Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikeasti pienikokoiset naiset ostavat vaatteensa?

Vierailija
21.12.2020 |

Itse olen 175 senttinen ja normaalipainoinen - en mitenkään pienikokoinen nainen, ja vaatekokoni on yleensä kaupoissa S tai XS.
Tiedän tuon olevan huijausta (kokoja on isonnettu sitä mukaa kun ihmiset on lihoneet, eli tämän päivän S tai XS on sama kuin ennen oli M), mutta koska XS on kuitenkin monissa kaupoissa pienin koko, niin mistä ihmeestä oikeasti small tai extra small-kokoiset naiset hankkivat vaatteensa?
Onko heille jotain omia XXXS-kauppoja joista en vain ole kuullut?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nettikaupoissa vaikka mitä. Varsinkin sit aasian puolella jos on ihan tosissaan pikkunen.

Itse olen rakenteeltani pienehkö (161 cm, en erityisen lanteikas) mutta tässä viimeisen reilun 10 v aikana on vähän elintaso kasvanut mikä näkyy elopainon kipuamisessa ~50 kg -> ~60 kg. En siis mitenkään huge vieläkään mutta en myöskään pieni, vaan about kokoa 38. Niin sen kyllä huomaa et joissain merkeissä jopa mulle menee parhaiten s tai 34, mikä on ihan silkkaa höpöä koska ne oli ne mun koot 10 kg sitten. (Ja olen ehkä hieman lihaksikkaampi nyt kuin silloin mutta en merkittävästi niin että se selittäisi asiaa).

Jenkeissä oli ihan hurjaa kun ostelin tuttuja merkkejä kuten CK ja tommy hilfiger, ja niistä meni koot 2 tai 4 ihan heittämällä. Vanity sizing much?

Vierailija
2/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten alat vain syömään niinkuin ihmisen kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kaupoissa löytyy XXS ja nuorisopuolelta. Senttikoon vaatteita lastenosastolta. Kaupasta se pienin, jota ompelijalla pienennetään. Farkkuja löytyy kyllä hyvin 26 tuuman vyötärönympäryksellä ja lahkeet on helppo lyhentää vähemmilläkin ompelijantaidoilla. 

Vierailija
4/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kaupoissa löytyy XXS ja nuorisopuolelta. Senttikoon vaatteita lastenosastolta. Kaupasta se pienin, jota ompelijalla pienennetään. Farkkuja löytyy kyllä hyvin 26 tuuman vyötärönympäryksellä ja lahkeet on helppo lyhentää vähemmilläkin ompelijantaidoilla. 

No ei 26 ole edes mikään superpieni. On niitä 24:kin...

Vierailija
5/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?:D

Vierailija
6/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kuuluu olla pullukka? Vai mitä tarkoitat?

Vierailija
7/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26” on aina ollut itselleni liian suuri, 25” siinä ja siinä. Onneksi nykyisin löytyy myös 24” farkkuja, mutta enää ei tule käytettyä farkkuja yhtä paljon kuin nuorempana.

Olen aina käyttänyt kokoa XS ja vaatteita löytyy ihan hyvin. Silloin kun H&M tuli Suomeen oli monessa mallistossa myynnissä kokoa 32, joka oli minulle, tuolloin alle 40-kiloiselle teinille, sopiva koko. Istuvat housut on hankala löytää, sillä lantiolta sopivat ovat yleensä vyötäröltä aivan liian suuret. Onneksi nykyajan jeggings- ja haaremihousumuoti on helpottanut istuvien alaosien löytymistä!

Isompi haaste on sopivien kenkien löytyminen koossa 34-35. Lasten kengissä on monesti liian kapea lesti ja koon 35 korkokengät putoavat jaloistani, mutta koko 34 saattaa olla liian pieni.

Vierailija
8/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin silloin muutama vuosi sitten mm. H&M:ltä, Gina Tricotista ja Seppälästä, koska muissa kivijalkaliikkeissä ei ollut tarpeeksi pieniä kokoja, Sokoksen ja markettien XS:t olivat yleensä liian isoja. Olin 25-30-v tuolloin, joten välillä oli vaikeaa löytää tarpeeksi klassisia vaatteita noista liikkeistä. Lisäksi silloisessa kotikaupungissani oli parhaimmillaan kolme muuta putiikkia, joista satunnaisesti löytyi tarpeeksi pientä ja mieleistä ostettavaa, myös juhlavaatteita. Suurin ongelma oli silloin, kun kaipasin hillittyjä, lämpimiä aikuisten ulkoiluhousuja, ja kaikki mallit tippuivat päältä. Sain onneksi ystävän tytärpuolen vanhat kevyttoppahousut tarpeettomina itselleni, voi sitä onnea!

Vierailija
9/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zalandolla on Petite mallisto.

Vierailija
10/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatteita. No ei vaan nuorison . Niistä löytyy pieniä .

Vierailija
11/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääpiöiden ja muiden friikkien omasta kaupasta.

Vierailija
12/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 tuuman farkut ei ole pienet. Näin jonkun kommentin tästä.

24 ja 23 on, niitä ei tosin monilta merkeiltä saa. 22 olisi paras, ainakin itselleni!

Ostan vintagea ja Aasiasta, löytyy yleensä sopivaa tai sitten kaventelen.

Vierailija
13/13 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olen 161 cm pitkä ja painan 48 kg ja ihan normi vaatekoko S/M tai 36 sopivat hyvin. Itselläni on lyhyydestä huolimatta pitkät raajat joten en tarvi edes niitä lyhyiden naisten 20-sarjan kokoja, niissä on hihat ja lahkeet liian lyhyet.

Ulkomaisissa verkkokaupoissa on kyllä paljonkin pienten naisten petite-mallistoja olemassa, mutta mä olen sen verran kurvikas ettei ne oikein istu nätisti ja on usein lyhyet lahkeet. Kenkiä kyllä joskus niistä tilaan kun koko on 35. Usein kyllä vaan ostan lastenosastolta tai kokoa 36 ja laitan kärkeen täytteeksi paperitolloa ettei hölsky.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan