Joulu ulkomailla? Mitä olette syöneet siellä?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Olen syönyt ihan sitä ruokaa mitä siinä maassa muutenkin syödään. Olen viettänyt varmaan 20 joulua ulkomailla.
Meillä myös useampi joulu ulkomailla takana ja olemme syöneet mahdollisesti maissa tarjottavaa perinteistä jouluruokaa tai sitten ei mitään jouluun viittaavaakaan.
Saksassa oli joulupöydässä pääosassa hanhipaisti.
Koirarosollia ja lepakkolaatikkoa kiinassa jouluna. Sitten rotta jolla persimoni suussa ja paistomittari perseessä.
Luulen että Ruotsissa syödään vähän eri jouluruokia kuin vaikka Ambomaalla.
Espanjassa syötiin meren eläviä alkuruuaksi ja karitsaa pääruuaksi. Jälkiruuaksi kahvin kanssa espanjalaisia joululeivonnaisia ja makeisia.
Muualla on ollut yleensä kalkkunaa brittiläiseen tapaan pääruokana ja lisäkkeet vähän erilaisia maasta riippuen.
Meillä on ollut varsin perinteisiä suomalaisia jouluruokia jouluina Keski- ja Länsi-Euroopassa yhdistettynä paikallisiin juttuihin. Suomalaisesta perinteisestä joulupöydästä mukana on mm. jotain kinkkua ja lohta mitä kaupasta sattuu kyseisessä maassa kulloinkin saamaan sekä itsetehdyt porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko. Lisäksi pipareita (itsetehdystä taikinasta, muuta vaihtoehtoa ei ole), pullaa ja jonkinlaisena versiona joulutorttuja. Suomesta olemme tuoneet mm. rouheiseksi jauhettua kardemummaa, jota jostain syystä ei ole saatavilla täällä päin (löytyy vain hienoksi jauhettua ja kokonaisia). Tänä jouluna on myös glögiä ja muita klassisia ei-kylmäsäilytystä vaativia Suomi-herkkuja, joita tilasimme Suomesta nettikaupan kautta pakettina kotiimme. Joulua lukuunottamatta ruokavaliomme on varsin "kansainvälinen", mutta tykkäämme myös perinteistä.
Hyvää Joulua sinne Suomeen!
Paikallista ruokaa tottakai. Täällä ei ole perinteistä jouluruokaa. Kukin syö, mitä haluaa. Meidän perheessä on tapana paistaa erilaisia lihoja ja syödä leipää valkosipuliyrttivoin kanssa.
Kaikissa maissa ei ole kaikki varsinkaan paikalliset ravintolat auki, koska haluavat itse viettää joulua. Kerran Barcelonassa ainoa joulupäivänä auki oleva ravintola oli kiinalainen. Syötiin sitten sitä.
Outo kysymys. Olen syönyt ihan sitä ruokaa mitä siinä maassa muutenkin syödään. Olen viettänyt varmaan 20 joulua ulkomailla.