Työttömyysasiaa
Jään kesäkuussa työttömäksi. Ja ilmoittaudun työkkäriin tietty.
Jos saisin syksyllä osa-aikatyön, voinko saada soviteltua päivärahaa Kelasta? Riittääkö työttömyysajaksi ennne työn vastaanottamista pari kuukautta tai ehkä vain kuukausi?
Kommentit (3)
Ilmoittauduin itse työttömäksi työnhakijaksi vaikka teen silloin tällöin töitä. Minulla on ns. 0h sopimus, eli Kelan ja työkkärin silmissä olen työtön. Ja siis jo ilmoittautuessani työkkäriin minulla oli tämä työsopimus voimassa.
Ehtona se, että a) olen kokoajan työtön työnHAKIJA b) toimitan palkkakuitin joka kuukausi Kelaan ennen kuin saan tuen.
Nykyään on 300€ suojaosuus, eli sen saa tehdä bruttona ilman, että vaikuttaa mitenkään palkkaan. Sen ylimenevä osuus vähentää tukea: yksi palkkaeuro vähentää työttömyystukeasi 0,50€. Eli jos tienaat 400€, sinulla on 300€ suojaosuus = jää 100€ "ylimääräistä", ja sinun tuestasi vähennetään tällöin 50€.
Saathan sinä soviteltua vaikka viikon työttömyyden jälkeen, edellyttäen, että osa-aikaisen työsi palkka ei ylitä tiettyä summaa eikä työaika tiettyä määrää, KELA:n sivuilta löydät ne.