Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneitä potkitaan huolella päähän eläkeasioissa!

Vierailija
18.12.2020 |

60-luvulla syntyneitä potkitaan huolella päähän, alkupäästä ei kertynyt eläkettä ja samaa näkyy jatkuvan loppupäässäkin jos sattuu jäämään työttömäksi. Eläkeputki RIP.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta meidät 1960-luvulla syntyneet ajetaan täysin loppuun jo työelämässä, joten ei moni taida eläkkeelle koskaan päästäkään. Tämä siksi, että 1960-luvulla syntyneet täyttävät työelämässä ne sodan jälkeisten ”suurten ikäluokkien” eläkkeelle jäämisen aukon parhaina asiantuntijoina ja esimiehinä.

Vierailija
22/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama seitkytluvulla syntyneillä. Aloitin työt 13 v ja maksoin niistä eläkemaksut! 18 v sain huippu-urakkapalkkaa! 23 v lähdin opiskelemaan eli juuri silloin, kun olisi eläkettä alkanut kertyä! Lapset tein ennenkuin vanhempainvapaista alkoi kertyä eläkettä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vakitöissä just alle 23-vuotiaana. 1991-vuotiaana jäin työttömäksi ja meni vuoteen 2011, ennen kuin sain vakipaikan, toki olin äitiyslomalla *2 ja opiskelin uuden ammatin tuossa välissä, muuten pääasiassa vain työllistämistöitä ja kurssien harjoitteluja. Eikä minussa mitään vikaa ole, huonoa tuuria vain. Lähes sadasta hakijasta 1. varasija ei tule huonolle! Olen aina ollut ahkera ja pidetty työntekijä, en ole epäsosiaalinen, mutta en suupalttikaan. "Tehokas", mutta harmi kun ei saada määrärahaa palkata sanoi eräskin valtion viraston pomo. (Suomeksi = harmi, etten ole sukua kellekään viraston pomolle). 

Ennekuin kukaan arvostelee, opiskelin hyvin työllistävän ammatin ennen vuotta 1991 myös, valmistuin 1988, mutta muutama vuosi sitä ennen välivuosia vakitöissä. Ammatin työllisyystilanne romahti laman aikaan. 

Vierailija
24/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä vietiin myös mahdollisuusi eläkkeen suurempaan kertymään viimeisinä työvuosina. Tämä on kaikki vain saman asian jatkumoa. Suuret ikäluokat napsivat kaikki edut ja me jäätiin ilman.

1968

En nyt sanoisin niinkään, että kaikki. Teille tuli ainakin peruskoulu, kansanterveyslaki ja paljon muuta sellaista, josta teitä edeltäneet ikäluokat jäivät paitsi. Te ette hiihtäneet kouluun kesät talvet. Ette joutuneet töihin pienestä pitäen niin kuin edeltävät ikäluokat, maatilojen lapsia lukuunottamatta. Vain harvat joutuivat loma-aikoinakin hankkimaan kotiin heiniä ja puita, kyykkimään kasvimailla, ruokkimaan eläimiä (muitakin kuin marsuja).

Taas menee sukupolven verran pieleen. Kyllä jouduttiin.

Vierailija
25/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä on nostettu 60-luvulla syntyneet esiin kun asia koskee muitakin?

Vierailija
26/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne on saaneet vanhemmiltaan isot perinnöt ja päässeet tekemään pitkiä uria pätkätöiden sijasta. Ihan oikein kun niitäkin rokotetaan. Pois vaan työelämästä nuokin mummo ja pappaikäiset ja työpaikat nuorille. 60-lukulaisille terveiset että olihan oma vikanne jos ette säästäneet eläkeikää varten. Nyt on muiden vuoro päästä kiinni hyviin etuuksiin.

Isot perinnöt? Just joo.

Vierailija
27/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä vietiin myös mahdollisuusi eläkkeen suurempaan kertymään viimeisinä työvuosina. Tämä on kaikki vain saman asian jatkumoa. Suuret ikäluokat napsivat kaikki edut ja me jäätiin ilman.

1968

En nyt sanoisin niinkään, että kaikki. Teille tuli ainakin peruskoulu, kansanterveyslaki ja paljon muuta sellaista, josta teitä edeltäneet ikäluokat jäivät paitsi. Te ette hiihtäneet kouluun kesät talvet. Ette joutuneet töihin pienestä pitäen niin kuin edeltävät ikäluokat, maatilojen lapsia lukuunottamatta. Vain harvat joutuivat loma-aikoinakin hankkimaan kotiin heiniä ja puita, kyykkimään kasvimailla, ruokkimaan eläimiä (muitakin kuin marsuja).

Taas menee sukupolven verran pieleen. Kyllä jouduttiin.

Minä olen 70-luvulla syntynyt enkä joutunut kesäisin hiihtämään kouluun. Ehkä siinä on se ero.

No, tänä päivänä ei hiihdetä kouluun talvellakaan, vaikka haluttaisiinkin. Ei näillä nuorimmillakaan kevyet olosuhteet ole jatkaa.

Vierailija
28/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä on nostettu 60-luvulla syntyneet esiin kun asia koskee muitakin?

Koska me ollaan väliinputojia monessa muusskin asiassa. Ennen eläke ei kertynyt alle 24-vuotiailla, minäkin olen aloittanut työelämässä 16v.

Ennen tuli viimeisiltä työvuosilta isompaa eläkettä, ei enää.

Ja nyt tämä, juuri, kun ollaan lähestymässä eläkeputkea, niin sekin matto vedettiin alta. Työttöminä joudutaan olemaan, kun ollaan muka niin iäkkäitä, ettei enää osata eikä opita mitään. Ja se aliarvostus ja ennakkoluulo, ettei 50 täyttänyt osaa mitään ihmetellän muka tyyliin "mikä on tietokone". Jos on vuodesta -87 ottanut ensiaskeleet atk-koulutuksessa, johon on sisältynyt myös ohjelmointia ja elänyt ERP-projektit ja käyttänyt jokaisessa työpaikassa eri järjestelmiä, niin miten muka voi ihmetellä "mikä on tietokone". Ei 50+ ole mikään ikäloppu dementikko. Meillä on ihan helvetisti käytännön osaamista takana. Kait me sitten ollaan uhka niille nuoremmille.

Vierailija
29/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- lukulaidille ei enää riitä mitään kun superahneet suuret ikäluokat ovat tyhjentäneet pajatson.

Vierailija
30/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin syvästi aina kun näen 40-luvulla syntyneen kuolinilmoituksen.

Vierailija
31/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi aina säästää itse tai maksaa yksityissairaalat ja - lääkärit itse jne. Mutta suuret ikäluokat eivät joutuneet niin tekemään. Saivat ihan lakisääteisillä eläkemaksuillaan hyvät eläkkeet, me emme enää saa, mutta olemme silti kelvanneet muiden eläkkeiden maksajiksi hyvin. Yhdysvalloissa kaikki säästävät itse, eivät maksa juurikaan eläkemaksuja. Minua rassaa se, että joudun kaikesta maksamaan, mutta sen sijaan en saa maksamistani maksuista juuri hyötyä. Tämän suuret ikäluokat tekivät meille.

Vierailija
32/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kannattanut nostaa samalla puheeksi se alkupään puuttuva eläkeosa. Vaan kukaan ei hiiskunutkaan siitä.

Ainoa, mikä korvaa, on se, että jotkut 60-luvulla perivät hyvää eläkettä saaneet vanhempansa. Pieni osa tosin varmaankin.

Vierailija
33/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi aina säästää itse tai maksaa yksityissairaalat ja - lääkärit itse jne. Mutta suuret ikäluokat eivät joutuneet niin tekemään. Saivat ihan lakisääteisillä eläkemaksuillaan hyvät eläkkeet, me emme enää saa, mutta olemme silti kelvanneet muiden eläkkeiden maksajiksi hyvin. Yhdysvalloissa kaikki säästävät itse, eivät maksa juurikaan eläkemaksuja. Minua rassaa se, että joudun kaikesta maksamaan, mutta sen sijaan en saa maksamistani maksuista juuri hyötyä. Tämän suuret ikäluokat tekivät meille.

Yhdysvaltoja on turha ihannoida. Siellä eriarvoisuus on niin laaja ja köyhillä ei ole mitään, ovat täysin hyväntekijöiden varassa. Kaikilla ei ole edes varaa terveydenhoitoon. Haluaisitko oikeasti Suomesta yhtä epätasa-arvoisen maan?

Vierailija
34/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa mitään hyötyä mistään? Miten olisi se koulutus ja sairaanhoito, entäs jos lapsesi vammautuisi vaikkapa kolarissa? Tai olisi vammainen jo syntyessään?

Vierailija
35/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne "pehmentävät" toimenpiteet ovat?

Olisi pitänyt sopia niistä samalla, nyt ei voi luottaa.

Vierailija
36/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeputki koski kuitenkin vain työttömiä.

Kuinka suuri osa vanhemmista työikäisistä on työttömiä?

Vierailija
37/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että minulla, -82 syntyneellä on paremmin? Viimeksi kun tarkistin, eläkeikäni oli lähelle 69v. En viitsi edes katsoa enää, kun noussut vuosi vuodelta. Todennäköisesti maksan pikkupalkastani enemmän eläkemaksuja, enkä edes pääse eläkkeelle. Kroppa nyt jo rikki raskaasta fyysisestä vuorotyöstä.

Mikset pyydä palkkaa pimeänä? ei tarvis elättää kaikkia niitä valtion loisia. lopulta niidenkin tarttis hakeutua oikeisiin töihin sit kun ei saa mistään tukiansa.

Vierailija
38/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne on saaneet vanhemmiltaan isot perinnöt ja päässeet tekemään pitkiä uria pätkätöiden sijasta. Ihan oikein kun niitäkin rokotetaan. Pois vaan työelämästä nuokin mummo ja pappaikäiset ja työpaikat nuorille. 60-lukulaisille terveiset että olihan oma vikanne jos ette säästäneet eläkeikää varten. Nyt on muiden vuoro päästä kiinni hyviin etuuksiin.

Tietysti on säästetty ja sekin tehtiin sitten hyödyttömäksi, kun korot on nykyään voisiko sanoa jopa miinuksella.

Vierailija
39/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että minulla, -82 syntyneellä on paremmin? Viimeksi kun tarkistin, eläkeikäni oli lähelle 69v. En viitsi edes katsoa enää, kun noussut vuosi vuodelta. Todennäköisesti maksan pikkupalkastani enemmän eläkemaksuja, enkä edes pääse eläkkeelle. Kroppa nyt jo rikki raskaasta fyysisestä vuorotyöstä.

Mikset pyydä palkkaa pimeänä? ei tarvis elättää kaikkia niitä valtion loisia. lopulta niidenkin tarttis hakeutua oikeisiin töihin sit kun ei saa mistään tukiansa.

Ja sitten syytetään hallitusta, kun valtion velat on suuremmat kuin tulot. Sinäkin olet koulusi käynyt tässä maassa meidän muiden rahoilla.

Vierailija
40/58 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa mitään hyötyä mistään? Miten olisi se koulutus ja sairaanhoito, entäs jos lapsesi vammautuisi vaikkapa kolarissa? Tai olisi vammainen jo syntyessään?

Tiedätkö, että verot maksetaan erikseen ja eläkemaksut erikseen? Oletko käynyt töissä? Ne on merkitty erikseen jokaiseen palkkalaskelmaan. Veroilla saan mainitsemasi asiat, eläkemaksuillani piti saada eläkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan