Pieni häät ja vauva, onnistuuko mitenkään? HELP?!
Meillä on häät ensi kesänä 7.7 ja kirkko varattu jo iät ja ajat sitten, samoin juhlatila, pitopalvelu, kuvaukset, kampaukset, orkesteri, toinen musiikkiesitys, auto, hääsviitti ja paljon paljon muutakin.. Häitä on suunniteltu kauan ja etenkin tuon suositun päivän takia on pitänyt olla asialla.
Nyt sitten lipsahti niin että ovulaatio oli toissa viikolla ja ehkäisy petti ja nyt sitten kuvittelen olevani raskaana, en ole vielä testannut eikä menkat olekaan vielä myöhässä. Laskeskelin tuossa että vauva syntyisi huhtikuun alussa lasketun ajan mukaan eli olisi vain 3kk ikäinen häiden aikaan. Vauva tietenkin on tervetullut jos tulee, mutta onnistuuko häiden pitäminen mitenkään niin pienen kanssa vai pitäisikö perua koko häät?? Harmittaa kyllä sekin, kun tosiaan suunnittelut on niin pitkällä ja varaukset tehty (lapsi tosin paljon tärkeämpi).. Tarkoitus on siis pitää suht. suuret häät (isot tilat jne varattu)..
Mielipiteitä kyselen teiltä joilla lapsia on.. Nyt siis olisi esikoinen tulossa..
Kommentit (11)
siellähän on paljon sukulaisia pitelemässä vauvaa.
Morsian voi käväistä imettämässä vauvaa välillä tai pullostakin antaa jos kriittisellä hetkellä iskee nälkä :) Vaunut hääpaikalle ku noin pieni nukkuu vielä paljon.
Ja muutenkin vauva kyllä todella pieni, kiinni sinussa luultavammin kaiken sen aikaa mitä hereillä.
Raskastavarmasti hääpäivä muutenkin , mutta vauvan kanssa paaaaljon raskaampaa.
Harvemmin noin pieni vauva osaa olla äidissä kiinni, toki niitäkin vauvoja on mutta yleensä tuossa iässä kelpaa kenen vaan syli :))
mutta pieni vauva vie niin paljon energiaa, että häät kannattaa sitten järjestää sillä asenteella, ettei kaikkea tosiaan ehdi itse valmistamaan ja valvomaan. Lapsen tulon jälkeen vauva vie niin paljon energiaa uudelta äidiltä, että sellaiset juhlat kuten häät saattavat siinä vaiheessa menettää merkitystään tai tuntua huomattavasti vähäpätöisemmältä asialta kuin ennen lasta. Tämä on siis tietenkin vain oma mielipiteeni.
Itse menin kesällä naimisiin ja meillä lapsia oli jo kaksi siinä vaiheessa. 10kk ikäinen ja reilu 2v. Meillä oli tässä elämäntilanteessa tärkeintä vain mennä naimisiin ja järjestimme vain pienet häät, joissa oli mielestäni jo ihan liikakin kahden pienen lapsen äidille tekemistä.
Sukulaiseni (lapseton) menee myös kohta naimisiin ja pakko sanoa, että välillä huvittaa hänen puolestaan, kun hän ei tosiaan ymmärrä elämäntilanteidemme erilaisuutta. Eli itse en jaksaisi enää hääjärjestelyistä hössöttää, kun minulla on jo nuo pienet tenavat. Eli aikaa ei tosiaan ole tai sitten pienen lapsen äidillä kiristyy pinna, jos joutuu miettimään jotain niin anteeksi vain, mutta mielestäni hölmöä, kuten hääkarkkirasioita tai servettien väriä.
Oli miten vain, niin onnea mahdolliseen lapsen odotukseen tai hääjärjetelyihin. Muista, että kyseessä on kuitenkin vain yksi päivä ja se loppuelämän sitoumus on tärkeämpi eli säästä voimiasi.
se oli meidän esikoinen ja kivasti kaikki sujui kun oli etukäteen suunnitellut kaiken. Mulla oli 1 vastuullinen henkilö, jonka hoidossa vauva oli ko. päivän ja yön. Tietysti helpotti se että olin siirtynyt osittaisimettäjäksi ja vaaville kelpasi pullo, mutta ei se imetyskaan asiaa olisi mahdottomaksi tehnyt.
Mä kyllä jaksoin näpertää hääkarkitkin ystävien avustuksella. Kuten jo kerroitkin teillä on jo melkein kaikki valmiina.
Häät onnistui todella hyvin, eikä stressiä lisännyt lapsi. Tosin meillä oli juhlissa tavallista vähemmän mietittyä minuuttiaikataulua ja ohjelmaa. Suunnitelmat tehtiin 9-12 kk ennen, toteutus aloitettiin vasta lapsen syntymän jälkeen. Ainoastaan se jäi tavallaan harmituksena mieleeni, että koin olleeni paljon poissa juhlavieraiden luota imettämisen yms. vuoksi, enkä näin ollen ehtinyt jututtaa kaikkia vieraita (n. 150).
kun kirkosta tuli se ilmoitus mihin täytetään lapsen nimi, niin siinä luki että AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SYNTYNYT. Mietin että olisiko pitänyt mennä maistraatissa vihille etukäteen ja pitää sitten suunniteltuna hääpäivänä toiset häät kirkossa ja juhlat sukulaisille.
Vauvaa oli koko ajan hoitamassa joku läheinen, jottei vanhempien tarvinnut huolehtia vauvasta sen kummemmin vaan saivat keskittyä juhlaan. Lapsella sattui olemaan hyvä päivä, eikä häirinnyt pienellä itkulla vieraita tai häitä. Sai muuten upeat hääkuvat, kun esikoinen on kuvissa mukana :)
Suunnittele vain häitäisi, kyllä ne hyvin menee mikäli olet raskaana. Kun vain saat lapsellesi hoitajan, ettei tarvitse kirkossakaan lasta pitää sinun sylissäsi :)
Eiköhän häät pidetä vaikka vauva tulisikin, minä kun en muutenkaan ole mikään tarkka että kaiken pitäisi olla täydellistä vaan häistä tulee muutenkin suhteellisen vaatimattomat..
Nyt vaan sitten jännäillään alkaako ne menkat vai ei :)
Ap
meni todella hyvin. Pukuun mahduin jo kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen (oih,niitä aikoja) ja jaksoin todella hyvin. Meillä oli ' ihan oikeat häät' , vieraita n. 60. Vauva oli onneksi helppo ja tyytväinen, minä järjestin melkein kokonaan itse koko homman sen viiden viikon aikana mikä synnytyksen jä häiden välillä oli.
Jälkeenpäin mietin kyllä että mitenhän se oikein onnistui!
Onnea, pysykää suunnitelmissa!
Onnea!