Miksette palkkaa siivoojaa?
Niin monessa, monessa parisuhteessa riidellään eron partaalle asti siivouksesta ja kotitöistä. Miksi ette palkkaa siivoojaa? Siivooja esimerkiksi kerran viikossa ei ole kallis, ja investointi on kullan arvoinen.
Sillä säästyy riidoilta, säästää itseltään siivoamisen tuottaman vaivan ja mieliharmin ja jää enemmän aikaa vaikka yhdessäoloon. Miksi siis tapella kaksi tuntia siivouksesta ja kaksi tuntia sen jälkeen, kun voisi siivoojan tullessa vaikka tehdä jotain romanttista puolison kanssa ja palata puhtaaseen kotiin?
Kommentit (46)
Niin se on kumma jos nykypäivän lapset ei opi siivoamaan,kun koti tulee maagisesti siistiksi kun on pihalla. Yksi 17v ei tiennyt mikä on vessaharja ja mitä sillä tehdään. Se kommentti avasi omat silmäni ja opetan omille lapsilleni kyllä siivoukset ja kokkaukset. 4v innoissaan auttaa pyyhkimään pölyjä ja tuli avuksi maalaamaan uutta terassia. Vie itse roskat roskikseen ja omat pyykit pyykkikoriin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:02"]
Ei tarvitse riidellä siivouksesta, kun ei sotke. En tiedä, miksi niin moni tekee elämästään tarpeettoman vaikeaa.
[/quote]
aivain oikein. minä takia palkkaan siivoja jos minä en sotkee paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:11"]
En halua mollata kaikkia kotisiivousta tekeviä tekijöitä tai firmoja, mutta olen kerran ollut mukana erään firman kotisiivouskeikalla, ja se oli pienoinen järkytys. Siivotessa ei välitetty hygieniasta vaan siitä miltä näyttää. Esimerkiksi eteisen pintojen pyyhkimiseen kaivettiin likaisten vessarättien seasta vähiten likainen liina, kun rätit olivat loppuneet eikä pyyhkijä enää viitsinyt autolta hakea uusia.
Näin myös kun vessan lattiaan käytetyllä mopilla luututtiin huoneiden lattioita. Minun mielestä vessassa käytettyjä liinoja ja moppeja ei enää käytetä muilla pinnoilla vaan vaihdetaan puhtaisiin.
[/quote]
Juuri tuo on se syy miksen uskalla palkata ulkopuolista apua. Käytän wc:n pesuun omaa rättiä ja altaan pesuun toista. Siivooja varmaan huiskisi menemään yhdellä ja samalla - ja kenties pyyhittäisiin jopa pölyjä muilta pinnoilta. Vaihdettaisiinko vettä tarpeeksi usein, kun pestään lattioita?
Miten voisin olla varma, että tänne palkattu henkilö on motivoinut tekemään työnsä hyvin eikä ole sellainen, joka ei muuta työtä saa ja vitutuksissaan tekisi aiemmin mainittuja asioita. Sen lisäksi, mikä hyöty siivojasta on jos kaikkien pintojen pitää olla "tavarattomia". Ei ole sen jälkeen iso homma hoitaa itse siivousta loppuun.
[/quote]
Paranoidisuuteen on saatavilla apua.
Ei tarvitse riidellä siivouksesta, kun ei sotke. En tiedä, miksi niin moni tekee elämästään tarpeettoman vaikeaa.
Vaan minnoon sammaa mieltä! Suomalaiset alkavat pikkuhiljaa onneksi herätä siihen, että (siivous)palveluja voi ostaa ja se on normaalia. Mulle on selvinnyt muutaman kuukauden sisään, että useammallakin tuttavallani käy siivooja, on käynyt jo useita vuosia. Eivät ole vaan "kehdanneet" siitä kertoa... O_O
Meillä ei riidellä siivouksesta, vaikka tietenkään kumpikaan ei siitä pidä...
Mutta meille ei myöskään tule siivoojaa, koska joutuisimme ennen siivoojan tuloa kuitenkin järkkäämään tavarat paikoilleen. Eihän siivooja voi tietää, missä kaapissa mikäkin jäähakku tai mankkapussi majailee. Meillä on paljon erilaisia harrastusvälineitä, jotka jäävät helposti eteiseen lojumaan. Olen kuullut kavereiltakin, että siivoojan palkkaaminen vain lisää stressiä, kun pitää ehtiä töistä kotiin järkkäämään ennen siivoojaa.
Tykkään siivota, joten meille ei tarvita palkata siivoojaa.
Mutta muuten erittäin kannattava idea. Meidän avioliiton pelasti GPS, koska joka autoreissun oltiin eron partaalla mun onnettomien kartanlukutaitojen takia.
Hyvä idea! :) Mutta katsotaan uudestaan sitten, kun kuukausitulot ovat kivunneet sellaisiin lukemiin, että on varaa muuhunkin kuin vuokraan ja ruokaan.
Meillä ei ainakaan ole varaa hankkia ulkopuolista apua sellaisiin töihin mitä osataan itsekin. Tai ainakin se raha olisi pois jostain tarpeellisemmasta tai mukavammasta. Ja kuten monella muullakin, meillä siivouksen suurin työ on tavaroiden järjestely ja se on joka tapauksessa tehtävä itse, sen päälle pölyjen pyyhkiminen, imurointi ym. ei ole iso homma.
En halua mollata kaikkia kotisiivousta tekeviä tekijöitä tai firmoja, mutta olen kerran ollut mukana erään firman kotisiivouskeikalla, ja se oli pienoinen järkytys. Siivotessa ei välitetty hygieniasta vaan siitä miltä näyttää. Esimerkiksi eteisen pintojen pyyhkimiseen kaivettiin likaisten vessarättien seasta vähiten likainen liina, kun rätit olivat loppuneet eikä pyyhkijä enää viitsinyt autolta hakea uusia.
Näin myös kun vessan lattiaan käytetyllä mopilla luututtiin huoneiden lattioita. Minun mielestä vessassa käytettyjä liinoja ja moppeja ei enää käytetä muilla pinnoilla vaan vaihdetaan puhtaisiin.
[/quote]
Näin juuri. Noin siivotaan hotellissakin, pääasia että näyttää hyvältä. Ja nopeasti valmista.
Meillä käy siivooja, vaikka minä olen päivät kotona. Rättien kanssa ei ole ollut ongelmia, koska maksu tulee tuntien mukaan eikä urakkahinnalla. Jos ei ole paikalla 3 tuntia, ei saa palkkaa 3 tunnista.
meillä ei ole koskaan tarvinnut riidellä siivoamisesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:09"]Siivooja maksaa 35 € tunti. Ei oo varaa
[/quote]
Siivouksen verovähennysoikeus on 60 prosenttia. Muutama kymppi kuussa ei ole minusta paljon, kummasti ihmisillä riittää rahaa kaljaan, karkkiin ja ties mihin turhanpäiväisempään. Kukin toki priorisoi niin kuin haluaa, minä vain en ole kokenut siivousta kalliiksi.
En myöskään osannut ajatella, että ihmiset elävät kuin sikolätissä ja nakkaavat kaikki tavaransa lattioille. Meillä ei ainakaan siivota siivoojaa varten, he osaavat kyllä siirtää mahdolliset tiellä olevat esineet. Yleensä meillä ei tosin loju kamaa pitkin lattioita, joten ehkäpä siivooja sopii meille paremmin kuin sellaisille, jotka levittelevät kaiken ympäri kämppää.
Työn jälkeen olemme olleet erittäin tyytyväisiä: siistiä ja puhdasta on tullut joka kerta.
Ajattelen miehenä niin, että jos nainen kokisi maksamani siivouksen ongelmalliseksi, hän saisi siivota yksin. Minä en siivoa mutta palkkaan mielelläni siivoojan. Ellei se käy, nainen saa luututa yksin. Minusta on järjetöntä pakottaa mies siivoamaan vain siksi, että naisella on neuroottinen suhde siivoukseen ja hän haluaa olla kodin kuningatar.
[/quote] Valitettavasti rahalla saa laatua, eli jos joku haluaa halvalla hyvää, niin tuota saa. Kannattaa aina katsoa, että rahoilleen saa vastinetta, ammattitaitoa ja osaamista. 10 vuotta vanhallakaan koulutuksella ei tee enää mitään ellei sitä ole päivittänyt ja jos kotisiivousta tekevällä ei ole koulutusta tai innostusta asiaan, on tulos laskun maksajan oma häpeä.
Koska se tavaroiden laittaminen paikoilleen, likapyykin keruu, astioiden laittaminen koneeseen jne. on rasittavin osuus siivoamista (teki sen sitten aina heti käytettyään tavaroita tai kerralla) ja veikkaan, että tuosta suurimmassa osassa perheitä myös riidellään eniten, ei siitä imuroinnista, joka vie ehkä puoli tuntia viikossa, kun taas tuota raivaustyötä saa tehdä koko ajan tai olla koko ajan patistamassa lapsia korjaamaan jälkensä (vielä rasittavampaa kuin tehdä itse) jos haluaa, että he oppivat joskus tekemään niin oma-aloitteisesti.
Siivoojan palkkaaminen ei siis ratkaise varsinaista ongelmaa. Kaikista kotitöistä puhtaiden, esteettömien pintojen imurointi ja pyyhintä on minusta vähiten epämieluista. Tuota raivaamista ja järjestelyä inhoan ehdottomasti eniten enkä tunne ketään, joka pitäisi siitä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:11"]
[/quote] Valitettavasti rahalla saa laatua, eli jos joku haluaa halvalla hyvää, niin tuota saa. Kannattaa aina katsoa, että rahoilleen saa vastinetta, ammattitaitoa ja osaamista. 10 vuotta vanhallakaan koulutuksella ei tee enää mitään ellei sitä ole päivittänyt ja jos kotisiivousta tekevällä ei ole koulutusta tai innostusta asiaan, on tulos laskun maksajan oma häpeä.
[/quote]
Näin on. Onnekseni olen löytänyt erinomaisen siivousfirman, joka on kohtuuhintainen mutta siivoojat silti ripeitä ja ammattitaitoisia. Kokemus on ollut niin hyvä, että soisin muidenkin kokeilevan. En missään tapauksessa siivoaisi enää itse muuten kuin poikkeustilanteissa. Muut saavat toki raataa, jos periaatteesta tai omien neuroosien vuoksi välttämättä haluavat, mutta meidän perhe on jättänyt siivouselämän taakseen lopullisesti.
Siivoaminen ja järjestely ovat osa elämää. Missään elämän vaiheessa siivous ei ole ollut iso ongelma, vaikka asuinneliöitä oli enimmillään 250 ja kolme pientä lasta. Mihin ihmeen hyödylliseen käyttäisin siivoamisesta säästyvän ajan? Av-palstalleko?
Meillä siivous kuuluu koko perheelle ja sitä ei tehdä nokka rutussa. Siivous on vain yksi kotityö muitten joukossa. Elämää ei kannata turhaan hankaloittaa.
Meillä on neutraali suhde siivoamiseen. Tänään olen tehnyt pihahommia, pessyt pyykkiä ja tehnyt ruokaa, leiponut ja siivonnut aina jälkeni.
Parhaillaan lapset nukkuu, tiskikone jyllää ja teen välipalan. Keittiö on siisti. Imuroidaan illemmalla ja teen ruuan valmiiksi niin huomenna ollaan pitkään puistossa ja kämppä siisti.
Perjantai on siivouspäiväni. On ihana siivota ja saada koti siistiksi. Ylläpidämme järjestystä ja taas perjantaina jotain vähän extraa siivotaan: jääkappi, uunintakaa, vessat tietty jne.
En koe tarpeelliseksi siivoojaa. Kun palaan töihin niin tehdään kuten ennen eli se siivoaa joka näkee siivottavaa ja tekee. Lapset on aina siivonneet myös osansa.
Turhuutta minusta.
[/quote]
Juuri tuo on se syy miksen uskalla palkata ulkopuolista apua. Käytän wc:n pesuun omaa rättiä ja altaan pesuun toista. Siivooja varmaan huiskisi menemään yhdellä ja samalla - ja kenties pyyhittäisiin jopa pölyjä muilta pinnoilta. Vaihdettaisiinko vettä tarpeeksi usein, kun pestään lattioita?
Miten voisin olla varma, että tänne palkattu henkilö on motivoinut tekemään työnsä hyvin eikä ole sellainen, joka ei muuta työtä saa ja vitutuksissaan tekisi aiemmin mainittuja asioita. Sen lisäksi, mikä hyöty siivojasta on jos kaikkien pintojen pitää olla "tavarattomia". Ei ole sen jälkeen iso homma hoitaa itse siivousta loppuun.