Kerro rehellisesti. Ärsyttääkö kylään tulevat (moni)allergiset, hajuyliherkät ym?
Kommentit (16)
Joo, aikuisten nirsous on huomattavan paljon ärsyttävämpi asia. Etenkin jos se on tyyliä "yök, kalaa, en syö". Pitäisivät edes omana tietonaan.
Kylään tulevat saa jokainen itse valikoida ja valitsen ne jotka eivät ärsytä
Ei ole tapana ärsyyntyä ystävien ja sukulaisten - tai muidenkaan - allergioista tai sairauksista. Niistä ärsyyntyminenhän tekisi minusta täyden moukan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tapana ärsyyntyä ystävien ja sukulaisten - tai muidenkaan - allergioista tai sairauksista. Niistä ärsyyntyminenhän tekisi minusta täyden moukan.
Eihän tunne ole moukkamaista, ärsyyntymisen näyttäminen olisi.
Varmasti moniakin harmittaa jos joutuu tekemään tarjottavista eri versioita, ylimääräistä työtä.
Ei minua allergiat haittaa. Haittaisi joku nipottaja, joka käskisi esim minua vaihtamaan hygienatuotteet hänelle sopiviksi. Tällaisia ihmisiä ei tuttavapiirissäni ole, eikä niitä myöskään tule.
Ei. Todin varoitan kyllä aina uutta tuttavuutta, että meillä on kotieläimiä, ja käytämme joitain tuoksuvia saippuoita ja sen sellaista (kohtuuteen pyrkien), eli että ei kannata tunkea meille, jos on oikeasti kovin herkkä. Ihan ystävällisessä hengessä on voitu tarpeen tullen sitten sopia tapaamiset muuallekin.
Jos ruoksvieraita on, niin menyyhän sovitaan ainakin pääpiirteissään etukäteen, jotta on sitten sopivaa ja hyvää. Allergiat ja muut erityistoiveet kysyn ja korostan, että kannattaa ilmoittaa kaikki pahastuttavat asiat, koska harrastan konfuusiokeittiötä. Ei ole vielä yllätyksiä tullut.
Jos näiden varotoimien jälkeen joku keksisi punkea meille valittamaan lemmikeistä, hajuista tai tarjoiluista, niin ihan oma häpeä olisi kyllä se. :D Mutta onneksi ei tosiaan ole sellaista vielä tullut vastaan.
Ainoastaan siinä tapauksessa kun asiasta tehdään ihan älytön numero
Ei, ei meidän lähipiirissä ole sellaisia. Ihan omalla vastuullaan kaikki tulevat kylään, koira löytyy ja satavarmasti koirankarvoja. Jos tekee pahaa, ei tarvii tulla.
Öö, ei? Meille saa tulla vaikka olisi allerginen, yliherkkä tai nirso. Tarjoilut tehdään niin että ne käyvät kaikille (kunhan etukäteen ilmoittaa rajoitteensa) ja vahvoja hajusteita tai tuoksuvia kasveja meillä ei edes ole. Kissa on, joten jos sitä ei kestä, niin sitten ei voi tulla sisälle.
No ei ärsytä ainakaan allergiat. Mun veljellä on paha astma, ja jos hän tulee kylään, en käytä hiuslakkaa enkä hajuvettä. Muita tuoksuja ei tarvitse välttää. Oma lapseni on monille ruoka-aineille allerginen, joten pakko on sietää muittenkin allergioita. Äiti oli hajusteallerginen, mutta ei tuoksuyliherkkä, joten tuoksuja sai käyttää ihan normaalisti hänen kyläillessään. Itse hän ei voinut niitä käyttää, koska sai niistä pahat ihottumat.
Ei ärsytä. Olen itse vakavasti allerginen monelle ruoka-aineelle joten ymmärrän hyvin.
Ärsyttää, koska on eräs henkilö joka ei voi syödä mitään. On moniallerginen ja sen kutsuminen häihin oli raskasta. Hän ei sille minkään voi, mutta kyllä se ärsyttää ja se on kai inhimillistä.
Toinen mikä ärsyttää on vouhottajat. Yksi oli muka kaikelle hajuherkkä ja pahin oli hyasintti. Tuli kylään ja sanoin, että olenkin hommannut jo jouluasetelmat joissa on mm. hyasintteja. "No ilmankos, mä jo tuossa eteisessä mietin että nyt on taas sun haisevat joulukukat täällä, kun alkoi kurkkua kutittaa ja nenää kirvellä!"
Sanoin, että asetelmat on siis vasta tilattu ja ihan monen kilsan päässä kukkakaupassa vielä.
"No joku täällä haisee" oli nolostumisen jälkeen reaktio.
Ei. Harmittaa vaan kun heillä on niin vaikea olla meillä hajujen ja eläimen takia.
Eniten rassaa sellaiset, jotka väittävät olevansa allergisia tai noudattavansa muista terveydellisistä syistä tiettyä ruokavaliota, mutta syövät sitten kuitenkin ihan mitä tahansa. Syöminen ei toki haittaa, vaan se, että sitä on edeltänyt pitkällinen miettiminen, mitä ihmettä sille tarjois, ja sopivien tarjoiltavien tekeminen/ostaminen. Aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tunne ole moukkamaista, ärsyyntymisen näyttäminen olisi.
Varmasti moniakin harmittaa jos joutuu tekemään tarjottavista eri versioita, ylimääräistä työtä.
Tekee vain yhden, kaikille sopivan version. Ongelma ratkaistu.
Nirsot ärsyttää enemmän.