Lääkärilehti: Psykoosilääkkeiden käyttö lapsilla ja nuorilla kaksinkertaistunut vajaassa 10 vuodessa
Lääkärilehden mukaan Kelan rekisteritietojen mukaan psykoosilääkkeiden käyttö lähes kaksinkertaistui Suomessa 1-17-vuotiailla vuosien 2008 ja 2017 välillä:
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/miksi-lasten-j…
Aika huolestuttava trendi, kun ajattelee että valtaosa psykoosilääkkeistä määrätään nykyään aivan muuhun käyttöön kuin psykoosisairauksien hoitoon.
Itselläni on ihan omakohtaista kokemusta tästä psykoosilääkkeiden tyrkyttämisestä vähän joka vaivaan. Aikoinaan psykiatrian polilla ensimmäistä kertaa asioidessani kävi niin, että heti kun mainitsin unettomuudesta, tarjosi psykiatrinen sairaanhoitaja minulle siihen lääkitystä. Suostuin, kun ei ollut mitään erityistä syytä kieltäytyä, ja psyk.sh. pyysi odottamaan ja sanoi hakevansa minulle reseptin. Minuutin päästä hän tuli takaisin Ketipinor-reseptin kanssa (tuolloin oli vielä paperiset reseptit käytössä), ja reseptin kirjoittajana oli joku sellainen lääkäri, jota en ollut koskaan tavannut, ja joka tuskin myöskään oli millään tavalla tutustunut potilastietoihini. Ei oikein herättänyt luottamusta tällainen toiminta.
Myöhemmin eräs toinen lääkäri tyrkytti minulle masennuslääkityksen oheen apulääkkeeksi aripipratsolia, josta hän tuntui olevan kovin innoissaan. Oli varmaan aivan hiljattain käynyt jossain lääkeyhtiön järjestämässä koulutus- tai infotilaisuudessa, jossa kyseistä lääkettä oli arvatenkin suitsutettu.
Onko muita, jotka ovat itse törmänneet vastaavaan? Kertokaa toki kokemuksistanne.
Kommentit (5)
Mullla lopetettiin turhana ja määrättiin bentsot tilalle.
En yhtään ihmettele. Menepä lääkäriin syystä kuin syystä ja kävelet ulos psykoosilääkityksen kanssa. Ihan järjetöntä
Vierailija kirjoitti:
Mullla lopetettiin turhana ja määrättiin bentsot tilalle.
Kuulostaa aika uskomattomalta. Ei varmaan ainakaan julkisella puolella tapahtunut tämä?
Äitini (60v) kävi lääkärissä ihan muilla asioilla ja lääkäri kysyi että haluaako jotain rauhoittavaa tai piristävää nyt samalla kun kerran on käymässä. Ihmetteli, kun äidillä ei ole mitään pitkäaikaista lääkitystä.
Huolestuttaa kulttuuri jossa kaikkiin mielen ongelmiin haetaan lääkinnällistä ratkaisua.