Jos kaupat ja kaikki palvelut siirtyvät internetiin niin miten ikäihmiset pystyvät hoitamaan asioita tulevaisuudessa?
Esim 20,40, 60 tai 80 vuoden päästä kun ikäihmisille ei ole enää kivijalkaliikkeitä ja konttoreita joita ovat lapsuudesta asti tottuneet käyttämään?
Kommentit (51)
Turha koronaa syyttää siitä että kaupat katoaa kivijalasta ja marketeista. Ihmiset eivät vain halua nykyään tuhlata aikaansa ruokakaupoissa ja kahviloissa sillä sitä aikaa tarvitaan yhä enemmän työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
84v mummo tilailee ihan iloisesti woltista. Vähän autoin alkuun ja näytin miten systeemi toimii ja nyt osaa käyttää itse.
Ja näitä mummoja on vähän. Oma äitini 78v opettelee, pankkikortin käyttöä jäätyään leskeksi.
Tämä ei kerro juurikaan vanhuudesta vaan siitä millaista elämää on aikaisemmin elänyt. Sairaudet tietysti erikseen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan verkkokauppa ei kannata kaupoille nyt ja tuskin tulevaisuudessakaan.
Varsinkin maaseudulla ja haha-asutus alueilla ruuan verkkokauppa on ratkaisu kaupan keskittymisen aiheuttamiin ongelmiin. Lähin ruokakauppa saattaa nimittäin olla joku jättimäinen hypermarketti kaupungissa ja maalta sinne ruokakauppaan on helposti monen tunnin ajomatka.
Muutaman kymmenen vuoden kuluttua älyrobotit hoitaa nettiasioinnin, ikäihmisen ei tarvitse itse osata.
Samanlaisia ne vanhukset on tulevaisuudessa kuin mitä nyt tai menneisuöyydessä. Yhtä seniilejä ja osaamattomia käyttämään nettiä ja älylaitteita. Miksikään ihmeessä uskotte että tämä asia olisi tulevaisuudessa jotenkin toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin. Kaikki pakotetaan nettiin vaikka ihmisille asioiden ja ostosten hoitaminen tietokoneella ja puhelimellasi on vaikeaa kun eivät ole sellaiseen oppineet ja tottuneet ja muutenkin uuden oppiminen on jo ikäihmisille vaikeeta? Mistä siis tavallisia peruspalveluja ikäihmisille esim vuonna 2080?
Jos on vanhus 2080 luvulla, niin on 2000-luvulla syntynyt ja nettiä käyttänyt lapsesta asti. Mun 20v lapsi hoitaa kaikki asiansa netissä
Kuten myös minä, ikää 60+ ja hoidan käytännössä kaiken mahdollisen netin kautta. Eniten ärsyttää, kun Suomi on toistaiseksi lähes kehitysmaa tietotekniikan hyödyntämisessä, eikä läheskään kaikkea voi tehdä netin kautta. Eestissäkin pystyy tekemään enemmän.
Siis, mitä et pysy tekemään netin kautta. Kerro muutamia esimerkkejä.
Ihan hyvin osaavat kun osaa 94vuotias mummonikin käyttää nettikauppoja, netflixiä ja vaikka mitä, on jopa tiktok.
Höpö, höpö ap. Me hoidamme kaiken mahdollisen tabletilla. Kauppakassitkin on tilattu kotiin jo 10 kuukautta Prismasta. Toimii täydellisesti olemme 72 ja 79v.
Kyllä nykyisistä 60-vuotiaista iso osa osaa käyttää nettiä, verkopankkia ja verkkokauppoja. Kyllä he varmasti osaavat tehdä sen vielä 20 vuoden päästäkin. Ja jos eivät nyt osaa niin korkea aika opetella. Nuoremmat aivan varmasti osaavat. Vaikea kuvitella 50-vuotiasta joka ei osaisi käyttää esim. verkkopankkia.
Tosin tätä on ennustettu satoja vuosia.