Agatha Christie: Totuus hallavan hevosen majatalosta
MTV3:ltä tulee kolmiosainen minisarja, joka esitetään tänään, huomenna ja ylihuomenna klo 21 alkaen. Ensimmäinen jakso vaikutti mielenkiintoiselta, ja tässä tapauksessa mukana ei ole mitään tuttuja Christien etsivähahmoja, vaan kyseessä on itsenäinen tarina.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007696855.html
Kommentit (52)
Christien tyylilaji on salonkimurha. Tämä oli niin kaukana siitä, etten ymmärrä, miten saavat mainostasaa Christien tekemäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marpletkin alkaa pyörimään uusin jaksoin.
milloin
Sunnuntaisin tulee kummatkin - päivällä Poirot ja illalla Miss Marple
Vierailija kirjoitti:
Christien tyylilaji on salonkimurha. Tämä oli niin kaukana siitä, etten ymmärrä, miten saavat mainostasaa Christien tekemäksi.
Samaa mieltä. En tykännyt yhtään. Onneksi Poirot ja Miss Marple jatkuu vielä muutamilla tarinoilla.
Mun mielestä hajotettu kerronta sopi kuvaamaan syyllisen ihmisen mielen hajoamista. Mutta en olekaan Christie-puritanisti :)Toki tykkään salonkirikoksista enemmän, mutta tämäkin tulkinta oli mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Todella epämiellyttävää katsottavaa.
En pystynyt katsomaan kuin puoleen väliin ekaa jaksoa.
Ihan sekava keitos.
Eikös siinä ollut vähän semmoista Twin Peaks -meininkiä kuten onko yliluonnollisia asioita ja noituutta todella olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi Agatha Christien tunnetuimmista tarinoista ei sisällä Hercule Poiroitia eikä Jane Marple. Siis se teosta joka tunnettiin aikoinaan nimellä "Kymmenen pientä n-poikaa" ja nykyisin nimellä "Ei yksikään pelastunut".
Olisi toisin mielenkiintoista nähdä semmoinen tarina, jossa Poirot ja Marple kohtaisivat toisensa jonkun murhajutun yhteydessä.
Siis onko tämä se, missä on Rufus Sewell pääosassa? Tuosta tarinasta on niin monta tv-versiota, että en ole varma, mikä milloinkin tulossa. Rufuksen haluaisin kyllä nähdä;)
Se Geraldine, joka esittää Marplea, on jokseenkin hirveä. Tai siis siitä Marplesta on tehty pelkkä stereotypia. En halua nähdä enää. Ne versiot muutenkin huonosti tehtyjä.
Ihan hirveää kuraa oli tämä versio. Kuinka ihmeessä on saatu tehdä näin paljon alkuperäisestä poikkeava tekele. Eihän tässä ollut juuri mitään samaa kuin alkuperäisessä.
Pidin tästä sarjasta vaikka se ei aivan kirjan tekstiä noudattanutkaan. Mielestäni se ei edes ole tarkoituksenmukaista kirjoja filmatisoidessa. Tähän oli minun mielestäni valittu huikea tyyilaji ja se sopi kuin nenä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon Agatha-fani ja katsoin 2 ekaa jaksoa tästä. Mä oon kyllä pettynyt tähän tekeleeseen. Koko tunnelma on jotenkin väärä ja tarinakin muutettu oudon sekavaksi. Alkuperäinen on paljon parempi.
Mikä on mielestäsi alkuperäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan tyhmä. Siis avatkaa joku mulle tuon sarjan loppuratkaisu, kun olette sen sitten joskus katsoneet. Ohjelma tulee telkusta vasta tänä iltana, niin en mene yksityiskohtiin.
Minusta loppu meni niin, että vaikka Oswald oli murhannut ne kaikki ihmiset niin niin murhien tilaajien piti elää valintojensa kanssa loppuelämänsä. Mieli alkoi tehdä tepposia. Mitään taikuutta ei ollut olemassakaan, ei edes hallavan hevosen majatalossa. Mutta läheisilleen kuolemaa tilanneet elivät pimeydessä valintansa jälkeen. Varsinkin pääosamies Eastbrook sekosi täysin, koska oli moninkertainen murhaaja. Ilmeisesti muutenkin se elämän läpi lipuminen niin, ettei vihamiehiä jäänyt - poliisin kuvaus - tarkoitti juuri tätä, että piiloaggressiivisena ihmisenä Eastbrook oli saattanut jo aiemmin poistaa tieltään hankalia ihmisiä. Hänhän oli puhdas narsisti ja eka vaimo juurikin epävarmuuksissaan kyseli ennustajilta pystyykö tekemään miehen onnelliseksi.
Tämä oli hieno analyysi!
Muistakaa ystävät hyvät, että Christie-juttuja katsoessa pitää keskittyä ja katsoa ihan silmä kourassa. Niitä ei voi katsella toisella silmällä samalla kun palstailee. Melkein jokainen kuva saattaa vihjata jostain loppuratkaisun kannalta olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveää kuraa oli tämä versio. Kuinka ihmeessä on saatu tehdä näin paljon alkuperäisestä poikkeava tekele. Eihän tässä ollut juuri mitään samaa kuin alkuperäisessä.
Kysyn sinultakin: mikä on mielestäsi alkuperäinen :D
Vierailija kirjoitti:
Pidin tästä sarjasta vaikka se ei aivan kirjan tekstiä noudattanutkaan. Mielestäni se ei edes ole tarkoituksenmukaista kirjoja filmatisoidessa. Tähän oli minun mielestäni valittu huikea tyyilaji ja se sopi kuin nenä päähän.
Miksi sitten filmatisoida kirjaa ensinkään, jos otetaan noin valtavia vapauksia muuttaa tarinan juoni lähes kokonaan. Eiköhän käsikirjoittajilla olisi tarjota vaikka minkälaista uuttakin materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi Agatha Christien tunnetuimmista tarinoista ei sisällä Hercule Poiroitia eikä Jane Marple. Siis se teosta joka tunnettiin aikoinaan nimellä "Kymmenen pientä n-poikaa" ja nykyisin nimellä "Ei yksikään pelastunut".
Olisi toisin mielenkiintoista nähdä semmoinen tarina, jossa Poirot ja Marple kohtaisivat toisensa jonkun murhajutun yhteydessä.
Alkuperäisessä nimessä ei ollut n-poikia vaan nimi oli "Ten little indian boys". Alun perin julkaistiin suomeksi tuolla nykyisellä nimellä, sitten myöhemmin tunnetummalla n-versiolla ja sen jälkeen taas alkuperäisellä suomennoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen tarina. Kysytpä kummallisia.
Tämänkin sovituksen Christien kirjasta on käsikirjoittanut Sarah Phelps, joka mun mielestä on tehnyt viime vuosina huippuversioita alkuperäisistä! Alkaen minisarjasta Eikä yksikään pelastunut... https://www.denofgeek.com/tv/sarah-phelps-interview-agatha-christie-is-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen tarina. Kysytpä kummallisia.
Koska käytit sanoja "tämä versio", ajattelin kysyä mikä versio on mielestäsi alkuperäinen. Mielestäni sana versio ei viittaa kirjaan.
Minun tietääkseni (voi olla väärässäkin) ei tästä kirjasta ole filmatisoitu muita versioita kuin yksi elokuva vuodelta 2010, jossa Julia McKenzien esittämä neiti Marple on ympätty tarinaan. Kirjassahan Marplea ei ole lainkaan.
Siis todella surkea tekele millä ei ole mitään tekemistä Agatha Christien kanssa. Kyllä, kirjakin oli normaalia Christietä synkempi, mutta ei sentään lähellekään kauhua, kuten tämä sarja. Oli pakko jättää kesken. Ehkä tällä saa uusia faneja, mutta ainakin tämmöiselle ikuiselle Agatha Christie-fanille tämä ei ollut Christietä nähnytkään. Kaukana siitä tunnelmasta.
milloin