Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Espoon Omnia hyvä ammattikoulu?

Vierailija
15.05.2014 |

Olen itse jo aikuisen iässä vailla ammattia. Olen lukion käynyt, mutta sen jälkeen ollut pätkätöissä, nyt vakituista työtä tehnyt 4 vuotta.

Sain esikoiseni jouluna, mikä herätti minut miettimään tulevaisuuttani uudelleen. En halua jämähtää nykyiseen työhöni, ala-arvostettuna ihmisten sylkykuppina minimipalkalla. Siispä hain kevään yhteishaussa Omniaan minua kiinnostaville aloille.

Olen nyt käynyt parissa pääsykokeissa ja sain ihan mukavan kuvan koulusta noin yleisesti, ainakin opettajat tuntuivat mukavilta.

Haluaisin tietää onko opetus laadukasta ja millainen yhteishenki koulussa on? Onko valmistuneita paikalla, tai opiskeleeko jonkun lapset tai tuttavat koulussa? Antakaapa mielipiteitä koulusta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensivaikutelma; hienot fasiliteetit, mutta muuten asiat ovat vähän  niin ja näin; alkajaisiksi tuli uhkailua, miten oppilaitoksesta saa potkut (tämä siis jo heti toisena opintopäivänä), sama teema jatkuu sekä verkko- että läsnäolokurssien alussa. Lähtökohtana on ilmeisesti olettama, että opiskelijat tekevät hommia vain opiskelupaikan menettämisen, rahoituksen korvausvaatimusten, tai tukien menettämisen uhan alla. Melko kyseenalainen menetelmä motivoimiseen. Sarkasmi ei sovellu myöskään opetusmenetelmäksi. Uhkailulla on usein taipumus olla laitonta.

Opintoja koskeviin kysymyksiin saa henkilökunnalta vastauksia heikosti, jos ollenkaan. Kysely herättää kiukkua, ja on jätetty kokonaan vastaamatta. (Kts. Ohmian teksti). Voin kuvitella että omissa asioissaan aktiivinen opiskelija saa "ikävän ihmisen" leiman - ja se sitten näkyy arvioinnissa, kohtelussa ja asioinnin vaikeuttamisessa yleensä.

Asiat hoidetaan "vähän sinnepäin". Kokemus on erikoinen ja poikkeava aiempiin opiskelukokemuksiini verrattuna. 

22/31 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut pelkkää hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensivaikutelma; hienot fasiliteetit, mutta muuten asiat ovat vähän  niin ja näin; alkajaisiksi tuli uhkailua, miten oppilaitoksesta saa potkut (tämä siis jo heti toisena opintopäivänä), sama teema jatkuu sekä verkko- että läsnäolokurssien alussa. Lähtökohtana on ilmeisesti olettama, että opiskelijat tekevät hommia vain opiskelupaikan menettämisen, rahoituksen korvausvaatimusten, tai tukien menettämisen uhan alla. Melko kyseenalainen menetelmä motivoimiseen. Sarkasmi ei sovellu myöskään opetusmenetelmäksi. Uhkailulla on usein taipumus olla laitonta.

Opintoja koskeviin kysymyksiin saa henkilökunnalta vastauksia heikosti, jos ollenkaan. Kysely herättää kiukkua, ja on jätetty kokonaan vastaamatta. (Kts. Ohmian teksti). Voin kuvitella että omissa asioissaan aktiivinen opiskelija saa "ikävän ihmisen" leiman - ja se sitten näkyy arvioinnissa, kohtelussa ja asioinnin vaikeuttamisessa yleensä.

Asiat hoidetaan "vähän sinnepäin". Kokemus on erikoinen ja poikkeava aiempiin opiskelukokemuksiini verrattuna. 

#täysin samaa mieltä

Vierailija
24/31 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti miten jollain on noin negatiiviset kokemukset kyseisestä koulusta, varmasti riippuu toimipisteestä sitten. Itselläni vaan hyvää sanottavaa, valmistunut sieltä 2018. Opettajat parhaimmat mitä ikinä ollut ja jos itseltä löytyy motivaatiota tehdä sekä kuunnella opetusta tunneilla niin kyllä opettajatkin sen huomioivat. Koulun tilat ainakin lakelan toimipisteessä mielestäni hyvät ja kouluruokalan ruokia on kyllä kova ikävä, super hyvää!

Vierailija
25/31 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen Lakelan toimipisteessä. Pidän siitä että koulussa on mahdollisuus tehä joustavasti tehtäviä ja jopa niin että on mahdollisuus valmistua nopeammin (itse en ole ryhmäopetuksessa läsnä vaan teen ammatillisia verkossa ja koulussa käyn yto-tunnit)

Myöskin mun opiskelun haasteisiin tartuttiin ja sain tarvitsemani tuen, eli tukiopetusta tiettyyn aineeseen, mahdollisuuden siirtyä toiseen luokkatilaan tarvittaessa tekemään tehtäviä tai kokeen erityisopettajan kera, ja lisäaikaa kokeen tekoon.

Ja ruoka kyseisessä oppilaitoksessa on erittäin hyvää!

Mulla on sen verran ikää ja kokemusta nii voin ihan suoraan sanoa et tää on paras koulu missä oon ikinä ollu.

Vierailija
26/31 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että ruoka oli hyvää ja massu tuli täyteen.

Vierailija
27/31 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M’amuja ja syrjäytyneitä, eikun vaan.

Vierailija
28/31 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ammatillinen koulutus on todellakin ajettu alas edellisen (KOK) opetusministerin kaudella. Opettajia ei kiinnosta mikään eikä kenenkään tekemiset ohjauksesta puhumattakaan. Tunteja ei ole vaikka lukkarissa olisi ja etenkään mitään opetusmateriaaleja ei ole eikä edes saa tietoa mistä niitä voisi hankkia tai mitä käyttää. Oppilaskirjo on hyvin värikäs, paljon myös kielitaidottomia ja aikuisia, joilla ei ole mitään pohjakoulutusta. Lisäksi työharjoittelussa (etenkin liiketalous Espoo) opiskelijoita käytetään lähinnä vessan siivoukseen ja vastaaviin tehtäviin ja mitään opastusta ei saa oppilaitoksen eikä kaupan puolesta. Käytös oppilaita, näitä orjatyöntekijöitä kohtaan on ala-arvoista.

Kaikkiaan todella sääli tämän alkuaan hyvän opinahjon, tulevien työllistäjien ja etenkin nuorten opisleijoiden suhteen.

Vierailija
29/31 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälinen 🧔🙈🙉

Vierailija
30/31 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohmia kirjoitti:

Ottavat opiskelijat sisään jee ja sit oot opetuksen suhteen omillas. Oma syy jos et opi. Sulle annetaan välineitä, mahdollisuus itseopiskeluun ja muutama sarkastinen kommentti. Vain näytöllä on merkitystä. Aika epämotivoiva oppimisilmapiiri.

Tämä on niin totta. Jos olet todellakin tullut oppimaan niin älä ainakaan puupuolelle mene. Jos sulla ei ole mitään kokemusta alasta niin olet aivan tuuliajolla. Mitään kannustusta, et saa mistään onnistumisesta. Kaikki pitää tajuta ihan yksin. Ne jotka jo osaavat saavat kyllä tukea ja opettajat tykkäävät heille jakaa ideoitaan. Itse, kun kerrot mistä oot kiinnostunut niin se lytätään samantien.

Toinen juttu myös millä voit saada jotain opetusta on opettajan mielistely. Sillä pääsee pitkälle ja sulla on ihan eri oikeudet kuten näillä alan jo osaavilla. Esim. jos haluat korjata/entisöidä jonkun oman kaapin tms. se ei kuulemma mahdu halliin....joten et saa sitä tuoda. Jos taasen kuulut tähän A-ryhmään sä saat tuoda ihan mitä vaan sinne ja korjailla. A-ryhmäläiset saavat tehdä omia juttujaan ihan rauhassa mm.omia asiakastöitä ja tienata samalla rahaa pelkällä raaka-aineen hinnalla.

B-ryhmään kuuluviin ei tuhlata aikaa vaikka pyytäisi opastusta aiheisiin joita itseä kiinnostaisi mutta.. odotahan, kun joku A-ryhmässä tästä vihjaakin niin johan ollaan opettamassa ja kannetaan kaikki tarvittava nenän eteen. Oma vastuuopettaja on sellainen, että hänen näkemyksensä on ainoa oikea.

Näin koronan aikana ei edes päästy mitään tekemään ja silti tylytetään, kun et oo tehnyt sun näyttöjä tms. Ne joilla on mm.omat tilat missä tehdä tietysti saavat ylistystä ja ovat opettajien silmissä niin ahkeria. Eipä vuokrayksiössä oikeen voi mitään tehdä.. Se ei opettajia kiinnosta! Ainoa opettaja joka saa multa täyden kiitoksen on Juhani. Vieläkin kyselee välillä miten jakselen vaikkei ole mun vastuuope. Muut opettajat toimivat mielivaltaisesti ja mun vastuuopettaja.. se on joka päivä erimieltä asioista. Aina, kun näenkin sen lähestyvän niin ahdistaa, kun tiedän sen kysyvän mitä mä teen. Vaikka oltaisiin sovittu jostain juuri edellispäivänä niin ei asia ole enää niin. Kerrankin oli sovittu tietyn tuotteen valmistus näyttöön. Olin tehnyt siihen osia koko päivän. Opettaja tuli mun luo ja kysyi, että mitä mä teen. Näytin ne paperit mitä oltiin juuri edellisviikolla käyty läpi ja sovittu, että sen teen. Opettaja vaan totesi, ettei se sovikaan. Mulla oli mennyt koko PÄIVÄ turhaan. Sitten piti alkaa miettimään jotain muuta.

Mulla on koko koulun aikana ollut 3 asiakastilausta. Yhtäkään en saanutkaan tehdä loppuun. Yhdestä olin saanut jo osan maksustakin. Hävetti selitellä, ettei onnistukaan ja maksoin koroilla takaisin. Näyttöihin toki vaaditaan AINA asiakastyö.. sekin millainen tuote pitää tehdä on tietysti kiinni siitä kuulutko A vai B porukkaan. A porukalle annetaan ihan opettajien omia tilauksia. B ryhmän pitää keksiä jostain asiakas.

A ryhmä kutsutaan myös erityistilaisuuksiin mm.opettajien saunailtoihin ym.

Olen itse aikuinen ihminen eikä mua ole ikinä lytätty näin kovasti missään työpaikallakaan. Jos uudessa työpaikassa, et jotain juttua tiedä se opetetaan sulle jotta homma toimii. Omnialla on ihan omat systeemit ketkä ovat oikeutettuja oppimaan ja ketkä eivät.

Ytot.. niistä en edes aloita. Aikuinen ihminen joutuu kertaamaan uudestaan peruskoulun juttuja. Asioita joita on jo käyttänyt monta kymmentä vuotta työelämässä. Muuten, et koulusta valmistu!!

Vierailija
31/31 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omnian oppilastyö ?

Maahanmuuttaja harjoittelija teki tahallisen kauneudenhoidon väärän työn.  Ei huomioinut toivomusta eikä tilattua työtä!  Puhui suomea, joten ymmärrystä oli.  Jutteli kavereidensa kanssa, miten tekee eläkeläisen hoidon.

Siis tahallinen FIASKO ja vahinkotyö.  Maahanmuuttajat eivät nähtävästi halua hoitaa vanhoja suomalaisia

millään tavalla. He tulevat tänne ilmaiseen ylläpitoon, ei työhön.

Lehdet ja tv  kirjoittavat nykyään vanhojen ja sairaiden vanhusten hoitajien laiminlyönneistä.

Ei hoideta lääkitystä, suljetaan puhelimet ja hälytyslaitteet, ei huomioida vanhusten huutoja.

Ne rahat joita maksetaan osaamattomille ulkomaisille hoitajille, pitää maksaa suomalaisille hoitajille,

jotta he jaksavat tehdä vanhusten hoitotyön. 

Tätä ei nyt ymmärretä,  ehkä sitten, kun nykyiset päättäjät tulevat vanhoiksi.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi