Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen rinta aristaa

Vierailija
23.12.2020 |

Pitäisikö tästä nyt huolestua, kun toinen rinta on sivusta vähän aristava ja ihan kuin siinä tuntuisi tiiviimpi kohta. Ei mitään pattia, mutta jotenkin tiiviimpi on tuo rinnan sivu. Rintsikoiden kaarituki on painanut tuon kohdan lähelle ja se voi olla yksi kivun syy. Rintaliivit kun ottaa pois niin toinen rinta aristaa, mutta toinen ei. Aristus menee kyllä ohi ja ei vaivaa kuin jonkin aikaa liivien pois ottamisen jälkeen. Tämä aristus saattaa jotenkin liittyä siihen missä vaiheessa e-pillerit ovat, koska tuota aristusta ei ole koko ajan. Olen syönyt vuosia Qlairaa ja ovat sopineet ihan ok, mutta nyt on pariin otteeseen ollut kamalan pitkä vuoto niiden kanssa eli ehkä ne ei enää sovi minulle. Kävin 4,5 viikkoa sitten mammografiassa ja ultrassa ja silloin ei näkynyt mitään epäilyttävää. Nyt tuli nämä vaivat sitten :( Minulla on mastopaattinen rintakudos, joten en tiedä voisiko tämä johtua sitten siitä. Silti pelottaa, että jos onkin jotain vakavampaa, vaikka ihan vasta noissa tutkimuksissakin olin. Ikää on 46-v ja suvussa ei ole rintasyöpää mitenkään erityisesti. Mitä tässä nyt tekisi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti heti lääkäriin ja uusiin tutkimuksiin. Vielä ehdit ennen joulua, yksityiselle pääset varmasti jo tänään. Minä en seuraisi päivääkään tuollaista. Onko mammografian ja ultran tekijä osannut hommansa? Sitäkin mietin, jos mitään ei näkynyt muutama viikko sitten ja nyt jo oireilet. 

Vierailija
2/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mastopatiaa ja vääränlainen liivi jos kaarituki kerran painaa. Tolleen premenopaussi-iässä noita aristuskohtauksia voi tulla. Itsellä ainakin oli välillä rinnat todella kosketusarat ja toiseen pisti.Ultrauksessa ei mitään löytynyt.

Vaihda rintaliivimallia, tsekkaa onko kuppikoko oikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mastopaattinen

Vierailija
4/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mastopatiaa ja vääränlainen liivi jos kaarituki kerran painaa. Tolleen premenopaussi-iässä noita aristuskohtauksia voi tulla. Itsellä ainakin oli välillä rinnat todella kosketusarat ja toiseen pisti.Ultrauksessa ei mitään löytynyt.

Mikä selittää sitten tuon tiiviimmän kohdan? Mastopatia? Toispuoleista rintakipua voi olla mastopatiassa käsittääkseni. Silti itse menisin samantien lääkäriin. 

T. 1 kommentoija

Vierailija
5/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mastopaattinen

Paatti, jossa on masto

Vierailija
6/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tämä aristus on ihan uutta. Joskus ennen Qlairan aloitusta molemmat rinnat oli todella kipeät ennen kuukautisia, mutta se jäi pois pillereiden myötä. Erikoista tässä on sekin, että vain toinen puoli aristaa ja se ei tosiaan kestä kuin jonkin aikaa liivien pois ottamisen jälkeen. Mulla kyllä se käsitys, että mastopatiassa tuo toispuoleinen aristelu on normaalia. 

Vierailija
7/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Jos noista tutkimuksista on VAIN 4,5 viikkoa niin en millään usko, että siellä olisi näin nopeasti jotain vakavaa muutosta tapahtunut. Eikös mastopaattisessa kudoksessa nimenomaa ole yleistä tuo, että voi aristaa ja rinnat voivat olla muhkuraiset tai tuollaisia tiiviitä kohtia löytyä? Minä ehkä nyt seurailisin ihan rauhassa tilannetta jonkun viikon ajan ja jos vielä vaivaa mieltä niin kävisin lääkärissä. 

Vierailija
8/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samat oireet johtuivat yllätysraskaudesta. Sanon nyt tämänkin vaihtoehdon, vaikka ikäiselläsi epätodennäköistä, mutta ei tietenkään mahdotonta.

Vierailija
9/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mastopaattinen

Paatti, jossa on masto

Oliko pakko, en sulta kysynyt vaan ap.ltä

Vierailija
10/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla turvonnut imusolmuke tai kuukautiskiertoon liittyvää aristusta. Laita vaikka kalenteriin ylös, missä kierron vaiheessa tuota ilmenee. Mulla tissit on kipeet ovulaation jälkeen ennen menkkoja. Vaarallista se ei ole, kun on juuri tutkittu.

Vierailija
11/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mastopatia tiivistä kudosta rinnassa

Vierailija
12/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa pois vaan!

Vierailija
13/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivit painavat, jos aristus menee ohi niiden ottamisen jälkeen.

Vierailija
14/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohta punottaa, onko se ajos

Vierailija
15/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro/ keskustele

Vierailija
16/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko mastopatiaan tuollaiset tiivistymät? Mä olen ymmärtänyt, että mastopatiassa on kyse muhkuraisesta kudoksesta ja rinnat saattavat olla kipeät. Kudos on myös tiivistä ja siitä on vaikeaa löytää esim. kasvaimia ihan käsikopelolla. Mun kaveri aloitti mammografiat ja ultrat jo vähän päälle 40-v just sen takia, että rintakudos on niin tiivistä ettei sieltä ihan äkkiä itse löydä muutoksia. Hänellä siis mastopatia myös. 

Vierailija
17/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut on tutkittu hyvin noin vähän aikaa sitten niin itse en olisi huolissani suoraan sanoen yhtään. Mammografiahan ei kaikkea näytä etenkään, jos kudos on mastopaattinen, mutta ultra täydentää mgr:aa ja siellä kyllä sitten näkyy hyvin kaikki, vaikka kudos olisi mastopaattista. 

Vierailija
18/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä pari viikkoa kaarituettomia

Vierailija
19/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa 10 %:lla naisista voi jossain ikävaiheessa esiintyä rinnassa kyhmymäinen muutos. Itse rintarauhanen saattaa kauttaaltaan olla melko pinkeä, epätasainen ja sivuilta aristava. Rintojen oireilu vaihtelee kuukautiskierron vaiheen mukaan ja on voimakkaimmillaan ennen vuodon alkua. Tällaisesta rinnan muutoksesta käytetään yleisesti nimitystä mastopatia.

Joskus rinnassa voi tuntua erillinen kyhmy. Hyvänlaatuiseen muutokseen viittaa sileänä, liikkuvana tuntuva löydös. Jos ennen kuukautisia rinnassa on aristusta ja kyhmymäinen alue, kannattaa rinnat tutkia uudelleen kuukautisten jälkeen.

Vierailija
20/24 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot liivit