Millä halot lyhyemmiksi?
Mies on tehnyt halkoja mökkiin, mutta... ne ovat liian pitkiä, eivätkä mahdu kamiinaan, takkaa ei ole. Eli niille ei ole mitään käyttöä, eikä toisaalta ole polttopuutakaan. Kuulemma hän ei pysty lyhentämään niitä millään, että sori vaan. Hän ei enää aio osallistua halko- ja lämmityskysymykseen millään tavoin, mutta valittaa, että mökissä on kylmä.
Onko neuvoja, miten saisin ne halot lyhennettyä? Moottorisahaa minulla ei ole.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Saako halot laittaa pieneen kamiinaan pystyyn? Kamiinan käyttöohjeessa luki, että pitäisi olla n 20 cm klapeja ja nuo ovat ehkä 45 cm. Se on pieni Sissi-kamiina, onko kellään samanlaista?
Olen tosiaan puutöissä uusavuton, asunut aina kaupungissa, enkä koskaan sytyttänyt takkaa. Mies sen sijaan on syntynyt maalla ja asunut omakotitalossa, jota lämmittänyt puulla, joten halkojen teko oli siksi hänen vastuullaan. Hän teki sitten noita, jotka ovat liian isoja, eikä aio enää osallistua enempää lämmittämiseen.
Ap
Aika monen mallin puiden pituus on max 30 cm, joten peruutan ohjeeni kasata puut pystyyn. Ei taida olla turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Se riiippuu et ootsä mie ja osaat käyttää koneita. Mä kerran näytin naiselle että osaan käyttää tehosekoitinta ja kaikki oli vaan sillain että "voi sä stana nyt jo sammuttaa sen koneeen" mä oliin vaan sillain että "täähän on taidetta ja kaikki näytätte ihan ufoilta".
Eii vaan käsitöissä on kyse siiitä että siinä pitää olla mukana sekä järki että kädet. Elii tietää ja ymmärtää mitä tekee mikä siiityy taas käsiin. Ittse pidän paljon arvokkaampana kuiin esiim jotain yliopistohommmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riiippuu et ootsä mie ja osaat käyttää koneita. Mä kerran näytin naiselle että osaan käyttää tehosekoitinta ja kaikki oli vaan sillain että "voi sä stana nyt jo sammuttaa sen koneeen" mä oliin vaan sillain että "täähän on taidetta ja kaikki näytätte ihan ufoilta".
Eii vaan käsitöissä on kyse siiitä että siinä pitää olla mukana sekä järki että kädet. Elii tietää ja ymmärtää mitä tekee mikä siiityy taas käsiin. Ittse pidän paljon arvokkaampana kuiin esiim jotain yliopistohommmia.
Kyllä mä muiistan biologian tunnilta ensimmäinen aukeama jossa kerrottiin kuninkaaallisten sukurutsauksesta ja kuolin nauruun ja biologian opettaja oli heti sitä mieltä etttä joo kyllä susta on enemmän tonne laboratorio hommmiin.
Oliko sulta ne nielurisatkin vielä leikattu?😁
Kokeile taivuttaa niitä halkoja mutkalle jos ne sitten mahtuisi.
Kaikki on asenteesta kiinni: se kasvaa, mihin kiinnität huomiosi. Jätä siis halot huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä kommentti ihan oikeaan ketjuun?
Ei ole leikattu, mutta mitä se tähän kuuluu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkeen mitta on 33cm, seuraavaksi kerraksi muistiin. Sahalla ne saa poikki. Puukkosaha voisi olla aika kätevä.
Voi olla jos se on pilkottu yleisimmästä 33 cm klapista. Klapi voi vaihdella 25-50 cm.
Halon pituus on yksi metri eli 100 cm.
Tuo on totta, eikö pilke ole se 'silppu' jota klapista tehdään, että saadaan tuli pesään syttymään. Halkoja ap puut eivät ole, vaan klapeja.
Onnistuisiko, jos laittaisi kaminan perälle, leveyden suuntaan pari puuta päällekkäin (kaminan arinan leveydelä) ja yrittäisit hilata halkoja ylöspäin ja ne nojaisi poikki makaaviin puihin.
Entä tiedä mikä kamina, mutta yleensä niissä on jonkun verran pesässä korkeutta eli yritä saada halot pystyasentoon mahd.paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko tämä kommentti ihan oikeaan ketjuun?
Ei ole leikattu, mutta mitä se tähän kuuluu?
Ap
Taisi jollakin mennä väärään ketjuun. Kysyn nyt kuitenkin samalla, että mitä kannattaisi tehdä jos on ongelmaa nielussa, niin kuin huomasit. Varmaan osaat neuvoakin?
Oletko koittanut nalkuttaa niille haloille? Eikös se ole ratkaisumallisi muihinkin ongelmiin?
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut nalkuttaa niille haloille? Eikös se ole ratkaisumallisi muihinkin ongelmiin?
Yritä löytää joulumieli itsellesi, niin ei tarvitse haukkua tuntemattomia netissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä löytää joulumieli itsellesi, niin ei tarvitse haukkua tuntemattomia netissä...
Ota papan kello suuhun.
Miten ne puut on tehty jos teillä ei ole sahaa? Onpa outoa. Sirkkelillä käy.
Kannattaa toimia kuin perussuomalainen T.Hakarainen ja ryhtyä sahanomistajaksi eli ostat sahan noin 10€ siihen kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Millä se mies teki ne puut?
Hän pilkkoi kirveellä pölkyt pienemmäksi.
Ap
Eikös sellaisiin sissikamiinoihin laitetaan tavallisesti puut pystyyn.
Voi olla että 45cm on vähän liian pitkä.
Että keskeltä poikki...
Vierailija kirjoitti:
Miten ne puut on tehty jos teillä ei ole sahaa? Onpa outoa. Sirkkelillä käy.
Minulla ei ole sirkkeliä. En ole aikoinaan koulussakaan ollut teknisessä käsityössä, joten enpä taida sirkkeliä alkaa käytellä.
Saha on kyllä varastossa, mutta taidan nyt ehkä mieluummin mennä ostamaan jostain kaupasta valmiit puut. Haluan viettää joulua mökillä kerrankin, vaikka yksin sitten.
Ap