Olenko herkkähipiäinen kun kauhistuin mummon puheita lapsen kuullen
Mummo tuli siis tänään äitienpäiväkahveille, ensimmäiset sanat tais olla: Herranen aika, miks tuolla Sonjalla on vaippa? Kerroin että harjoiteltiin aamupäivä pottajuttuja ja viidensien pissojen moppaamisen (lattialta) jälkeen mies laittoi vaipan ennen vieraiden tuloa.
"MITÄ?" MUmmo katsoo lasta "Kuule ei saa lattialle pissiä kun pitää pottaan tehdä kakat ja pissat" Lapsi katsoo mua silmät pyöreinä, joten totean lapselle lohduttavasti että "Ei haittaa, ne oli vahinkoja ja vahinkoja sattuu kaikille"
Johon mummo valppaana kuin vaunukoira "Ei pitäis enää tuon ikäiselle mitään vahinkoja sattua" Ja tässä vaiheessa jo elehdin mummoa olemaan helvetti hiljaa lapsen kuullen.
Mielipiteitä kiitos ennenkuin räjähdän!!!!! Mun mielestä ei lapsen kuullen saa noin torua lattialle pissaamisesta, vai mitä mieltä?
Lapsi on siis 2v. 2 kk, ja harjoitellaan vaipatta oloa ja parit pissat on pottaan saatu, ohi potan miljoonasti enemmän.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:13"]
Johon mummo valppaana kuin vaunukoira
[/quote]
Sori, mutta väsyneenä repesin ilmaukselle "vaunukoira" :D
no ei ole mummon asia puuttua siisteyskasvatukseen. Minäkin suuttuisin.
Keskustelisin mummon kanssa millainen kommentointi on suotavaa lapsen itsetunnon kannalta ja edistää kuivaksi oppimista. Ei ole ok. Eikä lapsesi todellakaan ole liian iso käyttämään vaippoja. Lapset ovat yksilöitä ja ovat valmiita kuiviksi omaan tahtiinsa.
Keskustelisin mummon kanssa millainen kommentointi on suotavaa lapsen itsetunnon kannalta ja edistää kuivaksi oppimista. Ei ole ok. Eikä lapsesi todellakaan ole liian iso käyttämään vaippoja. Lapset ovat yksilöitä ja ovat valmiita kuiviksi omaan tahtiinsa.
Aikuisen ihmisen ei ole koskaan asiallista hämmentää ja häpäistä lasta tuolla lailla. Sehän ei edistä mitään, mutta saa lapsen tuntemaan itsensä jotenkin huonoksi, kuitenkin sillä tavalla mitä hän ei osaa määritellä, koska on vielä niin pieni. Lapsi on tuollaisen arvostelun edessä ihan suojaton, joten aivan syystä ap on nyt vihainen. Olisin minäkin.
Meilläkin on tuollaisia sukulaisia, ja aika vähän pidän heihin yhteyttä. Itse asiassa pidän yhteyttä vain pakosta. Ei mun lasten tarvitse pahoittaa mieltään vain siksi, että joku "superkasvattaja" halutaa päteä lyttäämällä itseään 40 vuotta nuorempia ja metrin verran lyhyempiä kanssaihmisiään. Varsinkin kun näiden kaikkien omilla lapsilla on isoja itsetunto-ongelmia. Jokainen ihminen oppii joskus pukemaan, käymään vessassa jne, mutta sitä lapsena lytättyä uskoa itseen on paljon vaikeapi rakentaa uudelleen.
Mummon olisi pitänyt tajuta, että pottaharjoittelevalle lapselle voi aina sanoa, että mummolaan ei ole tulemista ennen kuin pottataidot on opittu. Ei kai kukaan oikeasti oleta, että isovanhemmat haluavat siivota lattialta pissoja?
No höpö höpö teitä nuoria äitejä taas! Oliko siitä jotakin isoa vahinkoa, että joku sanoo lapselle noin? Ei varmasti, vain te itse siitä pulttasitte ja kerrankin lapselle puhuttiin lässyttämättä asia niin kuin se on. Näitä asioita on turha ajatella liikaa ja miettiä mitä lapsi tilanteesta miettii. Olette liian herkkänahkaisia, joten rauhoittukaa. Ihmiset puhuvat eri tavoin ja se on vain rikkautta lapselle. Ei varmasti ollut eka kerta ja toivottavasti ei viimeinenkään. Tulette saman huomaamaan joskus, mummoa on turha syytellä reiluista kommenteista.
Ei kai se mitään torumista ole, että kertoo lapselle mihin hän saa pissata ja mihin ei. Siitä olen samaa mieltä, että torua ei saakaan. Mutta kyllä minä omalle 2 v 2 kk ikäiselle pottatreenaajalleni sanon, että ei saa pissata lattialle jos lorina alkaa kuulua. Sitten juostaan yhdessä vessaan ja jos pissaa riittää vielä pottaankin, tulee kehut (kuten tietysti aina). Ihan iloisesti meillä näistä puhutaan.
Suosittelen muuten lahjontaa pottalle pissaamisen käynnistykseen. Esim. jokaisesta pottapissasta saa liimata tarran vihkoon. Toimii kuin häkä. Ja ehkä ei kannata pitää lasta ilman vaippaa pitkiä aikoja jos ei yhtään osaa vielä pidättää tai tunnistaa hätää. Ensin muuten vaan tiheästi potalla istuskelua niin siitä se lähtee.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:30"]
No höpö höpö teitä nuoria äitejä taas! Oliko siitä jotakin isoa vahinkoa, että joku sanoo lapselle noin? Ei varmasti, vain te itse siitä pulttasitte ja kerrankin lapselle puhuttiin lässyttämättä asia niin kuin se on. Näitä asioita on turha ajatella liikaa ja miettiä mitä lapsi tilanteesta miettii. Olette liian herkkänahkaisia, joten rauhoittukaa. Ihmiset puhuvat eri tavoin ja se on vain rikkautta lapselle. Ei varmasti ollut eka kerta ja toivottavasti ei viimeinenkään. Tulette saman huomaamaan joskus, mummoa on turha syytellä reiluista kommenteista.
[/quote]
No entäs, kun se mummokin alkaa, melko piankin, lirautella vähän siellä ja täällä, kun dementia iskee tai kun lantionpohjalihakset on yhtä timmit kuin laamahousujen kuminauha? Saako häntä torua ja pahoittaa hänen mielensä, jos pissat lirahtaakin housuun eikä pönttöön? Vai oisko näin, että toisen ihmisen mieltä ei saa ikinä turhaan pahoittaa, varsinkaan asiassa jolle ihminen ei voi yhtään mitään?
Ei pieni lapsi pissaa tahallaan housuun, vaan siksi koska elimistö on vielä epäkypsä. Ei se siisteyskasvatus siitä nopeudu, vaikka siinä ois koko suvun mummot kyttäämässä ja määkimässä.
Tuota menoa lapsellasi on vaippa vielä rippikoulu iässäkin:D
Kiitos kaikille. Ei ihme että olen itsekin huonoitsetuntoinen ja just tällänen nollaihminen kun äitini varmaan minutkin lytännyt vastaavissa asioissa jo pienenä.
Huh, perkele ottaa päähän pienen tyttöni puolesta millanen mummo onkaan :(
ap joka pahoittelee kielenkäyttöään.
Älä välitä. Mun miehen isäpuoli aikoo viedä lapsen lapsensa ladon taakse ja halolla päähän.... Ihana pappa.
Viimesin, muut sisarukset kutsuttiin syömään mummola\pappalaan ,meille ei asiasta puhuttu. Meille kerrottiin , että on porukat niiiin kipeenä ettei edes lasten kortteja kannata viedä. Yritimme siis ohi mennen viedä äitienpäivä askartelut.
Musta ylireagoit. Ihan oikeesti.. Ei se lapsi nyt ihan mistä tahansa traumatisoidu :D
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:40"]Kiitos kaikille. Ei ihme että olen itsekin huonoitsetuntoinen ja just tällänen nollaihminen kun äitini varmaan minutkin lytännyt vastaavissa asioissa jo pienenä.
Huh, perkele ottaa päähän pienen tyttöni puolesta millanen mummo onkaan :(
ap joka pahoittelee kielenkäyttöään.
[/quote] Etköhän nyt peilaa vähän likaa omia tuntemuksia lapseesi. Jospa oletkin liian silkkihansikkain käsitelty, kun olet tuollainen mielesipahoittaja?
Ehkä sinun kannattaisi käsitellä itse omat äitikompleksisi tai ottaa ihan itse vastuu omista tunteistasi syyttelemättä äitiäsi asioista, joita et muista varmuudella tapahtuneen.
Lapset ovat erilaisia ja oppivat kuivaksi eri tahtiin. Joitain motivoi lässytys ja lahjonta. Toisille pitää sanoa asiat jämäkämmin. En suosittele jatkamaan tuota "ei haittaa"-linjaa liian pitkään. Ehkä lapsi ei hallitse vielä hommaa eikä ole henkisesti kypsä menemään omatoimisesti potalle. Sitten kun on, ei kannata enää sanoa, että "ei haittaa", jos on vissi ero vahingolla ja tahallaan vaippaan/housuun tekemisellä.
Minun vaippahousuni on melkein 3 v. Potalle meno alkoi sujua vasta muutama kuukausi sitten. Välillä onnistuu olemaan kuivana monta tuntia ja käymään itse potalla. Kodin ulkopuolella ja kiiretunteina annan olla housuvaipoissa. Käy itse potalla, jos älyää ja viitsii, mutta en viitsi vahtia enkä luututa lattioita. Välillä muistutan ja vien potalle, jos ei ole käynyt vähään aikaan. Jos pissii vaippaansa, sanon kyllä suoraan, että ei saisi pissiä siihen. Lapsi vastaa sitten takaisin juuri noin, että "ei haittaa" tarkoittaen, että ei haittaa että tuli pissit vaippaan, koska se ei sentään tippunut lattialle. Eli mitä se oikeastaan tarkoittaa, että "ei haittaa". Miksi lapsi muuttaisi tapojaan, jos väärä toiminta ei kuitenkaan haittaa varsinkin kun lapsi osaisi tehdä oikeinkin, jos viitsisi? Toki ei voi vaatia sellaista, mihin ei ole vielä valmis. Jos ei tajua ajoissa milloin on pissi- ja kakkahätä eikä osaa edes riisua housuja ja vaippaa ja pukea takaisin päälle, niin ei voi vaatia omatoimista potalla käymistä. Kehtaako vanhempi käyttää ihan pientä lasta potalla joka tunti varmuuden vuoksi, jos lapsi ei itse osaa pidätellä hetken ja sanoa, että pitää menmä nyt potalle. Kaikki lapset ei osaa edes puhua tarpeeksi tuon ikäisenä.
No joo, mun pointti oli lähinnä tuo "ei haittaa" mantran hokeminen. Joskus todellakin haittaa. Voihan sekin olla uhmaikäisestä kiva, että kyllä pikkuhousuja riittää. Senkun vaihdetaan uudet vaan ja pesukone pesee, jos ei äiti nyrkkipyykkinä. "Ei se mitään?"... ;)
Sympatiani saat ap. Mummojen ei kuulu hämmentää vanhempien kasvatusasioita ainakaan keskustelematta ensin vanhempien kanssa. Olen itsekin mummo ja pyrin tukemaan vanhempia sen minkä kykenen enkä varsinkaan arvostele lapsia ja niiden osaamisia tai osaamattomuuksia. Pääasiassa me teemmekin lasten kanssa ihan omia juttujamme ja vanhemmat hoitavat hoitoasiat. Pissa-asiat voivat olla tosi herkkiä ja jos lapsi alkaa pelkäämään esim vahinkoja niin silläkin voi olla kauaskantoiset seuraukset. Ei toisen refleksejä saa pelaamaan jämäkkyydellä tai komentelulla tai kielloilla. Lapsen pitää oppia ennakoimaan, siis tunnistamaan se koska pitää mennä potalle ja joillakin siihen menee aikaa. En tiedä ottaisinko jopa etäisyyttä tuollaiseen mummoon siihen asti että lapsi on oppinut kuivaksi.
Ei tartte muarin mitään saarnaa pitää ovella, lapsi ei ymmärrä mistä torutaan, kun mitään ko. tilannetta ei ollut. Raukka varmasti hämmentyi, ja ihan turhasta. Dorka muari, meillä samanlainen "totuuden torvi" joka luulee että sen sana on jumalasta seuraavan.
Älä välitä, meillä isoäiti kertoo kuusi- ja yhdeksänvuotiaan kuullen vitsejä, joissa vilisevät sanat "klitoris" ja muut sen sellaiset.