita. Harmi vaan kun hyväkuntoisia rintamamiestaloja on harvassa, mutta toivo elää! Jos tänä päivänä rakentaa sen kokoiset makkarit mitä rintsikoissa on, ja kellaritilat, niin ei edes riitä 300 000e.
[/quote]
Jäikö aamujuice juomatta? Mitä ihmettä sä teet liian suurilla makuuhuoneilla, eiks ne ole vain nukkumista varten? Meillä on oleskelu- ja leikkitilat ihan erikseen. Mä en kuuna päivänä haluaisi maksaa pelkästään saunan pukuhuoneesta, riittävän mukava kodinhoitohuone riittää kyllä. Kannattaisikohan sun keskittyä etsimään sitä unelmiesi taloa ihan muista taloista kuin näistä perusjärkevistä ja tyylikkäistä uudiskodeista? Ai niin, eihän niitä ole....
Ymmärrän kyllä perimmäisen pointtisi, mutta sitä en ymmärrä että miksi et ota telaa ja pensseliä käteen ja laita sitä väriä seinään.
harmaan/vaalean lattian kanssa voi laittaa lähes rajattomasti värejä Ja kuvioita.
jokainenhan joutuu kuitenkin tekemään uudesta kodista oman näköisensä.
mitä taas tulee sistukseen..
itsellä on TÄLLÄ hetkellä rauhalliset ja neutraalit värit.
en voisi laittaa tapettia, koska olisin repimässä sitä kohta pian jo pois kun kyllästyisin.
tykkään itse siitä että voi pienillä kalusteilla ja muilla tuoda/vaihtaa värimaailmaa ilman suurempia remontteja.
jos seinä olisi punainen, keltainen yms,
niin se vaikuttaa muuhun sisustukseen paljon, siksi onkin helpompaa valita neutraali.
Rakastan värikkäitä kuoseja ja kun tulee sellainen fiilis, niin ostan sellaisia tyynyjä/mattoja/verhoja ja maalaan vaikka sohvapöydän.
Nyt mennään harmailla/valko/mustilla siihen asti.
tavaran paljous on sellaista mitä en vain kestä.
en voi sietää(itselläni, kukin sisustaa tyylillään) hyllyjä mitkä ovat täynnä jotakin tarpeetonta tavaraa.
meillä oli joskus vitriini, mikä oli täynnä snapsi laseja ja sitä pölyn määrää!
sen olisi saanut pyyhkiä joka toinen päivä lasi kerrallaan.
nyt meillä on ainoastaan kynttilöitä ja lasten valokuvia hyllyllä,
helpompi pitää siistinä.
jokin puolipaneeli tms tyylit olisivat itselle totaalinen ei.
en kestäisi päivääkään niiden kanssa.
samalla tavalla haluan myös kalusteiden olevan samaa väriä ja tyyliä,
jossakin linkitetyssä kuvassa oli jokin keltainen sellainen olo huone.
Jos ostaisin sellaisen asunnon, olisi sorkkarauta ensimmäinen mitä ottaisin käteen.
mutta mutta..
mene siis katsomaan asuntoa ja kun löydät kivan, osta se ja kävele suorinta tietä kohti rautakauppaa.
Ei kai niitä alkuperäiskuntoisia rintamamiestaloja ole enää jäljellä missään ihmisten ilmoilla. Pudasjärven kirkonkylältä 85km kaakkoon voi vielä löytyäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:20"]
Jospa et lapsellisesti naamioisi ärsytystäsi "ihmetyksen" taakse. Aika yleistä, mutta läpinäkyvää.
[/quote]
Tiedän, mitä tarkoitat. Tällä kertaa ihmettelyni on kyllä ihan aitoa. Piti lukea aloitusviesti useampaan kertaan, kun siinä ei ollut mielestäni mitään järkeä. -2
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:32"]No voi jukra, ap. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä että ihmiset rakentavat, remontoivat ja sisustavat kotinsa oman mielensä mukaan. Kyllähän oikea tapa toki olisi kysyä sinulta mitkä kaakelit, tapetit ja lattia on hyvä. Miljoonien kotien Suomessa olisi oltava valmiina sinun sisäänmuuttoasi odottamassa. Jep jep.
Kaikkea sitä...
PS Mulla tuoksuu tässä vieressäni kimppu valkoliljoja, onko sinunkin lempikukka, vai haenko pihalta voikukkia tilalle?
[/quote]
Lilja on kuoleman kukka.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:08"]
[/quote]
Mulle taas toi lämpö sisustuksessa on synonyymi ahdistavalle värikkyydelle ja sellaisella yleiselle sekasotkulle, tykkään selkeästä ja siististä, en esim. halua mitään koristejuttuja näkyville mihinkään, enkä näkyviä kirjahyllyjä.
Hurjan surullista ja sivistymätöntä, en varmaan myöskään tunne itseäni ;(
[/quote]
Synonyymi on samaa tarkoittava, ja lämmin sisustus ei ole yhtä kuin ahdistava sekasotku, eikä se ole mielipide asia. Lämmin sisustus voi olla epämieluinen, aivan kuin ap:lle valkoinen ja harmaa on kolkko. Onko tämän kuvan lämmin mielestäsi ahdistavaa värikkyyttä? Ja nimenomaan pinnoista nyt puhutaan, ei tekstiileistä. Sinun ei tarvitse pitää väreistä, mutta on harhaanjohtavaa kuvailla tyyliä ahdistavaksi sekasotkuksi. Kaikkien ei tarvitse tykätä lämpimistä sävyistä, mutta jopa Suomesta löytyy ihmisiä jotka kaipaisivat pintaremontoituihin kohteisiin hieman valinnanvaraa. Nyt se on vaan valkoista ja harmaata/kylmää, eli monen mielestä liian ankeaa. Miksi te edes kirjoitatte tähän ketjuun sieltä valkoisista kodeistanne, perustakaa ketju jossa kehutte kilpaa tyyliänne ja kuinka se myy. Eivät kaikki siitä kuitenkaan pidä, joten oikeastaan tuhlaatte aikaanne kirjoittamalla tänne perusteluita sille miten kauheita lämpimät sävyt mielestänne ovat. Aika moni tähän ketjuun vastanneista ei edes tiedä mistä puhuu, kun kyselemättä haukkuu lämpimän värin sisustuksessa.
Tässä vielä kuva, ja sen alla toinen esimerkki:
http://www.denizhome.co/wp-content/uploads/2013/02/DenizHome-How-to-Design-A-Perfect-Living-Room.jpg
Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Nykytrendi valko-harmaineen on helposti tosi kliininen ja kalsea Ei silti, toisaalta pidän näistä väreistä, jos on taiten käytetty.
Meidänkin seuruettamme rupesi asuntomessuilla jurppimaan, kun astuimme sisään 28. harmaasävyiseen taloon. Toisaalta makuasioistahan ei kannata kiistellä.
On sinulle jo kerrottukin, ettei ole tarkoitus esitellä persoonallisia koteja, vaan myydä se asunto! Siis asunnosta on tehty mahdollisimman persoonattoman näköinen viemällä kaikki erikoisuudet ja henkilökohtaiset esineet pois, että ostaja voisi paremmin kuvitella minkälaisen kodin voi sisustaa itselleen tai miten ne omat kalusteet ja muut esineet sinne sopivat. Välittäjät yleensä pyytävät erikseen karsimaan tavaraa, jos sitä on liikaa, osa on jo remontoinut asuntoa valmiiksi myyntiä varten, mutta se ei monessa tapauksessa kannata taloudellisesti. Se persoonaton musta-valkoinen-harmaa eleetön sisustus ei ostajia miellytä ja pinnat ja kiintokalusteet menevät useissa tapauksissa uusiksi.
Pieni osa ihmisistä tietysti haluaa asuakin sisustuslehdistä ja blogeista kopioiduissa kodeissa, jos ei ole omaa makua ja sisustusintoa yhtään.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:54"]
Ihan kuin suurinta osaa tähän ketjuun vastaajista jotenkin ärsyttäisi se että aloittaja ei pidä tästä nykypäivän trendistä neutraloida kaikki?
[/quote]
Ei ärsytä lainkaan. Jokainen saa tykätä juuri sellaisesta sisustuksesta kuin haluaa. Minua vain ihmetyttää se teeskennelty tai aito ymmärryksen puute, jota aloittaja osoittaa. Jos ei pidä muiden sisustusmausta, se kannattaisi sanoa suoraan eikä höpistä kautta rantain siitä, miten neutraali sistustaminen ja stailaaminen ilmoituskuvia varten ei olisi järkevää. Se kun on hyvin järkevää ja edistää kuvien päätarkoitusta eli asunnon myyntiä. Ei niin muuten tehtäisi. -2