Miksi joku kuvittelee, että kynttilä on kiva joululahja?
Varsinkin jos se on niin paksu, ettei edes mahdu minnekään. Jos ei muuta keksi joululahjaksi kuin kynttilän ja vieläpä pölyisen semmoisen, mikä selvästikin on jo kertaalleen saatu joltain toiselta lahjaksi, niin miksi pitää edes vaivautua antamaan mitään?
Ja en tosiaankaan kaipaa mitään lahjoja keneltäkään, mutta nuo kynttilät vaan alkaa jo niin ärsyttää.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Itse en uskalla enää oikeaa kynttilää polttaa. Pelkään, että unohdan sen palamaan yksinään. Kun minulla on jouluvieraita, voin laittaa kynttilän kahvipöytään palamaan. Ovat kyllä kauniita, mutta en toivo lahjaksi, kaapista löytyy jo monen vuoden kynttilät. Pieni suklaa tai marmeladi kyllä maistuu.
Munä taas en syö suklaata. Kauniista kynttilästä pitäisin.
Sain Ruotsalaisen taiteilijan (synt. 1800 luvulla) koristekynttilän ,itsekin taiteilijalta.
Siinä on tiernapoikien näköisiä poikia.
Niin hieno ettei voi edes polttaa.
Itse kuulun myös näihin, jotka ehdottomasti ilahtuvat kynttilälahjasta. Ostan niitä itsekin kotiin ja meillä usein palaa pimeään aikaan vähintäänkin lasitetulla terassilla, mutta myös sisällä erilaiset kynttilät.
Täällä vaikutti olevan erikoista vääntöä siitä, onko kynttilä sopiva lahja lapsi/lemmikkitalouteen. Tässä on hyvä muistaa, että perheet ovat erilaisia. Joillekin ei ehkä sovi villien/kiinnstuneiden lasten ja uteliaiden lemmikkien takia, mutta mitään yleistä sääntöä lapset ja lemmikit eivät mielestäni saa aikaan.
Meillä on sekä lapsia että kissoja ja aina on pimeään aikaan poltettu kynttilöitä. Tietenkin kynttilöitä pitää vahtia ja erityisesti lasten ja lemmikkien läsnäollessa, mutta meillä lapset ovat olleet aina aika rauhallisia ja harkitsevia eikä esim. sisällä riehuta tai heitellä palloja tai muuta, mikä voisi olla vaarallista. Ymmärrän, että lapset ovat tässä suhteessa todella erilaisia. Meillä lapset ovat jo tosi pienestä uskoneet hyvin käskyjä ja varoituksia.
Kynttilät toki on pyritty sijoittamaan niin, etteivät ole esim. matalalla sohvapöydällä tai muuten lasten/lemmikkien kulkureitillä. Kissojen pentuvaiheen aikana pidettiin kynttilöitä lähinnä sillä lasitetulla terassilla, josta ne näkyvät suoraan olohuoneeseen ja keittiöön. Nyt vanhemmiten ne eivät enää hyppele hyllyille :)
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun myös näihin, jotka ehdottomasti ilahtuvat kynttilälahjasta. Ostan niitä itsekin kotiin ja meillä usein palaa pimeään aikaan vähintäänkin lasitetulla terassilla, mutta myös sisällä erilaiset kynttilät.
Täällä vaikutti olevan erikoista vääntöä siitä, onko kynttilä sopiva lahja lapsi/lemmikkitalouteen. Tässä on hyvä muistaa, että perheet ovat erilaisia. Joillekin ei ehkä sovi villien/kiinnstuneiden lasten ja uteliaiden lemmikkien takia, mutta mitään yleistä sääntöä lapset ja lemmikit eivät mielestäni saa aikaan.
Meillä on sekä lapsia että kissoja ja aina on pimeään aikaan poltettu kynttilöitä. Tietenkin kynttilöitä pitää vahtia ja erityisesti lasten ja lemmikkien läsnäollessa, mutta meillä lapset ovat olleet aina aika rauhallisia ja harkitsevia eikä esim. sisällä riehuta tai heitellä palloja tai muuta, mikä voisi olla vaarallista. Ymmärrän, että lapset ovat tässä suhteessa todella erilaisia. Meillä lapset ovat jo tosi pienestä uskoneet hyvin käskyjä ja varoituksia.
Kynttilät toki on pyritty sijoittamaan niin, etteivät ole esim. matalalla sohvapöydällä tai muuten lasten/lemmikkien kulkureitillä. Kissojen pentuvaiheen aikana pidettiin kynttilöitä lähinnä sillä lasitetulla terassilla, josta ne näkyvät suoraan olohuoneeseen ja keittiöön. Nyt vanhemmiten ne eivät enää hyppele hyllyille :)
Hyvä kommentti. Itselle tuli myös mieleen, että lapsi/lemmikkiperheissä, jossa ei sisällä uskalla kynttilöitä polttaa, voisi hyvin polttaa niitä esim. just terassilla tai parvekkeella vaikkapa lyhdyissä. Näin itse teen, kun meillä monta koiraa ja hyppiväinen kissa enkä siksi uskalla sisällä polttaa. Kynttilöitä ja ulkoroihuja kuluu paljonkin.
Kynttilöiden ystävät niitä jakelevat kun kuvittelevat kaikkien tykkäävän kynttilöistä. Sähkön keksimisen jälkeen turhempaa turhaketta tuskin on. Haiseva vaarallinen ilmansaastuttaja pthyi.
Mä tykkään kynttilöistä lahjana, itse en niitä anna koska tiedän että monet ei tykkää, mutta minusta on ihanaa saada niitä itse lahjaksi. Varsinkin jotain kauniin näköisiä tai tuoksukynttilöitä.
Minä ottaisin riemumielin vastaan tämän julmetin kalliin kynttilän, jota itse en raaski ostaa.
https://www.hyvinvoinnin.fi/products/metsa-skogen-soijavahakynttila-hav…
Sinkkuvoimisnaisille just sopiva lahja, kunhan on riittävästi kokoa .
Kuinka monta tulipaloa on syttynyt kynttilöistä? Ja terassille jätetyistä kun mennään nukkumaan?
Paljon kivempi se kynttilä on kuin suklaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuikut kierrätetään vai tuleeko niistä ongelmajätettä? Voiko sulan talin kaataa lavuaariin ja sitten laittaa metallikannan metallinkeräykseen?
Metallikanta metallikeräykseen. Sula tali viemäriin kaadettuna saa aikaan huoltomiehen tai putkimiehen tarpeen. Kynttiläosa sekajätteeseen, meillä tosin on energiajätteen keräyslaatikot.
Joulu kun tulee, muistakaa myös, ei kinkunrasvaa viemäreihin.
Siirryin kun jäin yksin asumaan led- tuikkuihin, led - koristepalloihin ja sähkökynttilöihin
En halua uutiseksi: vanhus kuoli tulipalossa.
Kynttilät on kivoja jos olen selvästi halunnut niitä. Sain viime jouluna tutulta vihreän kynttilän, ei jalustaa, uusi asunto, joten ei ollut minullakaan.
Vihreä ei ollenkaan mun väri tai asunnon väri. Pistin eteisen lipastolle tutun mieliksi ja siihen yksi päivä laskiessa ostoksiani se tippui lattialle ja mureni.
Sujautin sen roskikseen... oli siis ihan tavallinen paksu 15cm korkea pyörea kynttilä. Jos ostaa kynttilän niin voisi edes vaikka kuviollisen
Palautetaan takas antajalle.