Tajusin miksi ei tuoda esiin, että koronarokote suojelee ainoastaan sen ottajaa?
Siksi koska katoaa "velvollisuuden" ajatus tuosta rokotteen ottamisesta. Ajatellaan että ihmiset ei ottaisi rokotetta ensisijaisesti oman turvallisuuden takia, vaan velvollisuudesta muita kohtaan, ettei tartuta heitä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä menettänyt uskoni suomalaisiin lähes täysin tämän vuoden aikana… Näen jokaisen maskittoman vastaantulijan välinpitämättömänä kanssaihmisten terveydestä. ”Ihan sama kuoleeko muut”, viestittää maskiton.
Ootko sä joku 5-vuotias? Ihan itsestään selvää, että JOKAINEN menee oma napa edellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen tarkoitus on suojata ottajaa. Miksi sen sinua täytyisi suojata? Otat rokotuksen, niin olet suojassa.
Mutta kun et ole. Voit silti saada koronan.
Saat 95% suojan rokotteesta. Erittäin epätodennäköistä, että rokotteen ottamisen jälkeen saat taudin. Maskinkäyttö lisäksi estää 100%. Ja jos saisitkin, saat sen lieväoireisena.
Olen kuullut lääkäriltä väitteen, että vaikka koronarokote ei suojaakaan lähtökohtaisesti kuin sitä, joka sen on ottanut, laumasuoja sen avulla silti on saavutettavissa, kunhan suurin osa väestöstä ottaa sen. Eli se auttaa myös rokottamattomia, esim. ihmisiä, jotka eivät voi ottaa sitä jostain syystä.
Tämä väite esitettiin marraskuun lopussa. En tiedä onko sen jälkeen tullut tietoa, joka kumoaa tuon.
Ehkä rokotteilla on eroa tässä asiassa? Niitähän on kai useampia tulossa käyttöön.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteen tarkoitus on suojata ottajaa. Miksi sen sinua täytyisi suojata? Otat rokotuksen, niin olet suojassa.
Miksi sitten ottaa rokotusta jos silti voi saada taudin? Ja miksi Suomi maksaisi mistään rokotteesta jos ne eivät toimi?
Siitähän tässä juuri puhutaan.
Rokote lievittää vakavia oireita (ja vähentää sairaalahoidon tarvetta), jos sairastut. Se on sen pointti.
Vielä ei ole rokotetta, joka estäusi taudin. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat 95% suojan rokotteesta. Erittäin epätodennäköistä, että rokotteen ottamisen jälkeen saat taudin. Maskinkäyttö lisäksi estää 100%. Ja jos saisitkin, saat sen lieväoireisena.
Et saa :(
Faith kirjoitti:
Olen kuullut lääkäriltä väitteen, että vaikka koronarokote ei suojaakaan lähtökohtaisesti kuin sitä, joka sen on ottanut, laumasuoja sen avulla silti on saavutettavissa, kunhan suurin osa väestöstä ottaa sen. Eli se auttaa myös rokottamattomia, esim. ihmisiä, jotka eivät voi ottaa sitä jostain syystä.
Tämä väite esitettiin marraskuun lopussa. En tiedä onko sen jälkeen tullut tietoa, joka kumoaa tuon.
Ehkä rokotteilla on eroa tässä asiassa? Niitähän on kai useampia tulossa käyttöön.
Eikö kaikki rokotteet toimi näin? Suojaa sitä joka sen on ottanut? Vai ketä sen pitäisi suojata, jos ei ottajaa?
Vierailija kirjoitti:
rokote suojelee kyllä myös muita kuin sen ottajia. Ei tietenkään yhtä hyvin, mutta suojelee kuitenkin: tartunnan levittäminen vaatii sitä, että tartuttaja levittää virusta. Se taas vaatii sitä, virus lisääntyy tartuttajan elimistössä. Ja sitä se ei pysty rokotetussa elimistössä tehokkaasti tekemään (juuri tähän perustuu se, että se ei aiheuta vakavaa sairautta rokotetuissa).
Voitko vahvistaa sanomasi jollain suomalaisella asiantuntijalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskin teho on 0%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat rokotuksen ja kehosi vastustaa koronaa, et voi myöskään tartuttaa ketään muuta. Eli se silti suojelee myös toisia.
Mutta kaikkien rokotusten kohdallahan on sama asia, että se ei suojaa jos sitä ei ota. Eli kaikki nämä rokotteenvihaajat ja koronankieltäjät ovat edelleen suuressa vaarassa, varsinkin kun varmaan hengailevat samoissa porukoissa, joissa kukaan ei käytä maskia.
Just sanottiin uutisissa, että se sinun ottamasi rokote suojaa minua, sitä on laumasuoja. Kun tarpeeksi moni rokotteen ottaa, minun ei tarvitse.
Joku valehtelee.
Kerro minulle kuka? Tiedätkö sinä?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007611176.html
Sillanaukee arvioi, että asian on voinut helposti tulkita niin, että rokote toimii samalla tavalla kuin muutkin rokotteet ja estää tartunnan kokonaan.
– Yleensähän rokotteiden tehtävä on estää tautiin sairastuminen niin, että se ei myöskään sitten leviä. Siitä ei kuitenkaan ole tässä kyse. Kyse on vielä vain oireiden estämisestä, hän sanoo ja kertoo löydösten vaikuttavan siltä, että tauti voi edelleen tarttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat rokotuksen ja kehosi vastustaa koronaa, et voi myöskään tartuttaa ketään muuta. Eli se silti suojelee myös toisia.
Mutta kaikkien rokotusten kohdallahan on sama asia, että se ei suojaa jos sitä ei ota. Eli kaikki nämä rokotteenvihaajat ja koronankieltäjät ovat edelleen suuressa vaarassa, varsinkin kun varmaan hengailevat samoissa porukoissa, joissa kukaan ei käytä maskia.
Just sanottiin uutisissa, että se sinun ottamasi rokote suojaa minua, sitä on laumasuoja. Kun tarpeeksi moni rokotteen ottaa, minun ei tarvitse.
Teet omia tulkintojasi tuon laumasuojan suhteen.
Rokote suojelee sinua saamasta koronan pahimpia oireita. Rokote ei estä sinua sairastumasta koronaan ja tartuttamasta muita.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet suomalaisten olevan niin vaatimattomia, ettei omalla terveydellä ole väliä?
On näkynyt mielipiteitä missä on esim. että "en halua olla vapaamatkustaja". Vaikka tämä ei ole edes mahdollista tässä tapauksessa.
Tajuatteko mammaulit miten rokotteet ylipäätään toimii ja mihin niillä pyritään ?
Koronavirukseen sairastuneista noin 10 % saa sen vakavan muodon. Rokote suojaa 90-95 % koronan vakavalta muodolta. Toisin sanoen rokote on lähes turha. Se ei suojaa lievemmältä muodolta, ja sen suoja vakavaan muotoon on vain 0-50 %.
Pitäisi pistää paukkuja niihin limakalvorokotteisiin, jotka oikeasti voisi suojatakin tartunnalta. Nämä ensimmäiset pikaisesti rustatut eivät tule olemaan se paras konsti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä menettänyt uskoni suomalaisiin lähes täysin tämän vuoden aikana… Näen jokaisen maskittoman vastaantulijan välinpitämättömänä kanssaihmisten terveydestä. ”Ihan sama kuoleeko muut”, viestittää maskiton.
Samaa olen ajatellut. Ylimielinen Minä-henkilö. Pitäisi olla myynnissä maski keskarilla, niin sitten nuokin voisivat sen laittaa. Näyttäisivät muille keskaria toisella tavalla.
Jos kaikki ottavat rokotteen niin kyllähän se tautii kuolee hiljalleen pois tälläkin rokotteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki ottavat rokotteen niin kyllähän se tautii kuolee hiljalleen pois tälläkin rokotteella.
Se tauti on edelleen olemassa niissä lepakoissa tai mikä eläin se olikaan, mistä se alkujaan tuli?
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa ei sairastu niin ei levitä koronaa
Miten tuo tartuttavuus muka sairastumista edellyttäisi?
Toivon, että jatkossa kehitetään myös sellaisia rokotteita, jotka eivät suojaa pelkästään sairastumiselta, vaan myös tartunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Koronavirukseen sairastuneista noin 10 % saa sen vakavan muodon. Rokote suojaa 90-95 % koronan vakavalta muodolta. Toisin sanoen rokote on lähes turha. Se ei suojaa lievemmältä muodolta, ja sen suoja vakavaan muotoon on vain 0-50 %.
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Tarvitsee. Riskiryhmäläiset ovat jatkossakin vaarassa, koska rokotteen teho on heillä heikompi. Rajoitukset, maskit ja turvavälit ovat uusi normaali.