Ahdistus, tulipalon pelko ilman kotivakuutusta :(
Olen juuri hiljalleen toipunut erittäin rankasta avioerosta, käynyt läpi kahden vuoden terapian ja päässyt juuri velkajärjestelyyn (exän velat kaatuivat niskaan). Olen toipunut järkytyksestä että menetin myös luottotiedot mutta ollut iloinen siitä, että sain kuitenkin jostain elämänilon kaivettu takaisin.
Elämä on mallillaan, sain vuosi sitten vakituisen työpaikankin jossa tykkään olla. Pidän työstäni. Lapset ovat iloisia ja tyytyväisiä elämäämme. Koulu sujuu. Meillä on hyvä tukiverkko, paljon hyviä ystäväperheitä. Harrastuksia.
Asumme vuokralla, yksityisellä. Sain asunnon ilman, että minulta kysyttiin luottotiedoista. Olen maksanut vuokran aina ajallaan.
Nyt tajusin eräänä päivänä, kaiken hässäkän jälkeen, että minulla ei ole kotivakutuusta. Velkaantuessa kaikki vakuutukset on irtisanottu. Sen jälkeen olen saanut pakollisen autovakuutuksen mutta en muita. Nyt olen soittanut ja laittanut sähköpostia suurimpiin vakuutusyhtiöihin, kertonut rehellisesti tilanteestani, velkajärjestelystä ja vakityöpaikasta jne. mutta koska olen luottotiedoton, ei minulle ole ole kotivakuutusta myönnetty.
Joulukuussa satuin paikalle valtavan kokoiseen tulipaloon jossa tuhoutui kolmen asunnon rivitalo täysin. Sen jälkeen en ole päässyt yli enkä ympäri tuosta tulipaloajatuksesta. Mietin sitä öisin, mietin sitä päivisin. Mitä jos meidän rivitaloasunto palaa ja minulla ei ole kotivakuutusta? Kaikkihan kaatuu silloin minun niskaani, minun maksettavakseni? Millä korvaan sen kaiken?
Nyt olen niin ahdistunut, että pelkään avioeron jälkeisen olotilan palaavan: silloin en kykene mihinkään :( Juuri kun kaikki näytti jo niin hyvältä.
Nyt tartutan tätä hysteriaa jo lapsiinkin ottamalla koko ajan sähköjohtoa pois seinästä ja tarkistamalla kuumeneeko pesukoneet, pakastin...onko kiuas pois päältä.
En vaan pääse tästä nyt eteenpäin. Otin yhteyttä FINE.FI-palveluun tässä asiassa, he selvittävät kotivakuutusasiaani mutta selvityksen jälkeen totesivat, että vakuutusyhtiöllä on oikeus olla myöntämättä vakuutusta maksuhäiriömerkinnän johdosta mutta se ei saa vedota esim. köyhyyteen. Eivät voineet auttaa sen enempää.
Mitä teen? Täällä on usein paikalla fiksuja ihmisiä jotka osaavat neuvoa - mitään vittuilua tai päänaukomista en kaipaa ja lupaan, että olen varmasti luottotiedottomuudestani tarpeeksi kärsinyt ja unettomia öitä viettänyt.
Olen kaikkeni yrittänyt kotivakuutusta saamatta joten...mitä voin enää tehdä?
Vuokraisännältä en asiaa uskalla edes kysyä, pelkään, että jos ja kun hän saa sen tietää, olemme kodittomia ja meidän kunnassa asunnot on kaikki kiven alla :( Ja meillä on ihana koti.
Olen kiitollinen jos edes joku voisi auttaa...
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:26"]
En ole Ap mutta teille jotka ehdotitte etukäteismaksua niin jostain syystä se ei yleensä vakuutusyhtiöille kelpaa. Kyllä tässä maassa luottotiedoton on aivan alinta paskasankia. Rikolliset ovat kuninkaallisia heihin verrattuna.[/quote]
Luottotiedoton on paskasakkia ihan syystä. Nykyajan koulutetun ihmisen on vain osattava hoitaa taloutensa tai sitten maksettava perseilynsä seuraukset.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:20"]
Hei älkää neuvoko tekemään vakuutusta toisen nimiin. Kun ei ne korvaa. Viimeistään kun vahinko sattuu huomataan väkisinkin, että vakuutuksenottaja on ihan joku muu kuin kenen asunnosta on kyse ja vakuutus raukeaa koska se on tehty väärillä tiedoilla alunperinkin.
[/quote]
Good point. Ei korvaa varmaankaan ap:n irtainta omaisuutta, mutta voisiko vuokranantaja hommata vastuuvakuutuksen? Siitähän se isoin lasku koituisi, jos ap:n asunnosta alkaa tulipalo, joka tuhoaa muiden osakkaiden irtainta omaisuutta ja sisäpintoja. En tiedä, kannattaisi ehkä kysyä vakuutusyhtiöstä.
8
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:18"]
Ja muissa asunnoista irtaimen korvaa heidän omat kotivakuutuksensa, jos sellaisia on. Et joudu maksumieheksi kuin omasta irtaimistostasi.
[/quote]
Kyllä olet vastuussa myös asunnon kiinteistä osista, kuten esim. jos vuokranantaja on rempannut lattiat, kaapistot yms. Sitten jos vuokralainen aiheuttaa vahinkoa lattioille, vaikka vahingossa, niin kyllä se vuokralaisen laskuun menee.
Ja joku kysyi miksi maksuhäiriön vuoksi ei myönnetä kotivakuutusta: Vakuutusyhtiöillä ei ole mitään aikaisempaa tietoa uudesta asiakkaasta, kuin juuri katsoa onko henkilöllä maksuhäiriömerkintöjä. Mikäli henkilöllä on maksuhäiriömerkintä, se kertoo aikaisemmasta maksukäyttäytymisestä sen, että ei maksa laskujaan. Vakuutusyhtiöiden vanhat asiakkaat, joille on myönnetty vapaaehtoisia vakuutuksia ja jälkikäteen tullut maksuhäiriö, niin tämä maksuhäiriömerkintä ei haittaa, mikäli henkilö on hoitanut vakuutusmaksunsa kunnolla. Vakuutusyhtiöllä on tällöin tietoa siitä, että henkilö ei jätä maksujaan maksamatta ko. vakuutusyhtiöön. Uuden asiakkaan kanssa tästä ei voida kuin tarkastella aiempaa maksukäyttäytymistä ja jos se osoittaa että ei hoida laskujaan, niin tällöin ei vakuutusta myönnetä.
Normaalisti myös pienet maksuhäiriömerkinnät eivät ole este kotivakuutuksen saamiselle, vaan merkintöjen pitää olla jo sitten vakavempia. Minun puolestani kotivakuutus voisi olla lakisääteinen vakuutus kuten liikennevakuutus, joka tulisi myöntää maksuhäiriöasiakkaalle vuoden maksut ennakkoon. Ja mikäli asiakas vuoden jälkeen laiminlöisi maksut, niin tämän jälkeen vakuutus voitaisiin irtisanoa, toisin kuin liikennevakuutus.
Vuokralla asuvalla kotivakuutus ei ole niin kriittinen asia kuin omistusasunnossa, vuokralla et koskaan joudu maksamaan omasta pussista "ihan kaikkea" kuten omistusasunnossa kävisi. Vastuusi rajoittuu lähinnä omaan irtaimeesi ja mahdollisiin omavastuuosuuksiin, jotka lankeavat maksettavaksesi, ja niissä puhutaan lähinnä satasista. Älä ap suotta menetä yöuniasi asian takia. Käsittämätön logiikka kyllä tuossa, että kotivakuutusta ei voi saada, jos luottotiedot on menneet, vaikka nykytilanne olisi mikä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:20"]
Hei älkää neuvoko tekemään vakuutusta toisen nimiin. Kun ei ne korvaa. Viimeistään kun vahinko sattuu huomataan väkisinkin, että vakuutuksenottaja on ihan joku muu kuin kenen asunnosta on kyse ja vakuutus raukeaa koska se on tehty väärillä tiedoilla alunperinkin.
[/quote]
Good point. Ei korvaa varmaankaan ap:n irtainta omaisuutta, mutta voisiko vuokranantaja hommata vastuuvakuutuksen? Siitähän se isoin lasku koituisi, jos ap:n asunnosta alkaa tulipalo, joka tuhoaa muiden osakkaiden irtainta omaisuutta ja sisäpintoja. En tiedä, kannattaisi ehkä kysyä vakuutusyhtiöstä.
8
[/quote]
Ei vastuuvakuutusta vuokranantajalle myönnetä. Kyllä se on sen vuokralaisen otettava. Tästä syystä moni vuokranantaja sitä nimenomaan vaatiikin: itse ei pysty omaisuuttaan vakuuttamaan, jos siellä vuokralainen säheltää.
Sen sijaan olen onnistunut saamaan vakuutuksen isäni omistamaan metsään. Tässä on niin, että vakuutuksen ottaja ja maksaja olen minä, mutta mahdollinen edunsaaja vahingon sattuessa on tietysti isäni, joka sen metsän omistaakin.
Kysehän ei ole pelkästään maksuvaikeuksista ja siitä, maksaako asiakas vakuutuslaskunsa vai ei. Kyse on siitä, että vakuutusyhtiö laskee riskiä sille, millä todennäköisyydellä vakuutusyhtiö joutuu maksamaan jotain korvauksia enemmän kuin asiakas maksaa laskujaan: tämän takia sairaat ihmiset eivät saa sairausvakuutusta, eivätkä maksuhäiriöiset eli jo aikaisemmin vastuunsa kantamatta jättäneet ihmiset vastuuvakuutusta, kun taas toisaalta ne, jotka ovat vuosia ajalleet autolla ilman rikkeitä ja kolareita saavat vakuutusmaksuunsa bonusalennusta.
Ei tässä mitään eläpoogista ole, päinvastoin.
Maksa käteisellä/tilisiirrolla etukäteen ja muista ottaa myös vastuuvakuutus!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:49"]
[/quote]
No mites ap tuon tekee kun maksuhäiriöisille ei myönnetä kotivakuutusta, saatikka vastuuvakuutusta ? Hölömö.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:49"]
[/quote]
No mites ap tuon tekee kun maksuhäiriöisille ei myönnetä kotivakuutusta, saatikka vastuuvakuutusta ? Hölömö.
[/quote]
Ei se nyt noin yksioikoista ole. Riippuu ihan tapauksesta. 100 % varmuudella voin sanoa, että kyllä maksuhäiriömerkintäinenkin voi tuon vakuutuksen saada. Sitten ei eikä, jos on jättänyt toistuvasti laskunsa maksamatta ja rillutellut pikavipeillä, mutta jos voi osoittaa, että maksuhäiriö ei ole tullut totaalisen vastuuttomasta elämästä ja on sittemmin hoitanut asiansa kunnolla, niin kyllä vakuutuksen saa.
http://www.takuu-saatio.fi/usein_kysyttya/luottotiedot/
Voiko vakuutusyhtiö kieltäytyä vakuutuksen myöntämisestä maksuhäiriömerkinnän takia?Vakuutusyhtiöt tarkistavat luottotiedot ennen vakuutuksen myöntämistä. Ne eivät kuitenkaan saa kieltäytyä antamasta hakijalle lakisääteistä vakuutusta, kuten liikennevakuutusta, maksuhäiriömerkinnän takia. Vakuutusyhtiö voi kuitenkin vaatia vuoden vakuutusmaksun etukäteen, jos se epäilee, että maksu saatetaan laiminlyödä. Esimerkiksi pakollinen liikennevakuutus on vähintään noin 600 euroa.
Vapaaehtoisia vakuutuksia, kuten kotivakuutusta, vakuutusyhtiön ei ole kaikissa tilanteissa pakko myöntää. Kieltäytyessä vakuutusyhtiön pitää kuitenkin perustella päätöksensä kirjallisesti ja perusteen on oltava lain sekä hyvän vakuutustavan mukainen, esimerkiksi, jos vakuutusmaksut ovat maksamatta.Voit lukea lisää aiheesta Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen sivulta > Usein kysyttyä > Yleiset kysymykset.Mikäli sinulla on ongelmia vakuutusten saamisessa, voit pyytää apua Finestä.
Käsittääkseni vakuutusyhtiöt myöntävät näissä tapauksissa vakuutuksen perusmuotoisena eli ilman irtaimiston korvausta.
Entäpä jos olisit yhteydessä ulosottoon, jos tietoihin olisi mahdollista saada joku merkintä että velat hoidossa tms?
Kotivakuutuksen hankinta tuo turvallisuuden tunnetta, jos tarvitset apua kotivakuutuksen hankintaan tai haluatko selvittää tarkemmat hinnat? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 11:16"]
7, ei taloyhtiö korvaa, jos ap:n asunnosta huolimattomuudella leviää tuli muihin asuntoihin. Tai korvaa muille osakkaille, mutta karhuaa ap:lta, jolle kotivakuutus takaisi vastuuvakuutuksen.
Täällä on keskustelua aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10592537
Kovin näyttää olevan ristiriitaista tietoa, jopa itseään vakuutusvirkailijaksi tituleeraavien taholta.
Otan ap osaa, ymmärrän hyvin tunteesi. Minäkin ehdotan, että otat kotivakuutuksen "bulvaanin" kautta, esim. sen vuokranantajasi kautta. Hänenkin etunsa on, että sinulla on kotivakuutus.
[/quote]
Taloyhtiön vakuutus kyllä korvaa rakenteet, sen on pakko, sillä osakkaan tai vuokraajan kotivakuutus ei koskaan kata rakenteita muuten kuin omakotitalossa.
[/quote]
Täsmennän vastaustani nro 8...
Niin korvaa, mutta velkoo taloyhtiö-vakuutuksen omavastuu-rahat ap:lta. Näin se vaan menee, sorry. Törmättiin asiaan itse, kun astianpesukoneen letku vuosi ja vettä tulvi parketin ja lattiabetonin väliin. Taloyhtiö maksoi rakenteet, mutta velkoi omalta vakuutusyhtiöltä saamansa maksut meiltä, koska "olimme vastuussa kodinkoneestamme".
Eli taloyhtiöillä on jo lain puolesta vakuutukset. Kun jotain tapahtuu, taloyhtiön vakuutus maksaa rakenteille tulleet vahingot, mutta yhtiölle lähetetään yhtiön omavastuu (meidän tapauksessamme 500 euron lasku).
Ja muille osakkaille mahdollisesti koituneet MUUT vahingot ap joutuisi maksamaan suoraan: muiden osakkaiden irtain omaisuus, mahdolliset sisäpintojen ja kaapistojen uusimiset, voi olla kymppitonnien lasku!)
SEN takia kotivakuutus kannattaa ehdottomasti ottaa. Siihen sisältyy vastuuvakuutus.
8