Turkulaiset! Runosmäki, Lauste, Varissuo vai Perno?
Mikä näistä on mielestänne paras (tai vähiten pahin) lähiö? Olen muuttamassa, eikä rahatilanne salli muita. Lapset on jo muuttaneet pois ja työpaikka on keskustassa. Ostan kaksion tai kolmion.
Kommentit (63)
Tätähän et kysynyt, mutta miten olisi Kaarina tai Naantali?
Runosmäestä pääsee nopeasti keskustaan töihin. Bussi menee jatkuvasti ja pyörällä polkee vartissa. Voisit harkita myös vaikka Jäkärlää. Onhan se kaukana, mutta jotenkin viihtyisämpi kuin nuo isot lähiöt.
ÄLÄ muuta seuraaviin; Pansio/Perno/Halinen.
Asuntosi arvo romahtaa koska vain mm-väkeä eikä ketään työtätekevää.
Runosmäki ja Lauste menettelevät kunhan valitsee sijainnin oikein, jopa Varissuo jos löytää hyvän/halvan rivarin ns. hevosenkengän ulkosyrjältä ja kaukana Itäkeskuksesta.
Kokemuksella;
M51 joka asui itä-Turussakin siellätäällä yli 30v
Kyllä Runosmäki on ihan eri sarjassa noiden muiden kanssa. Varsinkin, jos ostaa laitamilta metsän vierestä.
Hei kaikki. Harkitsen asunnon ostamista Runosmäeltä ja vaihtoehtoja on monia. Mutta olen hieman epäileväinen: miksi hinnat ovat tällä alueella niin alhaiset (esim. Haliseen verrattuna)? Onko se niin, koska kaikki suuret remontit ovat tulossa seuraavien 2-3 vuoden aikana?
Asun Lausteella. Viihdyn hyvin. Tämä on paljon mainettaan parempi paikka. Koiraihmiselle erinomainen. Nistit ovat tavallisille ihmisille vaarattomia. Moikkaan heitä.
Jos ostat täältä, tarkasta sähkön hinta, jos on talosähkö. Turun isännöintikeskus on kartettava yritys - huono palvelu ja päättää yhtiöiden asiat edukseen. Hallitukset eivät välitä, kun ei itse tarvitse tehdä päätöksiä.
Nättinummi ja Hepokulta ovat edullisia, mutta paljon paljon parempia alueita kuin nuo luettelemasi. Niistä on myös hyvät kulkuyhteydet keskustaan, ovat myös ison kaupan, länsikeskus-citymarketin vieressä. Luonto on myös vieressä ja kuntoilumahdollisuudet todella loistavat, mm. impivaaran iso uimahalli siinä vieressä.
Käy ihmeessä tutustumassa kaikkiin ennen ostopäätöstä. Minä en ihastunut Runosmäkeen. Jos raitsikka tulee, ruuhkaa Runosmäkeen ja Varissuolla tulee riittämään.
Ne on kaikki lähiöitä.Runosmäki isoin,Lauste se pienin.Frendi asuu Lausteella ja kehuu paljon.Ei mitään ongelmia,ja hän partaisena kehuu paikallista salonkia.
Älä vaan muuta yhteenkään lähiöön. Raunistulaan tai Marttiin vaikka ovatkin kalliimpia.
1. Perno 25,2 %
2. Lauste 29,4 %
3. Varissuo 36,0 %
Runosmäkeä ei lue.
Lähde: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809042201163253
Lausteen nuoriso tulee olemaan ongelma muutaman vuoden kuluessa. Kerrostaloissa asuu vaarallisia ihmisiä, joilla on tottumusta aseiden käytöstä konfliktialueilla ja ääriajattelua. Lauste on Turun salakavalin alue. Vältä henkesi edestä. Runosmäki on OK, ja väki siellä ikääntyy.
Eikös Runosmäki ole kohtuullisen rauhaisa noista, vanhoja omistuskämppiäkin aika iso osuus. Tosin alueen lähiö-lookki on tyypillisen neuvostoliittolainen.
Voisin ite asuu pernossa. Mutten lausteessa
Vierailija kirjoitti:
Pernon valitsisin. Varissuo ja Lauste nyt vaan on aika järkkyjä, ja Runosmäkikin on varsin masentava elämys vaikkei ihan niin levoton kuin nuo 2 muuta pahaa.
Jätkäshenkilö 51 vuotta
Liian ptikä teksti yhteen lähetykseen. Lähetän kahdessa erässä. Osa 1 / 2
Näyttää olevan n. kolme vuotta sitten julkaistu kirjoitus, mutta tekee silti mieli kommentoida kun liippaa niin liki.
No nimenomaan noin. En voisi enää yhtään enempää olla samaa mieltä. Minä ajattelen ihan samaan tapaan:
Ei sillä "rauhallisuudella" kovin pitkälle pötkitä, tosin riippuu siitäkin mitä kukin keskustelija pitää rauhallisuutena ja mitä rauhattomuutena, ja onko jossain esim. väkivallan uhkaa sattumanvaraisia kulkijoita kohtaan, mutta kuitenkin: ei se pelkkä "rauhallisuus" ihan koko totuus ole eikä autuaaksitekevä piirre, eivätkä myöskään "palvelut" (kuka edes kaipaa mitään "palveluja" kolkkoon asumalähiöön jotka ovat alkujaankin rakennetut suurten ikäluokkien yömajoittumista varten 30 vuodeksi, määräaikaiseksi asutusprojektiksi, jonka jälkeen ne jo alunpitäenkin suunniteltiin lanattavaksi matalaksi) ja mitä palveluja siellä sitten pítäisi olla? Eihän näistä harmaista parakkikylistä mitään viihtymiskeskuksia saa millään palveluillakaan. Ylisummaan lähiöissä ei ole mielekästä viettää aktiivista aikaa, vaan tarkoitus on lähteä sieltä ihmisten ilmoille harrastamaan - ja tekemään töitä - jos lähiöissä asuvista joku sattuu töissä olemaan.
Mutta katsokaa nyt hyvät "rauhallisuuden" etsijät vähän ympärillenne: voiko enää yhtään apaattisempaa mestaa maailmassa olla kuin Runosmäki? Minä olen asunut siellä kuusi vuotta joskus ammoisina aikoina, joten puhun kokemuksesta (ja työtönhän minäkin siellä olin). Ei se ihme ole, jos sellaisessa paikassa toisaalta sosiaalisia ongelmia eli kaiketi sitä "rauhattomuutta" onkin, kun se paikka altistaa rumuudellaan sairauksille ja mielenterveysvaivoille: eiväthän niitä Runosmäen maisemia kestä selvinpäin edes pikkulapset: pakkohan siellä jotain kamaa tai liejuista kotiviiniä on imeä jotta kestää sen miljöön.
Ja jo se tiekin keskustasta lähiön alkupäähän, siihen Teboilin risteykseen: VOI KAUHISTUS!
Voiko ikävämpää tietä missään olla? Itse en ainakaan tiedä ainuttakaan. Jo sen pelkän kulkutienkin takia viihdyin Runosmäessä ihan älyttömän huonosti.
Kaikkiin näihin negaatioihin suhteutettuna Runosmäki tuntui ainakin tuolloin jopa jotenkin eriskummallisen ja luonnottomankin "epärikolliselta" alueelta, kun ottaa huomioon millainen maanpäällinen gehenna se on ulkomuodoltaan ynnä kaikelta olemukseltaan, ja mille kaikelle oireilulle se kaiken järjen mukaan ihmisiä altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Pernon valitsisin. Varissuo ja Lauste nyt vaan on aika järkkyjä, ja Runosmäkikin on varsin masentava elämys vaikkei ihan niin levoton kuin nuo 2 muuta pahaa.
Liian ptikä teksti yhteen lähetykseen. Lähetän kahdessa erässä. Osa 2 / 2:
Ylisummaan noissa kaikissa lähiöissä yhdistyvät sekä maaseutuasumisen että kaupunkiasumisen huonot puolet mutta kummankaan hyviä puolia niihin ei vahingossakaan ole saatu osumaan, ja tällä en siis tarkoita vain Runosmäkeä, vaan ylisummaan koko maailman kaikkien kaupunkien kaikkia elementtikerrostalolähiöitä, eli näitä tällaisia oikeitten kaupunkien jonkinlaisia satelliittikaupunkeja tai "varjokaupunkeja" muutaman kilometrin päässä oikean ja luonnollista kehitystä pitkin syntyneiden kaupunkien keskustoista.
Vannomatta paras, kun elämä voi murjoa joskus niin ettei siihen itse voi vaikuttaa, ja ylpeys voi käydä lankeemuksen edessä, eikä parane uhitella liikaa kohtalolleen, mutta lausutaan tämä asia nyt varovasti vaikkapa näin:
Jos minä itse voin elämääni vielä jotenkin vaikuttaa, ja jos asia minusta itsestäni mitenkään riippuu, niin ei kiitos, ei milloinkaan enää elementtikerrostalolähiöön ei ei ei; ja Sallimus, varjele minua joutumasta enää kuuna kullan valkeana mihinkään lähiöön missään kaupungissa elinaikanani.
Kuusi vuotta Runosmäkeä riitti.
Jätkäshenkilö 51 vuotta
Mieheni äiti asuu Runosmäessä ja nykyään ihan rauhallista on, kunhan et aurinkolaaksoon muuta asumaan.