Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita koronan sairastaneita, joilla maku- ja hajuaisti ei ole palautunut kuukausienkaan jälkeen?

Vierailija
21.12.2020 |

Alan olla epätoivoinen.. sairastin kesäkuussa, ja maistan ehkä rasvan ja sokerin ja suolaisen (eron). Olen facebook-ryhmässä, jossa muillakin ollut kuukausia poissa, mutta suurella osalla tullut edes osaksi takaisin. Nyt jollekin lääkäri oli sanonut että tulee ehkä kahdessa vuodessa tai ei ollenkaan. Mitä helvettiä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kyse ole jo jostain mitä pitäisi vaikka magneetilla tutkia tms jos aivoissa on pysyvästi jotain häikkää hajukeskuksessa?

Vierailija
2/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei lähtenyt henki. Sitä ei saa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti mietit asiaa liikaa ja muitat aistit terävämpinä kuin ne todellisuudessa oli. Haista ensin kanelia, sen jälkeen kahvipuruja ja sen jälkeen vaaleaa leipää. Jos haistat eron näiden kolmen välillä niin aistissa ei ole vikaa.

Vierailija
4/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti mietit asiaa liikaa ja muitat aistit terävämpinä kuin ne todellisuudessa oli. Haista ensin kanelia, sen jälkeen kahvipuruja ja sen jälkeen vaaleaa leipää. Jos haistat eron näiden kolmen välillä niin aistissa ei ole vikaa.

Luuletko että en ole näiden puolen vuoden aikana jo ehtinyt tehdä tuon, seistä päällänikin? Olen pihalla haistellut hapansilakkapurkkiakin elokuussa. Lisäksi lääkäri testannut hajuaistia. Mene muualle siitä kun et mistään mitään tiedä.

Vierailija
5/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sitä appelsiinikikkaa, sillä moni saanut takaisin. 

https://nypost.com/2020/12/15/tiktok-finds-how-to-get-taste-and-smell-b…

Mulla todistettavasti yksi kaveri sai tuolla takaisin.

Vierailija
6/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sitä appelsiinikikkaa, sillä moni saanut takaisin. 

https://nypost.com/2020/12/15/tiktok-finds-how-to-get-taste-and-smell-b…

Mulla todistettavasti yksi kaveri sai tuolla takaisin.

Kokeillaan.

Vierailija
7/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni menetti maki- ja hajuaistin väkivallan seurauksena (isku päähän). Jos virus sinne hajukeskukseen tunkeutuu ja sen tuhoaa, niin ei se takaisin tule. Mutta voi olla että menee pari vuotta tietää, voiko näin käydä, koska jos on vain osavaurioita, niin hermosto myös korjaantuu.

Vierailija
8/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin toivoin että olisi jäänyt pysyväksi. Olen lihava ja suurin syy siihen on että herkullinen ruoka on elämäni suurin nautinto jota en pysty vastustamaan. Koronan jälkeen kun meni makuaisti, tajusin että laihtuminen onnistuisi hyvin jos tämä jäisi pysyväksi, kun ei tee mieli mitään maun takia. Valitettavasti mulla makuaisti meni vain noin 3 viikoksi.

Vierailija
9/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laihtunut, kun ruoan tuoksu ei houkuta, eikä mikään maistu miltään?

Voitko syödä kuitenkin normaalisti?

Vierailija
10/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko laihtunut, kun ruoan tuoksu ei houkuta, eikä mikään maistu miltään?

Voitko syödä kuitenkin normaalisti?

Olen jonkin verran, tosin minulla ei ole vaakaa niin en osaa sanoa tarkkaan. Ulkoilen päivittäin ja on kuitenkin nälkä, ruuan tarve, mutta hieman yhdentekeväksi on muodostunut mitä syön. Syön varmaan huonompaa ruokaa kuin aikaisemmin, kun tuntuu juuri että ei huvita paljoa syödä niin syö sitten jotain energiatiheää kun mitään mistä yleensä nautin, esim runsas salaatti jne. terveellinen.

Vierailija
11/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook ryhmä missä psykosomaattisia oireita kokevat vahvistavat luulotautiaan.

Vierailija
12/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella, että ahdistaa. Ruoka on suuri nautinto ja masentuisin kyllä, jos se menisi pysyvästi. Kesäkuusta on kuitenkin melko vähän aikaa, sillä isommat hermovauriot korjaantuvat hitaasti. Kannattaa yrittää "herätellä" aistia vahvoilla ja vaihtuvilla tuoksuilla, vaikka ei haistaisikaan mitään. Jos ei vuodessakaan tapahdu mitään muutosta, kannattaa alkaa henkisesti varautua pysyviin vaurioihin.

Vierailija
13/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook ryhmä missä psykosomaattisia oireita kokevat vahvistavat luulotautiaan.

No ihan varmasti, mutta myös jäävät vähättelyn jalkoihin ihan valideilla kvantifioinneilla oireistaan, koska kaikesta voi näköjään (esim. veren hyytymistekijöiden lisääntymisestä hengenvaarallisesti) kohauttaa olkaa koska psykosomaattisuus. Moni ihminen tosi sairaana pakottaa itsensä tekemään vaikka mitä, että "Kukaan ei luule luulotautiseksi". Se on mielestäni sairasta.

Ihminen ei muista edes miten pahalta oma tauti joskus tuntui, saati että ymmärrä miten kipeä joku toinen voi olla jos se ei näy päälle.

Vierailija
14/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö juomaan raakaa kossua irvistämättä?

Vierailija
15/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni nuorena leikkauksessa makuaisti osittain. En maistanut kaikkia makuja ja jotkut asiat maistuivat vääriltä.

Sitä kesti aika kauan, sanoisin että melkein vuoden, mutta kyllä se korjaantui.

Vierailija
16/17 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/17 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä aivan aito long term covid 19 oire = anosmia, vielä ikävämpi muoto on parosmia. Jos englanti taipuu, niin aiheesta on jonkin verran matskua netissä ja tutkimuksiakin aiheesta viritellään. Tietoa ja tukea löytyy esim tuolta https://abscent.org/nosewell/parosmia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi