Suomalaiset ruokakusetukset, listataan!
Kaikki tietävät että Suomen suosituin ruisleipä on puoliksi vehnää, mutta listataanpa nyt kunnolla ja tarkasti kotimaisia ruokakusetuksia. Onko tuote myyty ensin tietynlaisena mutta sitten vaivihkaa vaihdettu reseptiä? Kerro se tässä ketjussa! Toimittajat, jotka seuraavat palstaa: koska teette aiheesta jutun? Suomalaiset hinnat ja etenkin ruoan hinta-laatusuhde ovat usein aivan luokattomia.
1. Hesburger
"100% kotimaista naudanlihaa" -> "100% naudanlihaa".
Kotimaisuutta valttina käyttänyt ja sillä kannatuksensa rakentanut yritys floppasi ja väitti, ettei Suomesta saa tarpeeksi naudanlihaa heidän tarpeisiinsa. Hinnat ovat nousseet pikkuhiljaa, kuten myös tanskalaisen naudanlihan käyttö. Tanska on sivistysmaa, mutta usein pelkkä läpikulkupiste tuotteille (kuten Hollantikin); todellinen alkuperä lihalla on usein Puolassa tai muualla Baltiassa.
2. Pullava
"Voilla leivottu" -> "Suomessa leivottu"
Suomen suosituimpiin ja laadukkaampiin valmispitkoihin kuulunut Pullava ampui itseään jalkaan ja vaihtoi voin RYPSIÖLJYYN. Muistatteko sen pehmeän rakenteen ja maun? Niitä ei ole enää olemassakaan. Tilalla on tuoreenakin vanhentuneelta vaikuttava, ylihintainen pitko jonka jälkimaku on suorastaan kemiallinen ja pistävä.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:12"]Mikä on se "Suomen suosituin ruisleipä, joka on puoliksi vehnää"? Tutkin juuri Vaasan Ruispalojen tuoteselosteen, ja ainakin siinä viljasta 72 % on ruista. Venhägluteenia ko. leivässä on taas vähemmän kuin hiivaa, joten vaikka sitä ei laskettaisikaan viljoihin mukaan, niin sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
[/quote]
No sen viesti kirjoittaja vähän liioitteli että puolet olisi, mutta kyl mä olen sitä mieltä että vain leipä jossa on 100% ruista on ruisleipää. Vaasan ruispalat on sekaleipää
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:04"]
Kaikki siiderit. "Mansikka-limesiideri"=mansikan ja limen makuinen omenasiideri. Sama homma lähes kaikissa lasten hedelmäsoseissa. Voissa olen kans usein huomannut että "vaikkei niissä ole vettä" niin silti kummasti roiskuu paistinpannulla. En muista minkä merkkistä voita käytin silloin. Musta kans vauvojen valmis ruuat on huijausta, vaikkei niistä tosin muuta ole väitettykään mutta nehän ovat käytännösssä vettä ja maissitärkkelystä ja sitten muutama pala lihaa ja kasviksia sielä täälä, älkää ihmiset missään nimessä käyttäkö niitä.
[/quote]
Tuota niin... Voissa nimenomaan on vettä, ihan luonnostaan...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:10"]
Monet valmisruuat. Luodaan mielikuvia äitien tekemästä ruuasta ja huippukokit mainostavat suunnitelleensa ja lopputuloksessa on broilerin nahkaa, jauhettuja sain aivoja sekä vielä epämääräisemmin lihaksi luokiteltavia ainesosia. Kenen äiti kokkaa tuollaisista aineksista?
[/quote]
Pakko tuottaa sulle pettymys, mutta Suomessa aivot menee eläinten rehujen raaka-aineeksi.
Etkö sä sitten syö broilerin nahkaa kun paistat koipia? Meillä syödään.
Elovena välipalakeksi Voimakaura. Aluksi oli tosi hyvää semmonen leseinen(?) ja rapea. Sitten "uusittu resepti" ja ihme mössöä, ei yhtään samanlaista. :(
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:54"]
Ravintoloissa kana muuttuu kukoksi ja nauta häräksi :)
[/quote]
Kaikki kaupassa myytävä kana on tehty uroskanoista eli kukoista. Ja härkä on kuohittu sonni. Kaikki paistit ja muut paremmat osat on sonneista, tiiä sit onko jauhelihassa vanhoja lypsylehmiä.
Kaikki kaupassa myytävä kana on tehty uroskanoista eli kukoista.
Ei kai ihan näin.
On munijakanoja ja lihakanoja eli broilereita. Munijat tekee vain munia, niitä ei syödä. Broilerit taas eivät muni.
Ei olisi taloudellista broilerinkasvatusta hävittää kaikkia naaraspuolisia broilereita. Kyllä broileri lautasellasi voi olla kukko tai kana, mutta munijakana se ei ole.
Sitä saa mitä tilaa, miksi joku ostaa valmisruokia, jogurtteja ym. teollista ruokaa, Sehän on selvää että ne tehdään halvoista ja vähistä raaka-aineista koska ne ovat niin halpoja. Poimikaa itse marjat ja sekoittakaa itse maustamattomaan jogurttiin niin tiedätte mitä syötte samoin lihapullat jauhelihasta niin ovat sitten lihaullia eikä jauho- lisäainepullia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:56"]Sitä saa mitä tilaa, miksi joku ostaa valmisruokia, jogurtteja ym. teollista ruokaa, Sehän on selvää että ne tehdään halvoista ja vähistä raaka-aineista koska ne ovat niin halpoja. Poimikaa itse marjat ja sekoittakaa itse maustamattomaan jogurttiin niin tiedätte mitä syötte samoin lihapullat jauhelihasta niin ovat sitten lihaullia eikä jauho- lisäainepullia.
[/quote]
ehkä pointti ei ollut tässä vaan mahtipontisessa ja harhaanjohtavassa mainonnassa ja vääriem mielikuvien luomisessa. Täysruisleipä ei sitä ole vaikka kyljessä lukee. Kookosjugurtti ei kookosta ole nähnytkään jne.
Sian aivoja siis, kiitos vain autocorrect :)