Suurimmat järkytykset muutettaessa Etelä-Suomesta pk-seudulta Pohjois-Suomeen?
Kulttuuri, tavat, liikenne, palvelut? Muutin Tornion lähettyville muutama kuukausi sitten. Huomasin muutaman asian. Kerrostalot ja julkiset rakennukset aivan hirvittäviä rappeutuneita rotiskoja, ihmiset pukeutuvat keltaiseen työtakkiin, mitä paskaisempi sen parempi. Aikuiset ihmiset ovat monet verestäväsilmäisiä ja punakoita kasvoiltaan. Räkiminen julkisesti on ihan ok teineillä ja myös aikuisilla. Ihmiset töllöttää ja huomauttelee erilaisesta puhetyylistä.
Plussaa: Luonto.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkäältä Ouluun.
"kun sieltä hesoista olet" Mitä hittoa tuo edes tarkoittaa?
On näitä paljon muitakin, mutta tota olen jäänyt pureskelemaan.
Jo Hyvinkäältä Tampereelle, kun muutti sai kuulla olevan helsinkiläinen. Onko tuo oululaisten tapa sanoa samaa...?
Se on kyllä ouluksi ”Helesinki”.
Heh, oululaiset sukulaiset ja kaverit sanovat aina "Hessa". :D
Minulle oli se, että kaikki ihmiset oli kiinnostuneita ja tiesivät koko sukuhistoriani ja sisarusten lapset yms ennen kuin olivat kertaakaan minua tavanneet. Ja ihmisten epäluuloinen suhtautuminen, että olen paha. Viinipullo kassissa=alkoholisti, mustelma poskessa=tapellut yms. Juorujen määrä.
Hyvällä yllättyin hiljaisuudesta, puhtaudesta, iho puhdistui, harrastusmahdollisuuksista. Pahalla yllätyin huumeiden määrästä ja ystävien puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on se, että jos sinulla ei ole autoa, niin turha haaveilla missään kauempana käymisestä. Työssäkäynti ei onnistu ilman auton omistamista, kuin ihan harvoissa tapauksissa.
Tuliko tämä yllätyksenä?
Ylpeät eteläpohjalaiset eivät aina edes hyväksy paikkakunnalle muuttaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on keltainen työtakki, minkä työn?
No se takki, jota kaikki raksaäijät käyttää.
No kyllä mä sen tiedän, mutta pukeutuuko siihen muka pohjosessa muutkin kuin raksamiehet?
Tästä tuli mieleen muisto Pohjois-Suomesta parin vuoden takaa. Yhdellä goottityylisesti pukeutuneella ja meikanneella naisella oli tuollainen raksaäijätakki päällä. Pisti silmään. Mutta sanoisin että pienillä paikkakunnilla monet käyttävät dimexin takkeja vapaa-ajalla, samoin heijastinliivejä. Ehkä tuota ei tule isossa kaupungissa asuessa ajateltua, mutta itsekin olen syntyisin paikkakunnalta, jossa on katuvaloja vain harvoilla alueilla, silloin tuollainen heijastinvaatetus on oikeasti järkevää, vaikka se ei olisi tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun äitini kävi joskus meillä pienessä pohjalaiskunnassa kylässä. Mentiin kävelylle, äidilläni oli päällä pitkä takki, sellainen, mitä kaupungissa pitetään. Ihmiset olivat tekemässä pihoilla kevättöitä ja joka ainoa pysähtyi ja tuijotti äitiäni pitkään. Sen jälkeen äiti kieltäytyi koko vierailun ajan kulkemasta missään.
Mulla sama kokemus Helsingissä. Olimme siellä viettämässä ystävättären polttareita. Jostain syystä jäin seurueesta hieman jälkeen, jolloin huomasi hyvin kuinka ihmiset kääntyivät ja pysähtyivät katsomaan seuruettamme. Yksi perään katsoja törmäsi liikennemerkkiin 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkäältä Ouluun.
"kun sieltä hesoista olet" Mitä hittoa tuo edes tarkoittaa?
On näitä paljon muitakin, mutta tota olen jäänyt pureskelemaan.
Jo Hyvinkäältä Tampereelle, kun muutti sai kuulla olevan helsinkiläinen. Onko tuo oululaisten tapa sanoa samaa...?
Se on kyllä ouluksi ”Helesinki”.
No ei todellakaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on keltainen työtakki, minkä työn?
No se takki, jota kaikki raksaäijät käyttää.
No kyllä mä sen tiedän, mutta pukeutuuko siihen muka pohjosessa muutkin kuin raksamiehet?
Tästä tuli mieleen muisto Pohjois-Suomesta parin vuoden takaa. Yhdellä goottityylisesti pukeutuneella ja meikanneella naisella oli tuollainen raksaäijätakki päällä. Pisti silmään. Mutta sanoisin että pienillä paikkakunnilla monet käyttävät dimexin takkeja vapaa-ajalla, samoin heijastinliivejä. Ehkä tuota ei tule isossa kaupungissa asuessa ajateltua, mutta itsekin olen syntyisin paikkakunnalta, jossa on katuvaloja vain harvoilla alueilla, silloin tuollainen heijastinvaatetus on oikeasti järkevää, vaikka se ei olisi tyylikästä.
Se raksaäijätakki on alakulttuurien vaihtoehtomuotia. Laulaja Alma lienee trendin keulakuva.
Nykynuorison mielestä heijastimet ei ole enää noloja (kuten pyöräilykypärätkään), joten maalla ja pohjoisessa yllättävän isot tenavat käyttävät niitä ulkoillessaan. Tosin olen kyllä nähnyt ihan pk-seudullakin ihmisten käyttävän heijastinliiviä työmatkapyöräillessään. Ehkä se on ennemminkin Ruotsista levinnyt turvallisuustrendi eikä mikään peräkylien erikoisuus? Ihan fiksu trendi kyllä.
Yllätys oli se, että pääkaupungiseudulla voi luolto olla paljon lähempänä kun jossain pohjisen pikkupitäjässä.
Suurin järkytys oli kuulla nälvimistä ja v**tuilua ihan vaan siksi että olin alun perin helsinkiläinen.
Arvokonservatiivisuus, ei sitä tunkkaista ahdasmielisyyttä vain voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei harrasteta small talkia täällä.
Ainoastaan BIG Talkia, keskustellaan ISOILLA KIRJAIMILLA, niin ei jää mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin järkytys oli kuulla nälvimistä ja v**tuilua ihan vaan siksi että olin alun perin helsinkiläinen.
No on se sellainen vamma että siitä sietääkin kuulla nälvimistä.
up