Suurimmat muutokset kun lapsi siirtyy yläasteelle?
Lasta ja vanhempia ajatellen, mitä muutoksia tulee?
Onko yläasteella vanhempainiltoja jonka luokanvalvoja pitää? entä keskusteluaikoja tyyliin ala-asteen vanhempainvartti? vai pitääkö olla jotakin ongelmaa tai hätää että niitä luokanvalvoja pitää?
Muuta, mitä?
Kommentit (20)
Suurin muutos on se, ettei koulu enää hoida lapsen puolesta asioita vaan lapsi hoitaa ne itse. Huoltajan kannattaa tukea omatoimisuutta paljon.
Useissa aineissa opiskelutyyli muuttuu ja esimerkiksi kirjoissa oleva tekstin määrä kasvaa. Teinien oletetaan osaavan lukea itse, joten kappaleite ei välttämättä lueta tunneilla enää ääneen. Tähän ei yksinkertaisesti ole enää aikaa. Läksyjä tekemätön teini ei enää voi saada hyviä numeroita. Onkin aivan tavallista että alakoulun kahdeksikon saanut on yläkoulussa hädin tuskin kuutosen tasolla.
Oppilailta odotetaan ripeää työskentelyä. Esimerkiksi vaikkapa kartan väritykseen ei juututa vaan se tehdään parissa minuutissa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:48"]
Mikä on sähköinen reissuvihko? Wilmahan onkin jo käytössä.
ap
[/quote]
wima ei ole ainoa sähköinen reissuvihko, Helmi on myös.
eikä nämä kauhean montaa vuotta vielä ole olleet käytössä.
Elämä helpotti jokaisen lapsen kanssa. Nyt keskitytään opiskeluun, eikä opettajat keskity teennäiseen kasvattamiseen. Vanhempainvartteja ei ole ollut. Yhteyttä on pidetty wilman kautta.
Yläaste oli kaikille helpotus, kun päästiin eroon siitä tyhjän lässyttämisestä. Numerot nousivat ja koulu menee hyvin (ja meni hyvin sillä, joka on jo lukiossa)
Opettajat ovat aineenopettajia ja osaavat aineet ja hyvin opettaa verrattuna ala-asteelle, missä luokanopettaja opetti tankeroenglantia ja monessa muussakin aineessa sai paikkailla opetusta. Jollekin lapselle sattui joskus aineenopettaja ala-asteelle johonkin aineeseen ja opetus oli todella loistavaa silloin. Esim. yhtenä vuonna vitosluokkalaisella oli yläasteen aineenopettaja englanninopettajana, niin enkun numero nousi, sai hyvää palautetta (mitä ei luokanopettajilta ole koskaan saanut) ja kielitaito parani huimasti. Kutosella oli historianopettajana aineenopettaja ja siitä tuli lempiaine koululaiselle.
Meillä oli koko ala-asteen aikana yksi vanhempainilta. Yläasteella oli joka vuosi vähintään yksi vanhempainvartti ja yksi vanhempainilta.
Suurin muutos on kurssimuotoisuus. Oppiaineita luetaan 5-6 jakson rytmissä ja joka jakson lopulla on koeviikkoja. Esim. omalla seiskaluokkalaisellani on tällä viikolla neljät kokeet (biologia, uskonto, ruotsi, historia). Se on aika paljon vaativampaa kuin alakoulussa.
Toinen iso muutos on, että opettajat ja luokkahuoneet vaihtuvat joka tunti, oppiaineen mukaan. Ei ole enää yhtä opettajaa, joka opettaisi samassa tutussa luokassa valtaosan aineista. Joka tunti mennään seuraavan tunnin aineenopettajan luokkaan. Kirjat kannetaan mukana tai koulussa on oppilaille vuokralla kaappeja.
Voi myös olla, että tuttuja ei osu samalle luokalle. Tämä tietysti riippuu paikkakunnasta ja oppilaasta, mutta esim. täällä stadissa oppilaat eivät todellakaan välttämättä jatka kaikki alakoulusta samaan yläkouluun. Jos lapsi on ujo, seiskan syksy on aika haastavaa aikaa...
Vanhempainvartti oli meidän esikoisen koulussa kerran syksyllä. Muutenkin yhteydenpito luokanvalvojaan on hiukan löyhempää, hänhän ei välttämättä joka jaksossa opeta lapsille mitään, mutta esikoisen koulussa on silti joka viikko luokanvalvojanvartti, jossa käydään luokkaa koskevat yleiset asiat lävitse.
Meillä joutui yläasteella ulos välituntisin huonon sisäilman vuoksi, ja koeviikkoja eikä jaksoja ei ollut. Kouluissa on eroja :-)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:59"]Suurin muutos on kurssimuotoisuus. Oppiaineita luetaan 5-6 jakson rytmissä ja joka jakson lopulla on koeviikkoja. Esim. omalla seiskaluokkalaisellani on tällä viikolla neljät kokeet (biologia, uskonto, ruotsi, historia). Se on aika paljon vaativampaa kuin alakoulussa.
[/quote]
Tämä nyt on ihan koulukohtaista. Itse olen töissä yläkoululla, jossa ei jaksojärjestelmää ole. Mutta muuten olet saanut kyllä ihan hyviä neuvoja.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:59"]Suurin muutos on kurssimuotoisuus. Oppiaineita luetaan 5-6 jakson rytmissä ja joka jakson lopulla on koeviikkoja. Esim. omalla seiskaluokkalaisellani on tällä viikolla neljät kokeet (biologia, uskonto, ruotsi, historia). Se on aika paljon vaativampaa kuin alakoulussa.
[/quote]
Tämä nyt on ihan koulukohtaista. Itse olen töissä yläkoululla, jossa ei jaksojärjestelmää ole. Mutta muuten olet saanut kyllä ihan hyviä neuvoja.
[/quote]
Ihan tosi? Minä kun olen luullut, että kurssimuotoisuus on kaikissa kunnallisissa kouluissa.
Mutta ok. Kannattaa katsoa koulun nettisivuilta, sieltä se selviää onko vai eikö
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:07"]
On vanhempainiltoja. Suurin muutos on, ettei tarvitse mennä ulos kärsimään -30 asteen pakkasella välitunneilla.
[/quote]
Meidän yläasteella ollaan välitunnit ulkona.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:07"]
On vanhempainiltoja. Suurin muutos on, ettei tarvitse mennä ulos kärsimään -30 asteen pakkasella välitunneilla.
[/quote]
Meidän yläasteella ollaan välitunnit ulkona.
[/quote]
Yläkoulussa.
Kiitoksia kommenteista!
Eikös tuota omatoimisuutta painoteta jo alkuopetuksen loppumisen yhteydessä eli kun 3-luokka alkaa, ainakin meidän koulussa. Toisaalta poika ei ole koskaan minkäänlaista "apua" tai komentamista koulujuttujensa hoidossa tarvinnut, toki olemme olleet niistä kiinnostuneita ja oslalistuneet mutta itse hän on kaiken ns hoitanut ja muistanut.
Aineenopettaja hänellä on ollut kielissä 4-lk alkaen eli englannissa ja saksassa, ainoastaan 3-luokalla eng opetuksen hoiti eräs opettaja joka oli myös luokkansa opettaja mutta lisäksi myös eng opettaja.
Minä toivoisin että välitunneilla pitäisi mennä ulos edes 1x/pvän aikana, olenkin pojalle puhunut että aivot menee ihan tahmeaksi jos on esim 6-8h/pvässä vain sisällä ja samalla tietomäärä on suuri mikä pitää käsitellä. Saas nähdä.
Sen suhteen olen positiivinen, että luokalla on tuttuja tai ainakin 1 tuttu koska asiasta oli kysely alkukeväästä ja jokainen oppilas sai toivoa yhden kamunsa samalle luokalle itsensä kanssa, sama luokkakokoonpano ja opettaja ollut koko alakoulun ajan. Lisäksi koko koulu ja miljöö on tuttu ja pysyy samana nyt yläkouluunkin mennessä.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:07"]
Useissa aineissa opiskelutyyli muuttuu ja esimerkiksi kirjoissa oleva tekstin määrä kasvaa. Teinien oletetaan osaavan lukea itse, joten kappaleite ei välttämättä lueta tunneilla enää ääneen. Tähän ei yksinkertaisesti ole enää aikaa.
[/quote]
Meidän koulussa tekstikappaleita luetaan ääneen vain 1-2 luokilla. 3-6 luokkalaiset lukevat ja tekevät tehtävänsä itsenäisesti. Tähän vaikuttaa luultavasti se, että ei yhdysluokassa ole mahdollisuutta lukea kappaleita ääneen. Onko se jossain ihan tavallinen käytäntö, että kappaleet luetaan ääneen koko ala-asteen ajan?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:07"]
On vanhempainiltoja. Suurin muutos on, ettei tarvitse mennä ulos kärsimään -30 asteen pakkasella välitunneilla.
[/quote]
Meidän yläasteella ollaan välitunnit ulkona.
[/quote]
Yläkoulussa.
[/quote]
Keskikoulussa.
On vanhempainiltoja. Suurin muutos on, ettei tarvitse mennä ulos kärsimään -30 asteen pakkasella välitunneilla.
Vartitkin oli ainakin seiskalla. kaksi lapsistamme on käynyt yläkoulun, kolmas lähtee syksyllä. Suurin muutos vanhemmalle tuli silloin ekan kanssa, kun tuli sähköinen reissuvihko. Nykyään on käytössä alakoulussakin.
Eipä ole meillä ollut mitään tuollaisia vartteja tai muutakaan yhteydenpitoa koulusta, eli ilmeisesti ottavat yhteyttä vain jos on jotain ongelmia lapsen kanssa.
Mikä on sähköinen reissuvihko? Wilmahan onkin jo käytössä.
ap
Nostan.
ap