Suomalaiset ruokakusetukset, listataan!
Kaikki tietävät että Suomen suosituin ruisleipä on puoliksi vehnää, mutta listataanpa nyt kunnolla ja tarkasti kotimaisia ruokakusetuksia. Onko tuote myyty ensin tietynlaisena mutta sitten vaivihkaa vaihdettu reseptiä? Kerro se tässä ketjussa! Toimittajat, jotka seuraavat palstaa: koska teette aiheesta jutun? Suomalaiset hinnat ja etenkin ruoan hinta-laatusuhde ovat usein aivan luokattomia.
1. Hesburger
"100% kotimaista naudanlihaa" -> "100% naudanlihaa".
Kotimaisuutta valttina käyttänyt ja sillä kannatuksensa rakentanut yritys floppasi ja väitti, ettei Suomesta saa tarpeeksi naudanlihaa heidän tarpeisiinsa. Hinnat ovat nousseet pikkuhiljaa, kuten myös tanskalaisen naudanlihan käyttö. Tanska on sivistysmaa, mutta usein pelkkä läpikulkupiste tuotteille (kuten Hollantikin); todellinen alkuperä lihalla on usein Puolassa tai muualla Baltiassa.
2. Pullava
"Voilla leivottu" -> "Suomessa leivottu"
Suomen suosituimpiin ja laadukkaampiin valmispitkoihin kuulunut Pullava ampui itseään jalkaan ja vaihtoi voin RYPSIÖLJYYN. Muistatteko sen pehmeän rakenteen ja maun? Niitä ei ole enää olemassakaan. Tilalla on tuoreenakin vanhentuneelta vaikuttava, ylihintainen pitko jonka jälkimaku on suorastaan kemiallinen ja pistävä.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:56"]Sitä saa mitä tilaa, miksi joku ostaa valmisruokia, jogurtteja ym. teollista ruokaa, Sehän on selvää että ne tehdään halvoista ja vähistä raaka-aineista koska ne ovat niin halpoja. Poimikaa itse marjat ja sekoittakaa itse maustamattomaan jogurttiin niin tiedätte mitä syötte samoin lihapullat jauhelihasta niin ovat sitten lihaullia eikä jauho- lisäainepullia.
[/quote]
Samantien kaikille oma lehmä ja possu, miksi käsket ostamaan valmista maustamatonta jogurtia kun sen voi hapattaa ihan itse, itse lypsetystä maidosta..... Vai haetaanko me kuitenkin ruoka kaupasta, kun töissäkin pitäisi lypsyhommien välissä ehtiä käydä. Jos kaupassa purkissa lukee jogurtti, sen pitäisi olla jogurttia eikä vettä ja perunajauhoa.
"Suomalainen ruoka on puhdasta" ,ilman maataloustukiaisia maatalous loppuu Suomesta. Tässäpä pari aluksi.
Mitä tekemistä ruualla ja kusella on toistensa kanssa? Yritä nyt käyttää sentään sivistynyttä kieltä.
Aino-jäätelöt!!!!!!!!! Niissä on eka valmistusaine rasvaton maito, kermajäätelössä?? Just syön tässä tollasta pikaria, tässä on kolmea eri sakeuttamisainettakin!
Kaikki "ruisleivät", joita mainostetaan sillä että 100% viljasta on ruista, kun koko leivästä kuitenkin 50% on vehnägluteenia, jota ei siis lasketa viljaksi.
Mikä tahansa perusjogurtti....ingmanin taisi olla viimeisin mistä pongasin valmistusaineluettelosta toisena veden....Siis vettä, sakeutusaineita ja aromeja! Kun pitäisi olla rasvainen maito ja hapate, mausteena aitoja marjoja..
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:40"]
Mitä tekemistä ruualla ja kusella on toistensa kanssa? Yritä nyt käyttää sentään sivistynyttä kieltä.
[/quote]
Toimittaja on vihainen, kun ei voi copypasteta juttua suoraan sellaisenaan eteenpäin omalla nimellään :DDDDDDDDDDDD.
Valion Arki-maitojuoma. Tarviiko edes perustella?
JAa mä ihmettelinkin, miksi pullava oli mautonta ja kuivakkaa. En osta sitä enää.
Turun Sinapista pitäisi vaatia muuttamaan nimi, pitäisi olla laki joka kieltää paikkakunnan nimen käytön, ellei valmistuspaikka ole todella ko. paikkakunta.
Ravintoloissa kana muuttuu kukoksi ja nauta häräksi :)
Vauvansose nimeltään "Mangoyllätys". Yllätykseksi osoittautui se, että tuote oli lähes kokonaan omenasosetta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:51"]JAa mä ihmettelinkin, miksi pullava oli mautonta ja kuivakkaa. En osta sitä enää.
Turun Sinapista pitäisi vaatia muuttamaan nimi, pitäisi olla laki joka kieltää paikkakunnan nimen käytön, ellei valmistuspaikka ole todella ko. paikkakunta.
[/quote]
Eikö sellainen ole, joku EU-direktiivi ihan?
Eikös se joku Via-valmisruokasarja ollut sellainen, jossa vaihtui resepti tai valmistusmaa alun hypetyksen jälkeen melko nopeasti? En nyt muista tarkkaan.
Mulla on tuosta Pullavasta tullut viime aikoina närästystä, oiskohan tuo öljy syypää?
Kissan halparuuat, Latzit jne. Syöttäisittekö kissallenne märkäruokaa, jossa on puolet vettä ja lihapitoisuus 4%? Niimpä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:55"]
Vauvansose nimeltään "Mangoyllätys". Yllätykseksi osoittautui se, että tuote oli lähes kokonaan omenasosetta.
[/quote]
TÄMÄ. Ostat mansikkasosetta, siinä on omenaa. Puolukkasose- omenaa. Banaanisose- omenaa. Mikä tahansa marjasose paitsi puhdas mustikka- omenaa. Halpa jatkeaine, nääs!
Valion persikka&kookos -jugurtti. Kookosta peräti 0.5% kookosjauheen muodossa. Voi luoja. Persikkaa sentään "huikeat" 5%.
Kaikki siiderit. "Mansikka-limesiideri"=mansikan ja limen makuinen omenasiideri. Sama homma lähes kaikissa lasten hedelmäsoseissa. Voissa olen kans usein huomannut että "vaikkei niissä ole vettä" niin silti kummasti roiskuu paistinpannulla. En muista minkä merkkistä voita käytin silloin. Musta kans vauvojen valmis ruuat on huijausta, vaikkei niistä tosin muuta ole väitettykään mutta nehän ovat käytännösssä vettä ja maissitärkkelystä ja sitten muutama pala lihaa ja kasviksia sielä täälä, älkää ihmiset missään nimessä käyttäkö niitä.
Monet valmisruuat. Luodaan mielikuvia äitien tekemästä ruuasta ja huippukokit mainostavat suunnitelleensa ja lopputuloksessa on broilerin nahkaa, jauhettuja sain aivoja sekä vielä epämääräisemmin lihaksi luokiteltavia ainesosia. Kenen äiti kokkaa tuollaisista aineksista?
Mikä on se "Suomen suosituin ruisleipä, joka on puoliksi vehnää"? Tutkin juuri Vaasan Ruispalojen tuoteselosteen, ja ainakin siinä viljasta 72 % on ruista. Venhägluteenia ko. leivässä on taas vähemmän kuin hiivaa, joten vaikka sitä ei laskettaisikaan viljoihin mukaan, niin sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Nosto!