Miksi niin monet suomalaiset käyttävät silmälaseja?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Koska muualla käytetään enemmän piilolinssejä. Esim. Ranskassa silmälasit naisella ovat edelleen nolo/hävettävä asia.
Eikö muualla maailmassa sitten välitetä/olla tietoisia piilareiden aiheuttamista riskeistä tai vaaroista? Kysyn ihan mielenkiinnosta. Voihan niitä käyttää ja eihän kaikille niistä mitään tule, mutta yleisesti ottaenhan silmät eivät välttämättä tykkää hyvää jos niitä pitää liikaa. Eikä niitä kaikissa olosuhteissa edes kannata tai voi käyttää.
Ei kiitos piilareille, en jaksa soheltaa niiden kanssa ja sitäpaitsi silmätulehduksen riski on korkeampi kuin laseilla. Pidän laseistani ja sopivat naamaani. Jos joku mut hylkii lasien takia olen vain tyytyväinen että pääsen niin pinnallisesta ihmisestä eroon.
Ihme ettei useammat käy leikkauksella korjauttamassa näköään. Normaalituloisella ja vähän köyhemmälläkin hyvin olisi varaa. Itse olen käynyt ja todella tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ettei useammat käy leikkauksella korjauttamassa näköään. Normaalituloisella ja vähän köyhemmälläkin hyvin olisi varaa. Itse olen käynyt ja todella tyytyväinen.
Varmaan siksi, että niihin liittyy myös riskejä. Vaikka se onnistuisikin monilla, niin aina voi olla että jotain ikävää tapahtuu ja sitä ei voi enää jälkikäteen muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että niihin liittyy myös riskejä. Vaikka se onnistuisikin monilla, niin aina voi olla että jotain ikävää tapahtuu ja sitä ei voi enää jälkikäteen muuttaa.
Tottakai. Mutta aika pieni riski, ja varsinkaan mihinkään suureen tuhoon.
Minustakin on ihmeellistä miten paljon meillä on huononäköisyyttä täällä! Itsellä silmälasit koska en vain koskaan opetellut tökkimään itseäni silmiin ja ajatuskin vierasesineen pitämisestä siellä on vastenmielinen. Lapsesta asti silmälasit.
En saa nykyisessä työssäni (teknologiateollisuudessa oleva analyyttinen labra) käyttää pilareita (koska hapot). Eli käytän nykyään vain erityismenoissa.
Vierailija kirjoitti:
En saa nykyisessä työssäni (teknologiateollisuudessa oleva analyyttinen labra) käyttää pilareita (koska hapot). Eli käytän nykyään vain erityismenoissa.
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ta…
Mitä mieltä olet tuosta aineesta?
Minä ainakin olen 100% kauniimpi lasien kanssa kuin ilman. t. "sihteerilook"
Älypuhelin käteen heti taaperosta saakka niin näkee jo pullonpohjalaseja päiväkoti-ikäisillä.
Kun uteliaisuus voittaa turhamaisuuden on pakko hommata lasit jos piilarit ei sovi.
1) En näe hyvin ilman laseja.
2) Piilareiden käytön koen hankalaksi ja ikäväksi. Ihan sama, vaikka jonkun mielestä niitä pitäisi käyttää ulkonäöllisistä syistä.
3) Suomessa näkökykyä arvostetaan sen verran, että silmälaseihin saa vaikka avustuksia, jos niihin ei ole varaa. Lisäksi näkökykyä seurataan terveystarkastuksissa säännöllisesti, erityisesti lapsuudessa ja nuoruudessa.
4) Iäkkäämmällä lasien käyttäjällä lasit nuorentavat. Varsinkin, jos ne eivät ole aivan "hengettömät", sillä kasvojen ikääntymisen merkkejä ei niin tule tarkasteltua, kun lasit keräävät hyvin huomion.
Lasit on jees. Minun tai monen muunkaan näkö ei ole heikentynyt "ruudun tuijottelusta". Enemmän minua haittaa huonon näkökyvyn seurauksena aiheutuneet onnettomuudet tai opiskelusuoritusten heikkeneminen kuin silmälaseja käyttävät ihmiset.
Näen huomattavasti paremmin, kun minulla on silmälasit.
En tiedä muista.
Aloittajasta minulla on selkeä käsitys, joka ei liity silmä- tai piilolaseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/ta…
Mitä mieltä olet tuosta aineesta?
https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/tietoa-meista/julkaisut/julkai…
Pitää varmaan kohta hommata lasit ikänäön vuoksi. Pitää hommata jotku tyylikkäät lasit, niin sitähän samalla sitten kaunistuisi.
Mulla on ollut kaukolasit lapsesta asti ja nyt keski-ikää lähestyessä lähinäkö huonontunut niin että täytyy nostaa kakkulat otsalle että näen esim. pujottaa lankaa neulan silmään tai jotain punkinpoistoa tms. Niin enpä tuommoisia sitten pystyisi piilarit päässä tekemään ollenkaan, en edes meikkaamaan! Ripsarin laittoa olen kokeillut piilarit päässä ja siitä ei vaan tullut mitään kun ei näe. Jotkut monitehopiilarit (onko sellaisia edes) tuntuvat aika utopistiselta prosessilta kun ongelman voi ratkaista tosiaan ottamalla hetkeksi lasit pois.
Yhden ainoan kerran olen kokeillut piilareita, ja se oli aivan kamala kokemus. Mulla on niin kuivat silmät, että toisesta silmästä piilari ei meinannut irrota ollenkaan. Ihan kuin se olisi liimattu pikaliimalla kiinni silmämunaani. Piilaria irrotellessani lupasin itselleni, että jos saan sen itse irti eikä tarvitse lähteä mihinkään päivystykseen, niin en enää ikinä laita piilareita lähellekään silmiäni. Melkein tunnin siinä ähersin, kunnes lopulta onnistuin. Ja tuo lupaus on pitänyt jo melkein 20 vuotta.
On muuten jännä esim. Venäjällähän myös nuorilla ihmisillä ei ole käytännössä silmälaseja lainkaan, varsinkaan naisilla. Siellä mieluummin sokkoillaan viimeiseen saakka kuin hankitaan lasit. Laseja on lähinnä niillä jotka eivät muuten näe oikeasti eteensä. Tarkoitan että ei puhettakaan että esim. joillain -1 näön omaavilla olisi silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen ensisijainen tehtävä ei ole esittää koriste-esinettä, ainakaan Suomessa.
Tätä komppaan.
Ja muutenkin, silmälasien käyttö on jotenkin aina ollut mun mielestä hyväksyttyä Suomessa? Mua ei ainakaan itseä ole koskaan kiusattu lasien takia (sain ne 11-vuotiaana 70-luvulla), joten ne eivät ikinä olleet ongelma. Joku ehkä yritti muutaman kerran lällättää jotain silmälasikäärmeestä tms., mutta se tuntui vain jotenkin tosityperältä herjalta etten edes osannut hermostua LOL. Onko teitä muita kiusattu lapsena lasien takia?
Voin allekirjoittaa tämän. Omalla yläasteella oli aika villi meininki oppilaiden keskuudessa ja kiusaamistakin esiintyi, mutta missään vaiheessa en kyllä huomannut että ketään olisi laseista kiusattu tai niiden takia naureskeltu.
Minua kiusattiin koko ala-asteen ajan, mutta ei ikinä silmälaseista eikä vaatteista.
Silmälaseja olen käyttänyt n. 10- vuotiaasta, voimakas likinäköisyys.
Nyt ongelmaksi on tullut ikänäkö yhdistettynä likinäköön.
Ostin ensimmäiset moniteholasini, mutta eivät ole kovin onnistuneet. Tarvitsisin toiset lasit lähelle ja toiset kauas katsomiseen.
Näen ilman laseja tarkasti kyllä noin 20cm päähän.
Ja se johtuu ulkoilun vähenemistä ja lähityön (mikä tahansa lähelle katsominen) erittäin voimakkaasta lisääntymisestä.