Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko vauva ns. tukehtua nuhaansa? (pikaista apua en uskalla nukkua!)

Vierailija
11.05.2014 |

Eli siis pariviikkoisella vauvalla kamala nuha, nenä ihan täynnä nuhaa...:/ friidalla ei lähde pois ja muitakin keinoja olen kokeillut! Voiko siis pieni vauva kuolla jos ei saa nenänkautta henkeä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut että joku olisi nuhaan kuollut.

Vierailija
2/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputa keittosuolatippoja. Kokeilitko jo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta hieman esim kirjoilla sängyn päätyä.

Vierailija
4/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole kuullut että tuohon olisi kukaan kuollut. Olisin kyl mäkin huolissani, jos noin pieni olis noin tukossa. Ei taida olla ihan tavallista?

Vierailija
5/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laittanut jo pilkottua sipulia lautaselle sängyn viereen? Kummasti avaa nenän.

Vierailija
6/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut pieni vauva mutta Manaaja-elokuvan lapsitähti kuoli flunssaan.

Vierailija
7/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta sängyn päätyä kirjoilla, laita siis kirjoja sängynjalkojen alle, niin pää on ylempänä. En mä ainakaan oo koskaan kuullut, että vauva ois tukehtunut nuhaan. Mun tyttö oli aikoinaan laitoksella ihan tukossa, en uskaltanut nukahtaa moneen yöhön, sit jonain yönä vaan pakostikin lopulta nukahdin, kolmen tunnin päästä heräsin, kun vauva alkoi kovaa niiskuttaa. Mä kyl luulen, että äidin vaisto herättää, laita vauvan sänky ihan omaan sänkyysi kiinni. Jos sulla on Vicksiä, niin laita sitä vaikka tyynynliinan reunaan vähän, en kyl ihan muista, saako noin pienelle laittaa.

Ja suolatippoja, ne avaa hyvin, ihan parhaat.

Keinoista paras on tietty imetys! Vauva hengittää imetyksen aikana nenän kautta, aukeaa nenä :-)

Vierailija
8/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nenä hyvä saada sen verran puhtaaksi, että henki pihisee. Pieni vauva hengittää nenän kautta. Oletko laittanut keittosuolatippoja ennen nenäfriidalla niistämistä, jotta räkä muuttuu juoksevammaksi? Kyllä sillä lailla ainakin hetkeksi saa röörit toimimaan. Sängyn päätyä ylemmäs esim. kirjapinoilla sängyn jalkojen alle. Höyryhengittää voi vaikka kylppärissä niin että vetää suihkun kuumalle ja antaa kylppärin höyrystyä ovi kiinni. Sitten sinne vauva sylissä istuskelemaan vähäksi aikaa, niin alkaa räkä virrata paremmin.

Vierailija
9/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitepölyallergiaa voisko olla? "Höyryhengitystä" kosteessa lämpimässä kylppärissä, eli hanat valumaan kuumaa ja luukut kiinni, että tulee kostea ja kuuma tila, sitten istuskelette siellä jonkin aikaa. Avaa ainakin nenän kunnolla ja tyhjentää nenän :)

Vierailija
10/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvallani oli rs-virus, jossa räkä on sitkeää ja takertuvaa. Kyllä olisi voinut kuolla ilman sairaalahoitoa.

Hengittääkö vauva normaalisti vai työskenteleekö kylkivälilihakset, koska hengitys on pinnallista ja tiheää? Onko itkuääni vaimea? Jaksaako imeä? Oksentaako maitoa? Nämä olivat meillä niitä vaaranmerkkejä, kun päätimme lähteä yöksi sairaalaan. Mieti sinä itse vauvasi vointia.

Friidalla ei saa räkää pois. Onko sinulla letkusysteemiä, jolla imetään? Jos on niin ensikiksi keittosuolaa ja sitten imentää. Vauvan pääpuoli hivenen ylempänä kuin jalat, kun on flunssaa. Meillä lähdettiin sairaalaan, kun hetki näin oli yritetty ja en olisi uskaltanut nukahtaa. Sairaalassa nukuin patjalla vauvaln lähellä, räät saatiin vielä tehokkaammin ulos ja hapensaantia seuraattiin laitteiden avulla. Saatoin siis nukkua sekä herätä vain vauvan hoitotoimenpiteiden ajaksi.

Vierailija
11/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ihan varma.. Meillä kuopus oli 2vk iässä tosi pahassa nuhassa,jouduin lähtemään yöllä päivystykseen kun pelotti olla sen kanssa. Ei nukkunut kuin 5min pätkiä jonka päälle parahti itkemään aina, hengitys oli jotenkin tosi heikkoa.Lähinnä varmuuden vuoksi lähdin.  Meidät kiidätettiin sitten peruspäivystyksestä suoraan ensiapuun, mua moitittiin miten en ollut tullut aiemmin. Vauvan nenää imettiin ja saturaatiota mittailtiin. Jäätiin lopulta osastolle pariksi päivää. Ei siellä kyllä sinänsä mitään sen ihmeempää tehty kuin seurailtiin ja imettiin nenää, sen imemisen olisi voinut tehdä kotonakin, saturaatioseuranta toki toi mielenrauhaa. Mutta jotenkin ne selitti että pitäähän mun, hyvänen aika, tajuta että pieni vauva hengittää vain nenän kautta ja jos se on tukossa kokonaan, niin... En mä muista tarkalleen, tästä on yli kolme vuotta ja olin silloin aika väsynyt. Sen vaan muistan että mua moitittiin kun en tullut aiemmin sairaalaan.

Vierailija
12/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä kätkytkuolemiakin..mutta hyviä vinkkejä olet jo saanut.

Vierailija
13/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolan th sanoi samassa tilanteessa, että vauvan nenä on saatava auki, koska pieni vauva hengittää vain nenän kautta. Oletko kokeillut nyt jo näitä täällä saatuja neuvoja? Uskon että olet huolissasi, en minäkään nukkuisi. Onko sulla keittosuolatippoja siellä?

Vierailija
14/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3Joo, vauvat hengittää nenän kautta. Täälä on paljon hyviä vinkkejä, höyryhengitys (mutta ei liian kuumalla ;) esim termarista tms), pilkottu sipuli, sängynpäädyn nostaminen, ja nuo suolatipat aivan ehdoton! Apteekista saa ihan tippoina ja erilaisin suihkeina. Sitä en tiedä, kait tuota voi ittekkin tehdä? Ja friidalla imasta sitte tyhjäksi. Voi toivottavasti saat pikkusen nenää tyhjäksi, <3

Vierailija
15/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12:sta

Sairaalassa räkä saadaan syvemmältä pois kuin kotona ikinä imien, annetaan avaavaa lääkitystä ja tarvittaessa nesteytystä. Veren happisaturaatioita seurataan esim sormeen kiinnitettävällä mittarilla ihon läpi ja tarvittaessa annetaan lisähappea. Hyvä mennä sairaalaan. Minusta nämä hoitotoimenpiteet ovat yksinkertaisia, mutta tuovat turvaa, jota kotona ei voi saada.

Minusta nämä olivat siis riittävän ihmeellisiä.

11.

Vierailija
16/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä testasin happisaturaatiota kerran itselläni kotona kun oli ihan järkyttävä nuha eikä yhtään pystynyt nenän kautta hengittämään, että mikä on happisaturaatio silloin jos yrittää vain nenän kautta hengittää. Olin varma että se on jotain 80, mutta se oli normaali 99, vaikka tuntui että nenän kautta ei kulkenut ilmaa ollenkaan. Hengitin noin ainakin puoli tuntia ja mittasin ja koko ajan se happisaturaatio pysyi silti 99:ssä, vaikka tuntui siltä että on pakko avata suu kun ei saa henkeä muuten. Yllättävästi sitä ilmaa kuitenkin ainakin aikuisella kulkee silti, vaikka tuntuu että on nenä ihan tukossa. En sitten tiedä onko vauvoilla ihan eri juttu.  Voithan sä laittaa vaikka kellon soimaan tunnin välein ja aina puhdistaa sitä nenää, niin luulis ettei ihan tukkoon voi mennä. Uskon kyllä että vauva alkaa itkeä ja herättää jos on tosi tuskallinen olo.

Vierailija
17/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 00:24"]

Mä testasin happisaturaatiota kerran itselläni kotona kun oli ihan järkyttävä nuha eikä yhtään pystynyt nenän kautta hengittämään, että mikä on happisaturaatio silloin jos yrittää vain nenän kautta hengittää. Olin varma että se on jotain 80, mutta se oli normaali 99, vaikka tuntui että nenän kautta ei kulkenut ilmaa ollenkaan. Hengitin noin ainakin puoli tuntia ja mittasin ja koko ajan se happisaturaatio pysyi silti 99:ssä, vaikka tuntui siltä että on pakko avata suu kun ei saa henkeä muuten. Yllättävästi sitä ilmaa kuitenkin ainakin aikuisella kulkee silti, vaikka tuntuu että on nenä ihan tukossa. En sitten tiedä onko vauvoilla ihan eri juttu.  Voithan sä laittaa vaikka kellon soimaan tunnin välein ja aina puhdistaa sitä nenää, niin luulis ettei ihan tukkoon voi mennä. Uskon kyllä että vauva alkaa itkeä ja herättää jos on tosi tuskallinen olo.

[/quote]

Mietipä että hengittäisit vain nenän kautta koko yön tuossa tilanteessa... pieni vauva hengittää nenän kautta, ei osaa siis vielä hengittää suun kautta. Huutaessaan joo, mutta noin niinku normaalisti. Jos en pariviikkoisen nenää saisi auki kotikonstein, joita täälläkin lueteltu, lähtisin lääkäriin hakemaan avaavaa lääkitystä yms.

Vierailija
18/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos ihanista vastauksista <3 kaikkea täytyy kokeilla! Täällä pikkuhiljaa testailen, päivemmällä apteekkiin ostamaan se imujuttu!

Vierailija
19/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva tarvittaessa suunkin kautta hengittä, ihan niinkuin muutkin.

Kun meidän poika oli flunssassa niin otin hänet sitterissä kylpyhuoneeseen ja itse menin kuumaan suihkuun, sen jälkeen kävi mies. Eli oli ainakin puoli tuntia kosteassa hengittelemässä. Vielä parempi jos sauna on päällä, niin tulee ainakin kosteutta.

Vierailija
20/20 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva hengittää tarvittaessa suunkin kautta, kuten edellinen sanoikin.

Mekin olemme olleet 1kk ikäisen kanssa viikon sairaalassa rs- viruksen rakia. Rs- virukseen on kuollut pieniä vauvoja (lääkärin mukaan ei suomessa), mutta vauvat eivät kuolleet tukehtumiseen vaan ravinnon puutteeseen. Vauva ei siis voi syödä jos on liian tukossa.

Ap, jos vauvasi syö niin ei hätää. Samoin, jos tutti pysyy suussa niin tiedät että nenässä kulkee ilmaa. Muuten vauva pullauttaisi tutin ulos ja alkaisi hengittää suulla.

Netistä löydät ohjeita jotka auttavat tukkoisuuteen. Mutta nro1 on se sängyn päädyn nostaminen, nostat ihan kunnolla. Pari paksua kirjaa molemman jalan alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan