Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömästä opiskelijaksi. Ei taida olla varaa.

Vierailija
12.05.2014 |

Jos oikein ymmärsin niin opiskeluun saisin tukea jotakuin 330€ per kk bruttona. Nyt saan työttömyyspäivärahaa sen vajaa 700 bruttona.

Nyt pärjätään kiikun kaakun miehen tuloilla + omalla työttömyysrahalla.

Oikeasti tilanne näyttää olevan sellainen, että mulla ei ole varaa mennä opiskelemaan.

Ja olen aktiivisesti hakenut töitä. Ei oota vaan. Muutama sairaus rajoittaa valitettavasti.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

470€ on täydet tuet, miehesi tulot ehkä vaikuttaa tukiisi, en tiedä

Vierailija
2/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ollessa voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea työkkäristä. Eli se on sama raha kuin työttömyyskorvaus.

'Itse opiskelen sillä ja valmistaudun viimeiseen kahteen vuoteen minkä joudun olemaan opintotuella. Omaehtoisen opiskelun tukea saa 2vuodelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosta otetaan varmaan vielä verot veke se perus 20%. Niin ei ole varaa.

t. ap

Vierailija
4/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu työttömyystuesta otetaan verot veke sen verran kuin sitä pitää ottaa. Oli se sitten 2% tai 20% Ai niin ja verottomana saa9€/päivä kulukorvausta muistaakseni ekat 9kk.

Vierailija
5/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

470€ siis verojen jälkeen.

Vierailija
6/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ilman lainaa oli: (oletetaan että ap puhuu korkeakouluopinnoista)

1) opintoraha 300e, ennakonpidätys 10 % -> 270 euroa.

2) opintotuen asumislisä, max. 201,60 euroa. Edellyttää että asut vuokralla ja että sinun osuutesi vuokrasta on 252 euroa tai yli.

Asumislisään ei vaikuta puolison tulot.

Nykyään opintoraha, eli 1.8.2014 alkaen (jos ei aikaisempia korkeakouluopintoja) on 335,32 euroa, joka on ennakonpidätyksen jälkeen 301,79 euroa. Opintoraha nousee 1.8.2014 alkaen, mutta vastapainona tukikuukausien määrää pienennettiin samassa suhteessa.

Vierailija
7/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin elämä on valintoja. Jos et töitä nykyisessä tilanteessasi saa, voit jatkaa työttömän elämää "loppuikäsi", eli elät tuollaisessa elintasossa (tai matalammassa jos ja kun tukia tulevaisuudessa lasketaan koska Suomella alkaa rahat loppumaan...) vailla parempaa tulevaisuutta.

Tai sitten menet opiselemaan, elät vuoden pari nykyiseen verrattna pienemmillä tuloilla, jonka jälkeen alas saamaan enemmän rahaa mitä, eli elintasosi nousee. Voit siis valita nykyisen tilanteesi joka tulee ajan saatossa vielä huonontumaan, tai sitten parin vuoden nykyistä köyhemmän tilanteen jonka jälkeen tulosi nousevat paljon (nykyistä tilannetta) korkeammalle.

Alasta riippuu missä vaiheessa saat alan töitä, tuttu mies lähti vaihtoi alaa ja opiskeli lähihoitajaksi, ja sai heti 1. vuoden jälkeen oman alan keikkahommia, jonka vuoksi valmistuminen venyi, kun sai paperit ulos oli heti muutama paikka joista valita mihin halusi mennä vakituiseksi.

Vierailija
8/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen vuoden opiskeluja suunnittelet? 2vuodelle saatava omaehtoisen opiskelun tuki auttaa ainakin alkuun ja sen saa varmasti jos se lisää työllistymismahdollisuutta.

Vierailija
9/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:06"]

Kuinka monen vuoden opiskeluja suunnittelet? 2vuodelle saatava omaehtoisen opiskelun tuki auttaa ainakin alkuun ja sen saa varmasti jos se lisää työllistymismahdollisuutta.

[/quote]

Mistä tiedät että ap on vähintään 25-vuotias?

Vierailija
10/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40v. Ihan ajatuksissa ollut joku parin vuoden peruskoulutus johonkin.

Tosiaan tilanne on vaan se, että tulot eivät tästä voi pienentyä enää. EI ole varaa.

Tuolla joku mainitsi, että parin vuoden ajan kestäisi vaan ja kärvistelisi heikommalla elintasolla.

Tilanne, kun tällä hetkellä on se, että tulot eivät voi pienentyä. Ei pysty.

t. ap

Vierailija
11/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt tuon läpi. Mies joutui työttömäksi pian opintojen aloittamisen jälkeen. Opintolainaa oli pakko nostaa, jotta olisimme pärjänneet. Aloin saada töitä pari vuotta opiskeltuani, ja olihan se rankkaa yrittää samaan aikaan opiskella ja huhkia tosissaan ansiotöitä, lisäksi piti laskea tarkkaan tienestinsä, koska "liiat" tulot vähensivät tukia. Loppujen lopuksi kuitenkin kannatti, sillä olen edelleen samoissa töissä. Opinnot tästä tietenkin viivästyivät (9 v), mutta tänä vuonna olen sitten viimein valmistumassa ja pärjäilen, vaikka putosin pois opintotuelta jo vuosia sitten. Sen verran olen jo saanut säästöönkin, että voisin maksaa ne lainat vaikka heti pois.

Sitähän en pysty ennustamaan, käykö sinullekin näin onnellisesti, mutta sen voin sanoa, että ainakin elämänlaatu kohoaa opiskelun myötä. Minulle opintoja edeltävä aika oli painajaismaista, masentavaa ja näköalatonta työttömyys- ja köyhyysloukussa kamppailua. Opiskelu toi toivoa ja sisältöä elämään. Sitä paitsi oppilaitoksen kautta saa suhteita ja tietoa työpaikoista, ja työnantajakin ottaa mieluummin opiskelijan kuin työttömän.

Vierailija
12/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:06"]

[/quote]

Mistä tiedät että ap on vähintään 25-vuotias?

[/quote]

Vain veikkaamalla voi voittaa. Vaikeaahan se on, kun ap ei valottanut enempää.

Vierailija
13/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä aikuiskoulutustuki?

Vierailija
14/14 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:11"]

Olen yli 40v. Ihan ajatuksissa ollut joku parin vuoden peruskoulutus johonkin.

Tosiaan tilanne on vaan se, että tulot eivät tästä voi pienentyä enää. EI ole varaa.

Tuolla joku mainitsi, että parin vuoden ajan kestäisi vaan ja kärvistelisi heikommalla elintasolla.

Tilanne, kun tällä hetkellä on se, että tulot eivät voi pienentyä. Ei pysty.

t. ap

[/quote]

Jos saat jo työttömyyskorvausta, niin eihän ne tulot pienene. Kulukorvauksen kanssa jopa suurenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä