Eroaisitko kirkosta pelkästään taloudellisesta syystä?
En ole mitenkään sen kummemmin uskovainenkaan enää mutta silti ero kirkosta tuntuu pahalta. Vain muutaman satasen tähden. Kannattaako. Kai se Jumala ymmärtää että nyt on tällainen tarve.
Kommentit (35)
Granista kirjoitti:
Olen eronnut jo vuosikausia sitten. Samalla tavalla olen pitänyt kirjojani Granissa kaverin omakotitalossa, että saan manner-Suomen alhaisimman kunnallisveron. Käytännössä asun merenrannalla omassa talossa, jossa takka lämpiää puilla jotka käyn kaatamassa seurakunnan metsästä sillä perusteella, että isäni pienituloisena pyytää seurakunnalta luvan kaataa itselleen polttopuut, vaikka ne on vuosikausia kärrätty minulle.
Ja omatunnossa tuntuu hyvältä :D ?
Kyllä. Ja olen eronnutkin.
Työkyvyttömyyseläkkeeni on niin pieni, että jokainen euro siitä on tarpeen jokapäiväiseen elämääni.
En ole saanut kirkosta/seurakunnasta koskaan mitään muuta kuin vähän pakkopullaa. Pyhäkoulun, ripillepääsyjutut, ja hautajaiset ja haudat vanhemmille, ja niistäkin kaikista pitää erikseen maksaa.
En aio käyttää enää noita palveluja enkä mitään muutakaan. Tosin erosin siksi, että en usko jumalaan ja vielä vähemmän seurakuntaan.
Olen eronnut kirkosta juuri kirkollisveron takia.
Elän tukien varassa, eikä mulla varaa maksaa mihinkään mitään ylimääräistä.
Minulla oma usko tuonpuoleiseen, siihen ei kirkkoon kuuluminen vaikuta mitenkään.
En usko, että Jumala erittelee ihmisiä sen mukaan, maksvatko ne veroa kirkkoon vai eivät, vaan sen mukaan miten ihminen elää elämänsä ja kuinka rehellinen hän on muita kohtaan ollut.
En tarvitse kirkollisa menoja hautaukseen. Tuhkauksen jälkeen jätökset sirotellaan muistolehtoon.
Siitä kai on joku maksu kuitenkin olemassa, mutta pienempi kuin vuosia pienistä tuloista maksettu kirkollisvero.
Jumala löytyy ihmisen sisältä esim. meditoidessa ja rukoillessa. Et tarvitse siiheen kirkkoa välikätenä.
Itse erosin kirkon toiminnan vuoksi. Olen uskovainen ja vieläpä luterilainen kristitty, mutta nyt sitoutumaton. Enkä liittyä mihinkään hihhulilahkoon. Kirkollisvero oli syistä mitättömin.
Ei Jumala ole niin pikkumainen , että sitä kiinnostaisi jotkut eurot. Olen ollut nuoresta saakka Jumalaan Uskova, rukoillut paljon ja saanut valtavia rukousvastauksia ja rauhan sydämeeni, mitä maailma ei voi antaa. Erosin kirkosta kaksikymmentä vuotta sitten. Käytän sen rahan ihan muuhun kivaan , kuin kirkollisveroon. Enhän kuulu muihin kaikenmaailman uuhdistyksiinkään..
Erosin kirkosta kuunneltuani ripille päässeen lapseni papin saarnan.
Lestadiolaiset olivat etelästä muuttaneelle järkytys. En tuntenut tai edes tiennyt yhtään lestadiolaista ennen kuin muutin Helsingistä Pohjois-Savoon työni vuoksi.
Pappi muun muassa kehotti saarnassan nuoria leikkaamaan kätensä poikki, jos alkoi panettamaan. Oma käsi kyllä oli tallella kokonaisena, vaikka lapsia oli hänelle siunaantunut siinä vaiheessa 21.
En aikaisemmin yksinkertaisesti korvaani lotkauttanut uskonasioille ja kuuluminen ev.lut. seurakuntaan oli vähän niinkuin luokkaa autovero.
Kaikenlaisia koijareita nykyään ratsastaa uskonlahkoilla. Murhamiehet ja muut kriminaalit tulee uskoon ja perustaa omat seurapiirit. Huvittavaa.
Ortodoksisesta seurakunnasta en eroaisi, heillä on terveempi arvopohja.
Luterilaisille seurakunnille en maksaisi euroakaan jo pelkästään siksi, että siellä piilotellaan sotarikollisia ja uskotaan heidän valheitaan, esim. Se Porin ählääm joka islamille tyypillistä valehtelulla taqiyaa käyttäen kääntyi jonkun luterilaisen auktoriteetin siunauksella ja oli jopa seurakuntavaaliehdokkaana ja sitten katkaisi kin vääräuskoisen pään aitoon halaltyyliinja istuu nyt elinkautista. En myöskään kannata naispappeutta, homohäitä ja mielestäni koko luterilainen kirkko on yhtä haitallinen kuin Punaisen Ristin su.. Va.. Kk. Ihu0. Rat, ja nykyään henkisesti tyhjää täynnä ja tuuliajolla toisin kuin ortodoksit jotka eivät haistele, mistä päin tuulee tällä kertaa.
Aion erota nyt ennen vuoden vaihdetta. Yksi syy on raha. En käytä mitään kirkon palveluja, miksi maksaisin tyhjästä. En myöskään usko niin kuin luterilainen kirkko määrittää. Uskon niin kuin uskon ja se on henkilökohtainen asiani.
Vierailija kirjoitti:
Aion erota nyt ennen vuoden vaihdetta. Yksi syy on raha. En käytä mitään kirkon palveluja, miksi maksaisin tyhjästä. En myöskään usko niin kuin luterilainen kirkko määrittää. Uskon niin kuin uskon ja se on henkilökohtainen asiani.
Erosin aikanaan ihan samoista syistä. Se oli hyvä päätös. Tulet huomaaman sen. Eroaminen on lisäksi täysin riskitöntä. Jos jostain ihmeen syystä, jota en millään usko tapahtuvan, haluatkin takaisin kirkollisverovelvolliseksi, niin se onnistuu yhdellä sähköpostilla tai kirkon omilta sivuilta. Jos sinua pyydetään kummiksi, niin helpoin tapa on liittyä vähän ennen kirkkoon ja ristiäisten jälkeen taas erota. Silloin ei mummojen mieli pahastu ja sinä voit pitää vakaumuksesi ja etenkin rahasi. Näinhän tosi monet nykyään tekee.
En. Rahan takia eroaminen on kaikkein typerintä mielestäni.
Minulle syitä erota ev lut kirkosta: jos pappisvirka ei ole avoin naisille, jos ei toisiaan rakastavat aikuiset ihmiset saa vihkimystä tasapuolisesti , oli miehiä tai naisia . Vielä kuulun kirkkoon , mutta jos tässä vihkimysasiassa ei olla tasapuolisia eroan. Toivon , ettei hallintoon ja rakennuksiin mene ylenmäärin varoja , enemmänkin ihmisten auttamiseen.. hyvän tekemisen takia maksan kirkollisveroni.
En maksa jäsenmaksua näillä perusteilla, ei suurempaa ideologiaa.
Kyllä. Toki seurakunta-yhteys on tärkeä ja tervehdyttävä asia, ainakin näin uskovaiselle :)
On myös pienempiä ihan luterilaisiakin ryhmiä, joissa ei automaattisesti tarvitse maksaa mitään. Suosittelen!