Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryyppyputki takana ja nyt raskaana 14 viikolla :(

Vierailija
14.05.2014 |

Taustalla opiskelijapääsiäinen ja -vappu. Lisäksi viime viikonloppuna kosteat bileet. En tiedä, pitäiskö ihan suosiolla hakea keskeytystä. Eilen tein raskaustestin ja se oli positiivinen. Soitin neuvolaan ja katsottiin ultralla eli olen raskaana! Laskujen mukaan jo 14. viikko menossa. Itku meinasi päästä :( :( :(.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama! Aion jatkaa raskautta riskeistä huolimatta.Olen ymmärtänyt että sitä alkoholia täytyy ottaa runsaasti ja koko raskauden ajan, jotta kehityshäiriöitä tulisi.Joku voi korjata, jos on olemassa jotain parempaa faktaa.

Vierailija
2/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:04"]

Mulla sama! Aion jatkaa raskautta riskeistä huolimatta.Olen ymmärtänyt että sitä alkoholia täytyy ottaa runsaasti ja koko raskauden ajan, jotta kehityshäiriöitä tulisi.Joku voi korjata, jos on olemassa jotain parempaa faktaa.

[/quote]

Turvallista rajaa alkoholin käytölle ei ole. Sikiön alkoholipitoisuus nousee juodessa suuremmaksi kuin äidin veren alkoholipitoisuus. Ainoa keino turvata sikiön kehitys on olla juomatta. Kaikkein vakavimmat kehityshäiriöt syntyvät ensimmäisellä kolmanneksella, mutta senkin jälkeen voi tulla älyllisiä ja muita kehityshäiriöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella meinasit keskeytystä hakea?

Vierailija
4/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella meinasit keskeytystä hakea?

Vierailija
5/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö raskauttaus aiemmin huomannut? Oot ollut yli 3kk raskaana.

Vierailija
6/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet jo aiheuttanut pysyviä kehitysvaurioita sikiölle itsekkäällä toiminnallas, sietäisit hävetä, mietippä kannattaako sun edes lasta hommata, kun menee alkoholi sen edelle, hoida ensiksi itses raittiiksi ja harkitse sitten teetkö lapsen vai et.

Vierailija
7/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:28"]

Luultavasti olet jo aiheuttanut pysyviä kehitysvaurioita sikiölle itsekkäällä toiminnallas, sietäisit hävetä, mietippä kannattaako sun edes lasta hommata, kun menee alkoholi sen edelle, hoida ensiksi itses raittiiksi ja harkitse sitten teetkö lapsen vai et.

[/quote]

Luepa aloitus uudelleen. Ei ainakaan mun silmään vaikuta siltä, että raskaus olisi kovin suunniteltu ja että lapsen kehitystä olisi puhtaasta pahuudesta vaarannettu.

Vierailija
8/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saisit enää raskaudenkeskeytystä, tai jos saat, niin millä syyllä?

Nyt vaan toivotaan, ettei mitään vahinkoa ole tullut, mutta en menisi takuuseen.

Vierailija
9/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:35"]

Nyt vaan toivotaan, ettei mitään vahinkoa ole tullut, mutta en menisi takuuseen.

[/quote]

Takuuseenhan ei muutenkaan voi koskaan mennä mistään raskaudesta ja jos sikiönkehitystä erehtyy patologian kannalta opiskelemaan niin sitä voi vain hämmästellä että niin paljon syntyy terveitä lapsia. Toivotaan että kaikki menee hyvin. 

Vierailija
10/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:35"]

[/quote]

Takuuseenhan ei muutenkaan voi koskaan mennä mistään raskaudesta ja jos sikiönkehitystä erehtyy patologian kannalta opiskelemaan niin sitä voi vain hämmästellä että niin paljon syntyy terveitä lapsia. Toivotaan että kaikki menee hyvin. 

[/quote]

Ei voi, mutta kyllä alkoholi sikiötoksiduudessaan on omaa luokkaansa..

Vierailija
11/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:01"]

Taustalla opiskelijapääsiäinen ja -vappu. Lisäksi viime viikonloppuna kosteat bileet. En tiedä, pitäiskö ihan suosiolla hakea keskeytystä. Eilen tein raskaustestin ja se oli positiivinen. Soitin neuvolaan ja katsottiin ultralla eli olen raskaana! Laskujen mukaan jo 14. viikko menossa. Itku meinasi päästä :( :( :(.

[/quote]

Älä ap välitä näistä tuomion torvista. Mene keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa, joka voi kertoa sinulle asiasta faktoja.

Tosiasia on, että aika monelle on käynyt noin, ja jos ei aivan deekiksellä oleva ihminen ole, niin terveitä vauvoja sieltä on syntynyt. En todellakaan usko, että FAS tai FAE-vauvoja syntyy alkuraskaudesta viikonloppukännejä ottaneille.

Ja toinen puoli asiassa on se, että vaikka eläisi kuinka terveesti, ei sekään takaa kenellekään tervettä lasta.

Vierailija
12/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika tyhmä täytyy olla, jos ei ole muka tajunnut, et on paksuna kuitenki jo 14vk. takana, ehei ei mee läpi, turha selitellä.

Vierailija
13/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:01"]

[/quote]

Älä ap välitä näistä tuomion torvista. Mene keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa, joka voi kertoa sinulle asiasta faktoja.

Tosiasia on, että aika monelle on käynyt noin, ja jos ei aivan deekiksellä oleva ihminen ole, niin terveitä vauvoja sieltä on syntynyt. En todellakaan usko, että FAS tai FAE-vauvoja syntyy alkuraskaudesta viikonloppukännejä ottaneille.

Ja toinen puoli asiassa on se, että vaikka eläisi kuinka terveesti, ei sekään takaa kenellekään tervettä lasta.

[/quote]

Kyllä niitä voi tulla. Ja jos et tiennyt niin nuo kaksi oireyhtymää ovat vain osa alkoholin mahdollisista seurauksista. Se voi aiheuttaa oppimishäiriöitä, käyttäytymisen ja tunteiden säätelyn häiriöitä, alentaa älykkyyttä jne. Jotka näkyvät vasta myöhemmällä iällä.

Vierailija
14/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hätäile, Ap! Itse tulin raskaaksi juurikin kesken kosteaa opiskelijabiletyskevättä: oli vappua, Akateemista Warttia, kavereiden synttäreitä, yliopistolla laitoksen kevätbailuja... Huomasin, että menkat jäivät tulematta, mutta en jostain syystä mitenkään uskonut olevani raskaana. Lopulta tein testin - positivinen! - ja tajusin olevani raskausviikolla 10. Laskin, että ainakin 10 kertaa raskaana ollessani olin juonut vähintään yhden alkoholiannoksen ja monella noista kerroista olin sitten ollut ihan humalassakin. Alkoholinkäytön lisäksi mulla oli pari muutakin mahdollista riskitekijää: olin syönyt virtsatietulehduslääkekuurin ja opinnoissa olin eräällä kurssilla käsitellyt radioaktiivisia aineita. Kävin kolmen eri lääkärin kanssa keskustelemassa tilanteesta, kaikki olivat rohkaisevia, ja siksi uskalsin jatkaa raskautta, vaikka aina välillä raskauden edetessä pelot kävivät mielessä. Ja niin kävi, että täysin terve, koulussa hyvin pärjäävä ja liikunnallisesti lahjakas lapsi tuli :) Niin että Ap, älä heitä kirvestä kaivoon, lapsesi voi hyvin olla aivan terve! Se on ihan todennäköistäkin, jos olet nyt lopettanut alkoholinkäytön. Käy sinäkin juttelemassa lääkäreiden kanssa, niin saat päivitettyä tietoa tästä asiasta. Häntä pystyyn! :)

Vierailija
15/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:53"]

No aika tyhmä täytyy olla, jos ei ole muka tajunnut, et on paksuna kuitenki jo 14vk. takana, ehei ei mee läpi, turha selitellä.

[/quote]

Mielestäni sinä et nyt osoita kamalasti enemmän järkeä... Miten raskaudesta välttämättä tietää, jos on käyttää esim. ehkäisyä, eikä kuukautisia (ts. tyhjennusvuotoa) yleensä edes tule, eikä ole mitään raskausoireita? Kerrotko millä tavalla tälläinen ihminen on tyhmä? Ystäväni havahtui vasta vauvan liikkeisiin vk 16... Ehkäisy oli pettänyt, eikä mitään oireita, ei edes vatsan kasvua ollut ilmennyt. 

Vierailija
16/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, jos ei mitään oireita tai tuntemuksia jo kolmannella kuulla tunne, no jokatapauksessa vahinkoa on voinut jo tulla, kannattaisi olla tarkempi noissa asioissa.

Vierailija
17/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:35"]

[/quote]

kyllä sen vielä saa noilla viikoilla. Syyksi voi sanoa esim. elämäntilanteen epävakauden eli opiskelun ja heikon taloudellisen tilanteen eli vedota sosiaalisiin syihin. Niiden puitteissa kyllä menee läpi. Ei ketään voi pakottaa synnyttämään vastoin tahtoaan. Jos yksi lääkäri ei kirjoita lähetettä, niin joku toinen sen tekee. Ap:n tapauksessa puoltavia lääkäreitä tarvitaan kaksi, koska viikkoja on jo yli 12. Abortti järjestyy kyllä aina. Fiksu ihminen tietysti huolehtii ehkäisystään, jotta ei joutuisi tuollaiseen tilanteeseen.

Vierailija
18/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään olisi tiennyt olevani raskaana ennen kuin neljännellä kuulla, jos vauva ei olisi ollut toivottu ja raskaustestejä tehty jatkuvasti. Vatsa alkoi kasvaa vasta tuossa vaiheessa, kuukautiset aina epäsäännölliset ja kun migreenin takia saattoi pahaa oloa olla muutenkin, niin en olisi raskauspahoinvointia erottanut - Minulla ei sitä raskauden aikana ilmennyt kuin hyvin vähän enkä edes oksentanut kertaakaan. 

Vierailija
19/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussahan ne aivot kehittyvät, eli huonompi homma ryypätä silloin. Ryyppääminen noilla viikoilla on myös huono kasvojen muovautumisen suhteen. Jos ei kasvot mene umpeen tuohon aikaan ne eivät tee sitä myöhemminkään raskaudessa. Lopputuloksena voi olla esm. kitalakihalkio.

Vierailija
20/25 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei ei kolme juhlimiskertaa tarkoita mitään RYYPPYPUTKEA. Ei tee ihmisestä alkoholistia, kun joku jo kehotti ensin menemään katkasuun ja sitten lisääntymään..

Eri asia on toki, että ovatko nuo muutamat kerrat voineet sikiön kehitykseen vaikuttaa, siihen en osaa ottaa kantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi