Jos kaupat ja kaikki palvelut siirtyvät internetiin niin miten ikäihmiset pystyvät hoitamaan asioita tulevaisuudessa?
Esim 20,40, 60 tai 80 vuoden päästä kun ikäihmisille ei ole enää kivijalkaliikkeitä ja konttoreita joita ovat lapsuudesta asti tottuneet käyttämään?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykypäivänä jossain joku pankki missä tuttu virkailija? Joskus 90-luvulla ehkä oli.
Edunvalvoja sitten hoitamaan, jos itse ei kykene.Lapset ja lapsenlapset ym. on nykyään niin kiireisiä että ei ne ehdi edunvalvojiksi. Yhteiskunnanko pitäisi kustantaa luotettavat edunvalvojat? Väestö ikääntyy .... tulee vielä monelle eteen se että pitää hoitaa vanhan isän/äitin jne .. asioita ... eipäs enää matkustella tuon tuostakin ulkomaille ja chillailla. Mennään samaan kuin ennen vanhaan; vanhukset asui siinä ihan vieressä ja niitä autettiin
Ihmisellä voi olla muitakin järjissään olevia tuttuja kuin lapset ja lapsenlapset. Ja jos ei ole, niin silloin ihan tosiaan hyvinvointivaltio sellaisen hankkii mikäli tarve vaatii. Edunvalvontaa voi tarvita muutenkin kuin nettiasioinnissa.
Kuulostat katkeralta, kenelläkään ei ole velvollisuutta käyttää elämäänsä vanhempien sukupolvien paimentamiseen, vaan matkailu ja chillailu on ihan sallittua. Olisi sinunkin kannattanut kokeilla, niin ei tarvitsisi olla naama näkkkärillä.
Vierailija kirjoitti:
No kuinka ikäihmiset tällä hetkellä hoitavat pankki- ja kauppa- ym asiansa? Harvalla nämä palvelut ovat nytkään edes kohtuullisen kävelymatkan päässä.
Minä olen hoitanut äitini kauppa-asioita. Äiti soittaa minulle kauppalistan ja minä teen tilauksen nettiin. Kunhan korona hellittää, hommataan minulle oikeudet äidin pankkiasioihin. Äidilläkin oli kauppa näköetäisyydellä, mutta menivät lopettamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ihan ihmeellisiä kuvitelmia vanhusten kyvyistä. Eivät ihmiset yhtäkkiä tyhmene, kun ikää tulee.
Ihmiset vanhenevat eri tavoin, jotkut opettelevat mielellään uutta ja toiset pitäytyvät mieluummin vanhassa.
Niin? Mutta jos puhutaan vanhuksista 40, 60 ja 80 vuoden päästä niin minä, parikymppinen koko elämäni tietokonetta ja alakouluikäisestä älypuhelinta käyttänyt olen vanhus. Ei minun tarvitse opetella uutta käyttääkseni nettiä.
Se että pitää opetella uutta joka paikassa lisääntyy ja kiihtyy koko ajan .. jatkossa työelämässä voi olla vain harvat huiput, samaten esim. osakemarkkinoilla voi toimia (kannattavasti) vain harvat huippu yksilöt jotka osaa lennosta koodata/parametroida hankkimiaan algoritmeja sikanopeasti ... suurin osa maksaa maltaita erilaisista palveluista ... esim. osakkeiden osto/myynti, tietokoneen asentaminen, digikuvien tallennus pilvipalveluun.... saatikka niiden pois saaminen sieltä, vakuutuksen ostaminen vaatii kalliiin erityispalvelun käyttöä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykypäivänä jossain joku pankki missä tuttu virkailija? Joskus 90-luvulla ehkä oli.
Edunvalvoja sitten hoitamaan, jos itse ei kykene.Lapset ja lapsenlapset ym. on nykyään niin kiireisiä että ei ne ehdi edunvalvojiksi. Yhteiskunnanko pitäisi kustantaa luotettavat edunvalvojat? Väestö ikääntyy .... tulee vielä monelle eteen se että pitää hoitaa vanhan isän/äitin jne .. asioita ... eipäs enää matkustella tuon tuostakin ulkomaille ja chillailla. Mennään samaan kuin ennen vanhaan; vanhukset asui siinä ihan vieressä ja niitä autettiin
Ei ne vanhukset halua muuttaa sinne, missä lapset asuvat. Ja ne lapsetkaan ei välttämättä asu kauaa samalla paikkakunnalla vaan muuttavat töiden perässä jopa ulkomaille. Haluaako vanhus muuttaa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin. Kaikki pakotetaan nettiin vaikka ihmisille asioiden ja ostosten hoitaminen tietokoneella ja puhelimellasi on vaikeaa kun eivät ole sellaiseen oppineet ja tottuneet ja muutenkin uuden oppiminen on jo ikäihmisille vaikeeta? Mistä siis tavallisia peruspalveluja ikäihmisille esim vuonna 2080?
V 2080 elävät vanhukset ovat synyneet v 2000 tai myöh.😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ihan ihmeellisiä kuvitelmia vanhusten kyvyistä. Eivät ihmiset yhtäkkiä tyhmene, kun ikää tulee.
Ihmiset vanhenevat eri tavoin, jotkut opettelevat mielellään uutta ja toiset pitäytyvät mieluummin vanhassa.
Niin? Mutta jos puhutaan vanhuksista 40, 60 ja 80 vuoden päästä niin minä, parikymppinen koko elämäni tietokonetta ja alakouluikäisestä älypuhelinta käyttänyt olen vanhus. Ei minun tarvitse opetella uutta käyttääkseni nettiä.
Se että pitää opetella uutta joka paikassa lisääntyy ja kiihtyy koko ajan .. jatkossa työelämässä voi olla vain harvat huiput, samaten esim. osakemarkkinoilla voi toimia (kannattavasti) vain harvat huippu yksilöt jotka osaa lennosta koodata/parametroida hankkimiaan algoritmeja sikanopeasti ... suurin osa maksaa maltaita erilaisista palveluista ... esim. osakkeiden osto/myynti, tietokoneen asentaminen, digikuvien tallennus pilvipalveluun.... saatikka niiden pois saaminen sieltä, vakuutuksen ostaminen vaatii kalliiin erityispalvelun käyttöä ...
Mitä enemmän on tarvetta tietyille palveluille, sitä enemmän tulee palveluntarjoajia, joten kustannukset pysyvät kurissa. Kartellit on edelleen kiellettyjä.
84v mummo tilailee ihan iloisesti woltista. Vähän autoin alkuun ja näytin miten systeemi toimii ja nyt osaa käyttää itse.
jatkossa tekoäly arvioi saatko vakuutusta, se miksi ja miten homma karahti että et saakkaan vakuutusta - se ei sinulle selviä; algoritmit on liikesalaisuus ja se miten laajaa tiedonhankintaverkostoa käytetään (jatkossa tod.näk. fb, apple, amazon,google hallitsee mm. pankki- ja vakuutus toimintaa globaalisti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on tarvetta tietyille palveluille, sitä enemmän tulee palveluntarjoajia, joten kustannukset pysyvät kurissa. Kartellit on edelleen kiellettyjä.
muutama iso firma (fb, google, amazon ..) hallitsee jatkossa kaikkea, ne ostaa muut pois markkinoilta, ei ne woltit, uberit ym. kauaa enää pörrää, amazon tms. ostaa ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin. Kaikki pakotetaan nettiin vaikka ihmisille asioiden ja ostosten hoitaminen tietokoneella ja puhelimellasi on vaikeaa kun eivät ole sellaiseen oppineet ja tottuneet ja muutenkin uuden oppiminen on jo ikäihmisille vaikeeta? Mistä siis tavallisia peruspalveluja ikäihmisille esim vuonna 2080?
Jos on vanhus 2080 luvulla, niin on 2000-luvulla syntynyt ja nettiä käyttänyt lapsesta asti. Mun 20v lapsi hoitaa kaikki asiansa netissä
Kuten myös minä, ikää 60+ ja hoidan käytännössä kaiken mahdollisen netin kautta. Eniten ärsyttää, kun Suomi on toistaiseksi lähes kehitysmaa tietotekniikan hyödyntämisessä, eikä läheskään kaikkea voi tehdä netin kautta. Eestissäkin pystyy tekemään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut, että kovat ajat on tiedossa esimerkiksi oman sukupolveni tyypeillä jos eivät ole sitä tyyppiä, että haluavat opetella uutta..
Mielellään lukisin ajatuksia niiltä, jotka alapeukuttivat tätä..mistä olette eri mieltä?
Mikä se sinun sukupolvesi on? Oletko nyt nuori aikuinen vai ovatko omat lapsesi jo kolmekymppisiä?
Olen nelikymppinen.
t: tuo aiemmin kommentoinut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aikaa menee eteenpäin niin vanhuksetkin pysyvät samanlaisina toimintarajoitteisina ja vanhoillisina vuodesta toiseen. Se että palvelun saa tiskiltä oikealta ihmiseltä on heille tuttua ja turvallista.
Luultavasti elämä helpottuu siltäosin, ettei tarvitse raahata tavaroita selkä vääränä kivijalasta. Tavarat ja ruuan saa kätevästi kotiovelle, toimii jo nyt, mutta on tulevaisuudessa uusi normaali. Moni muukin juttu toimii kotisoffalta käsin nykyistä paremmin ja laajemmin.
Enemmin olen huolissani niistä ihmisistä, jotka ovat digimaailman vallassa eläneet.
Kun aurinkomyrsky tuhoaa koko digimaailman, niin miten he selviytyvä oikeasta elämästä. T. Kaikki taidot osaava tutkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta näkö huononee, sormi vapisee, oppimiskyky hidastuu, jos kehitys kulkee sellaista vauhtia kuin naapurini 102v elinaikana, joka kertoili vasta kylän ensimmäisestä autosta, jonka kyytiin itsekin pääsi.
Kyllä vielä on monta ikäluokkaa, jotka eivät ole elinikäistä oppimista sisäistäneet.No kuule kun näkövammaisillekin on jo vuosikaudet ollut netin selaamiseen tarvittavat välineet käytössä. Ei se netistä ostaminen mitään rakettitiedettä ole, jos on siihen tottunut. Vai kuvitteletko, että samat ihmiset ovat vanhuksia 20 vuoden päästäkin, ja sinä itse esim. et vanhene ollenkaan?
No kuule, luuletko, että se netistä ostaminen on 20v-50v päästä samanlaista kuin nyt? Epäilen. Lisäksi vanhusten määrä ja dementoivat sairaudet lisääntyvät, joka johtaa siihen että yhä useampi vähän höppänä ja hidastunut asuu yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
84v mummo tilailee ihan iloisesti woltista. Vähän autoin alkuun ja näytin miten systeemi toimii ja nyt osaa käyttää itse.
Ja näitä mummoja on vähän. Oma äitini 78v opettelee, pankkikortin käyttöä jäätyään leskeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aikaa menee eteenpäin niin vanhuksetkin pysyvät samanlaisina toimintarajoitteisina ja vanhoillisina vuodesta toiseen. Se että palvelun saa tiskiltä oikealta ihmiseltä on heille tuttua ja turvallista.
Mietippäs nyt uudestaan. Vuonna 2080 elävät vanhukset on niitä tällä hetkellä nuoria. Heille asioiden tilaaminen netistä on yhtä selkärangassa kuin nykyisille vanhuksille se kasvokkain asiointi.
Viimeistään 40 vuoden kuluttua maapallo on jo tuhoutunut. Kiitos ihmisten ahneuden ja tyhmyyden.
Ruoan verkkokauppa ei kannata kaupoille nyt ja tuskin tulevaisuudessakaan.
Koronan takia, kun on kaupoissakäynti vähentynyt enkä tee nettiostoksia, olen huomannut kuinka vähän sitä oikeastaan elämiseen tarvitsee.