Sh haluaa alalta pois, tuet?
Olen ollut 5vuotta sairaanhoitajana ja olen aivan loppu. Haluan vaihtaa alaa, mutta voimia ei ole lukea edes uutta ammattia. Elämä pyörii täysin työn ja siitä palautumisen ympärillä, hyvä että jaksaa ruokaa tehdä ja asunnon pitää siistinä, kaikki muu kuin lepääminen vaati erityisiä ponnisteluja. Olen antanut tällä alalle kaiken ja ammattimme on yksi epäkiitollisin ala mitä mieleen voi tulla. Satunnaiset kiitokset omaiselta tai potilaalta peittyy siihen jatkuvaan epäkiitollisuuteen, väkivaltaan ja sen uhkaan, johtamiseen, jolla osoitetaan meidän olevan vain korvattavia rattaita isossa pyörässä. Aivan sama miten hyvä tai osaava työntekijä olet. Puhumattakaan tästä korona-ajasta, valmiuslaista ja pamppujen tavasta kyykyttää meitä. Palkka on huono vastuuseen sekä työmäärään nähden ja vuorotyöllä tuhotaan väsyneen ihmisen vapaa-aika sekä terveys. Kk on yleensä 1vklp vapaata ja tiedät elämääsi pahimmillaan 1vk eteenpäin, parhaimmillaan kuukauden. Lisäksi se, että nuoria hoitajia roikotetaan sijaisena, jotta saa kokoajan olla varpaillaan jatkuuko sopimus vai ei ja sinnittelet töissä näyttämättä uupumista työnantajalle, jotta joskus saisit sen vakipaikan ja jotain taloudellista turvaa. Nyt riittää.
Sen tiedän, ettei kohdallani osittainen tai vastaava ole enää mahdollista. Lähden kokonaan. Työkkäri pakottaa hakemaan alan muita töitä, jos irtisanoudun ja tällä alallla on kokoajan töitä tarjolla.Koska en muita alan töitä ala tekemään lakkaan siis saamasta tukia kelalta/työttömyyskassasta. Mitä papereita tarvin, jotta selviän? Menoja on kk 1000€+ edestä jos laskee asumismenot, lainat ja meinaisi puuroa ja makaroonia syödä. Olen lukiossa ihan hyvin paperein pois päässyt ja intoa olisi lukea, jaksamista ei vain ole enää, ei niin tippaakaan. Burnis pisteistä sain työkkäristä sellaiset, ettei kuulema edes mahdu ikäisteni skaalalle. Eli voisi kuvitella että jotain spessulappuja vois lääkäriltä irrota mikäli semmoinen olisi vastaus ongelmaani? Kertokaa mitä kannattaisi tehdä...
Kommentit (2)
Yritin kirjoittaa ympäripyöreästi, mutta olen siis ollut jo sairaslomalla milloin uniongelmien, milloin uupumisen vuoksi ja ei tälle kierteelle tule loppua. Siksi haluaisin neuvoa miten tältä alalta pääsee pois ilman että joutuu taloudellisiin ongelmiin. Ei löydy vastauksia internetistä, eikä työterveyslääkärillä ollut isoa intoa tukea mielipidettäni alan sopimattomuudesta minulle. Yllätysyllätys.
No kyllä käynti lääkärillä varmaan olisi ensimmäinen askel, ja sairausloma, jos tilanne on paha. Kun saat levättyä, on helpompi miettiä seuraavaa askelta. Kaikki järjestyy kyllä!