Onko "liian" aikaisin paikalle tuleminen huono tapa?
Jos pyydät jenkilön tulemaan vaikka 17.00, niin mitä pitäisit siitä, että hän onkin paikalla useimmiten 16.30 ellei jo aikaisemmin. Mitä itse pitäisit vai kokisitko sen hyväksyttävänä vai huonona käytöksenä?
Kommentit (21)
ompas teillä tarkkaa
Sincc
En tulisi ollenkaan
Voit vaikka sanoa asiallisesti, että olisi kiva jos olisi korkeintaan vasta 15min ennen.
Huonoa. Jos kutsutaan vaikka omaan kotiin niin sinne mennään just eikä liian aikaisin. Parempi vaikka myöhästyä pari minuuttia, kun tunkea kesken valmisteluiden.
Jos tulee pitkän matkan takaa, niin toki on ok. Mutta jos tulee läheltä, niin en tykkäisi, jos on syystä tai toisesta sovittu jokin tarkempi aika. Mutta jos on ollut puhe, että joskus viiden pintaan tulis käymään vaikka kahvilla muuten vaan, niin ei kait sen nyt niin väliä. Eli riippuu tilanteesta.
Erittäin hyväksytty ja hyvä tapa. Jos tapaamisaika on klo 17, kummankin oon (suomalaisessa kulttuurissa!) parasta olla paikalla viimeistään tuolloin. Ihan henkilökohtaisista mieltymyksistä sitten kiinni, haluaako olla paikalla paria minuuttia aiemmin vai puolta tuntia.
MYÖHÄSSÄ EI SUOMESSA TULLA!
Vierailija kirjoitti:
Huonoa. Jos kutsutaan vaikka omaan kotiin niin sinne mennään just eikä liian aikaisin. Parempi vaikka myöhästyä pari minuuttia, kun tunkea kesken valmisteluiden.
Kyllä! Vastasin äsken, että ajoissa on tultava, mutta kylään ei mennä etuajassa. Poikkeus vahvistaa säännön.
Jos kutsu on klo 17 niin tulet klo 17 tai hieman yli (vartti) muttet koskaan aikaisemmin! On tosi ärsyttävää kun vieraat tulevat etuajassa, usein on itse vielä viimeistelemässä ruokaa, pääsee vasta itse suihkuun vähän ennen kuin vieraat saapuvat jne eli ei ole kiva jos joku tupsahtaa etuajassa.
Kysy vaikka jos ei ymmärrä pyydellä anteeksi parista vihjauksesta.
Anoppi ja appiukko tulee usein tuntia liian aikaisin. Siinä vaiheessa olen just tullut suihkusta ja imuri on keskellä eteistä, jne.
Olis kivempi ottaa vieraat vastaan kun on valmista.
Jos johonkin juhliin on meille tulossa puoli tuntia etuajassa, niin voi olla, että meillä vielä valmistellaan juhlia kotivaatteissa...
Jos et halua, että tulee aiemmin, pyydä että tulee klo 17 jälkeen. Mulle tuo puolen tunnin aikaistus käy, mutta siitä en tykkää, että tulee esim. tunnin tai useamman myöhässä.
Kunhan ei kenenkään kotiin änkeä etuajassa, se on huonoa käytöstä. Kahvilassa tms, julkisessa tilassa saa toki odotella vaikka monta tuntia ennen sovittua aikaa halutessaan.
Jos tapaaminen on minun luonani, niin pidän todellakin huonona käytöksenä, että tulee puoli tuntia aiemmin. Minulla on siellä kotona oma ohjelma, jonka olen säätänyt sen mukaan, että vieras tulee silloin, kun on sovittu. Puoli tuntia aiemmin saatan olla suihkussa tai lähikaupassa tai keskellä siivoamista. On todella ärsyttävää, kun jotkut eivät voi pitää sovitusta kiinni.
Huono tapa. Ennen tilaisuutta on paljon tehtävää, eikä voi viihdyttää vieraita.
Joskus kun on sovittu talkoiden alkavan tiettyyn aikaan niin osa porukasta onkin ollut paikalla tekemässä jo tuntia ennen. Eihän siinä mitää. Saa tehdä jos haluaa. Mutta kuitenkin tossa on vähän sellainen maalaisille ominaisen teeskennellyn ahkeruuden maku.
Kovin aikaisin ennen sovittua tuleminen on musta kanssa vähän sellaista teeskenneltyä täsmällisyyttä. En pahastu kyllä siitäkään jos toinen tulee vaikka 10 minuuttia myöhässä jos kyse on vapaa-ajasta.
On ehdottomasti huono tapa!
Voit itse oman tapasi mukaan lähteä hyvissä ajoin, mutta sinä olet vastuussa ylimääräisen ajan kuluttamisesta, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ja appiukko tulee usein tuntia liian aikaisin. Siinä vaiheessa olen just tullut suihkusta ja imuri on keskellä eteistä, jne.
Olis kivempi ottaa vieraat vastaan kun on valmista.
Meillä oli pitkään sama ongelma, ratkaisin sen kutsumalla appivanhemmat juhliin aina tuntia myöhemmin kuin muut. Toimii :)
Riippuu kuka tulossa ja minne. Asiakastapaamiset hoidetaan sovittuna aikana. Ystävän kotiin voi tulla noin aikaan. Kuitenkin järki käteen ystävienkin kanssa ja riippuu onko kyse juhlista vai normi illanvietosta.
Mun mies harrasti tuota etuajassa menemistä. Piti takoa päähän että kukaan ei ilahdu kun menet valmistelujen ollessa kesken. Pahimmillaan emäntä/isäntä ollut tosiaan suihkussa tai kuuraamassa siivousvaatteissa vessaa.
Outoa se lähinnä on jos joka kerta tulee melkein tunnin etuajassa.