Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaupat ja kaikki palvelut siirtyvät internetiin niin miten ikäihmiset pystyvät hoitamaan asioita tulevaisuudessa?

Vierailija
20.12.2020 |

Esim 20,40, 60 tai 80 vuoden päästä kun ikäihmisille ei ole enää kivijalkaliikkeitä ja konttoreita joita ovat lapsuudesta asti tottuneet käyttämään?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minäkin. Kaikki pakotetaan nettiin vaikka ihmisille asioiden ja ostosten hoitaminen tietokoneella ja puhelimellasi on vaikeaa kun eivät ole sellaiseen oppineet ja tottuneet ja muutenkin uuden oppiminen on jo ikäihmisille vaikeeta? Mistä siis tavallisia peruspalveluja ikäihmisille esim vuonna 2080?

Vierailija
2/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten me siellä vanhainkodissa huudetaan dementoituneena, että missä se oma iPhone on, kun ei osata olla ilman. Snäppäillään ja yritetään päästä Facebookiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tarkotat ? nettiä käytetty 90 luvulta asti, on siinä ollu aikaa opetella.

Vierailija
4/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden ikäihmisiä ovat nykyiset nuoret aikuiset ja lapset. He ovat verkkonatiiveja. Eivät tarvitse kivijalkakauppoja ja hoitavat asiansa verkossa ihan täysin.

Vierailija
5/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin minäkin. Kaikki pakotetaan nettiin vaikka ihmisille asioiden ja ostosten hoitaminen tietokoneella ja puhelimellasi on vaikeaa kun eivät ole sellaiseen oppineet ja tottuneet ja muutenkin uuden oppiminen on jo ikäihmisille vaikeeta? Mistä siis tavallisia peruspalveluja ikäihmisille esim vuonna 2080?

Jos on vanhus 2080 luvulla, niin on 2000-luvulla syntynyt ja nettiä käyttänyt lapsesta asti. Mun 20v lapsi hoitaa kaikki asiansa netissä

Vierailija
6/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut, että kovat ajat on tiedossa esimerkiksi oman sukupolveni tyypeillä jos eivät ole sitä tyyppiä, että haluavat opetella uutta..

Vierailija
7/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisetkin ikäihmiset osaavat käyttää nettiä jos vain ovat halunneet. Toki vielä on hengissä niitä vanhoja jääriä jotka eivät halunneet telkkariinsa edes dikipoksia vaan ovat mieluummin ilman ja käyttävät kuvaputkitöllöään enää kukkapöytänä.

Vierailija
8/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihan ihmeellisiä kuvitelmia vanhusten kyvyistä. Eivät ihmiset yhtäkkiä tyhmene, kun ikää tulee. 

Vierailija
9/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pääsi liikkumaan, mutta esim. näkö oli heikentynyt niin paljon että ruudulta olisi ollut hyvin vaikeata hoitaa asioita niin siellä pankkikonttorissa asiat hoitui tuttujen pankkitoimihenkilöiden kanssa puhumalla jne...

Ei meidän netti teknikka niin hienoa ja toimivaa ole ... ihminen asiakaspalvelijana tietyissä tilanteissa vaan on parempi/turvallisempi

Vierailija
10/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ajatellut, että kovat ajat on tiedossa esimerkiksi oman sukupolveni tyypeillä jos eivät ole sitä tyyppiä, että haluavat opetella uutta..

Mielellään lukisin ajatuksia niiltä, jotka alapeukuttivat tätä..mistä olette eri mieltä?

Vierailija
11/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on ihan ihmeellisiä kuvitelmia vanhusten kyvyistä. Eivät ihmiset yhtäkkiä tyhmene, kun ikää tulee. 

Mutta näkö huononee, sormi vapisee, oppimiskyky hidastuu, jos kehitys kulkee sellaista vauhtia kuin naapurini 102v elinaikana, joka kertoili vasta kylän ensimmäisestä autosta, jonka kyytiin itsekin pääsi.

Kyllä vielä on monta ikäluokkaa, jotka eivät ole elinikäistä oppimista sisäistäneet.

Vierailija
12/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vanhenevat eri tavoin, jotkut opettelevat mielellään uutta ja toiset pitäytyvät mieluummin vanhassa.

Vierailija
13/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielellään lukisin ajatuksia niiltä, jotka alapeukuttivat tätä..mistä olette eri mieltä?

Mikä se sinun sukupolvesi on? Oletko nyt nuori aikuinen vai ovatko omat lapsesi jo kolmekymppisiä?

Vierailija
14/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näkö huononee, sormi vapisee, oppimiskyky hidastuu, jos kehitys kulkee sellaista vauhtia kuin naapurini 102v elinaikana, joka kertoili vasta kylän ensimmäisestä autosta, jonka kyytiin itsekin pääsi.

Kyllä vielä on monta ikäluokkaa, jotka eivät ole elinikäistä oppimista sisäistäneet.

No kuule kun näkövammaisillekin on jo vuosikaudet ollut netin selaamiseen tarvittavat välineet käytössä. Ei se netistä ostaminen mitään rakettitiedettä ole, jos on siihen tottunut. Vai kuvitteletko, että samat ihmiset ovat vanhuksia 20 vuoden päästäkin, ja sinä itse esim. et vanhene ollenkaan?

Vierailija
15/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunta+yritykset säästövimmassa meillä vie palveluja verkkoon .... pitäisi olla sen verkon lisäksi asiakaspalvelupisteitä joissa voisi hoitaa kela,teleoperaattori,sähkö,pankki,vakuutus,verottaja jne asioita;  kyseisen kustannukset maksaisi yhteiskunta ja yritykset

Vierailija
16/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nykypäivänä jossain joku pankki missä tuttu virkailija? Joskus 90-luvulla ehkä oli.

Edunvalvoja sitten hoitamaan, jos itse ei kykene.

Vierailija
17/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vanhenevat eri tavoin, jotkut opettelevat mielellään uutta ja toiset pitäytyvät mieluummin vanhassa.

Jep. Ei kaikki nuoretkaan ole mitään uuden oppimis hirmuja, se että osaa laittaa johonkin tiktokiin jotain ei ole mitään diginatiivi osaamista

Vierailija
18/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka ikäihmiset tällä hetkellä hoitavat pankki- ja kauppa- ym asiansa? Harvalla nämä palvelut ovat nytkään edes kohtuullisen kävelymatkan päässä.

Vierailija
19/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko nykypäivänä jossain joku pankki missä tuttu virkailija? Joskus 90-luvulla ehkä oli.

Edunvalvoja sitten hoitamaan, jos itse ei kykene.

Lapset ja lapsenlapset ym. on nykyään niin kiireisiä että ei ne ehdi edunvalvojiksi. Yhteiskunnanko pitäisi kustantaa luotettavat edunvalvojat? Väestö ikääntyy .... tulee vielä monelle eteen se että pitää hoitaa vanhan isän/äitin jne .. asioita ... eipäs enää matkustella tuon tuostakin ulkomaille ja chillailla. Mennään samaan kuin ennen vanhaan; vanhukset asui siinä ihan vieressä ja niitä autettiin

Vierailija
20/51 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mutta jos puhutaan vanhuksista 40, 60 ja 80 vuoden päästä niin minä, parikymppinen koko elämäni tietokonetta ja alakouluikäisestä älypuhelinta käyttänyt olen vanhus. Ei minun tarvitse opetella uutta käyttääkseni nettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän